Skip to content

خبر فرزان: معرفی موسسه فرزان به عنوان عضو مرکز خدمات تخصصی فناوری ( Hi-Tech Services Center)

دهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی دیگر از مسئولین و همچنین مدیرعامل موسسه فرزان و نماینده کارآفرینان در شورای عالی اشتغال کشور برگزار شد. در این اجلاس، موسسه فرزان به عنوان عضو مرکز خدمات تخصصی فناوری یا Hi-Tech Services Center معرفی شد.
موسسه فرزان به عنوان عضو مرکز خدمات تخصصی پارک فناوری پردیس و عضو کریدور خدمات فناوری نانو علاوه بر خدمات پژوهشی، خدمات تخصصی فناوری را در زنجیره ایده تا بازار جهت تجاری سازی محصولات دانش بنیان، به دانشمندان و پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان کشورمان ارائه می نماید.
مرکز خدمات تخصصی پارک فناوری پردیس برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و طرحهای تجاری سازی تاسیس شده است. از آنجا که سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان مستلزم ریسک بالا و دوره های بازگشت طولانی است حمایت از این شرکتها برای موفقیت آنها ضروری می باشد بویژه که نقشی تعیین کننده در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور به سوی اقتصادی دانش بنیان بر عهده دارند.
پارک فناوری پردیس به عنوان “بهشت فناوری منطقه”، با مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ترکیب هیات امنای چهارده نفره از وزارتخانه‌ها، مراکز و افراد علمی و دانشگاهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، در ۲۰ کیلومتری شمال‌شرق تهران واقع شده است.
عضویت در پارک پردیس نیازمند دارا بودن تیم تحصیل‌کرده و تحقیقاتی مناسب (معادل ۷۰% کل پرسنل موسسه با حداقل مدرک کارشناسی) و همچنین فعالیتهای تحقیق و توسعه، فعالیت در زمینه توسعه مرزهای دانش، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، تدوین دانش فنی و ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی با ارزش افزوده بالا می باشد.
گفتنی است پارک فناوری پردیس در مقایسه با سایر پارک‌ها و قطب‌های تحقیقاتی – پژوهشی منطقه دارای مزیت‌های نسبی و قانونی بیشتری است و از معتبرترین مراکز فناوری و تجاری سازی در کشور محسوب می شود و دارای ظرفیتهای چشمگیری برای تبدیل به کانون فناوری منطقه می باشد.
موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان آماده است تا در راستای اهداف این مرکز، خدمات خود را در حوزه های مختلف توسعه فناوری و زنجیره ایده تا بازار به شرکتهای دانش بنیان ارائه نماید. همچنین دانشمندان و پژوهشگران کشورمان برای تبدیل ایده های ارزشمند خود به محصول و تجاری سازی آن می تونند با این موسسه تماس حاصل فرمایند.

هدف از برگزاری دهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس

مدیر ارتباطات و بین‌الملل پارک فناوری پردیس و دبیر دهمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس در حاشیه آیین برپایی این اجلاس اظهار داشت: اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس با برنامه‌‏ریزی‏های مسئولان امر و به منظور توجه بیشتر به این پارک برگزار می‏شود و تأثیر بسیاری در پیشبرد امور بخش فناوری دارد.
وی افزود: اجلاسی که هر سال در پارک فناوری پردیس برگزار می‏شود، اهداف متعددی را دنبال می‏کند که مهم‏ترین آن تقویت هم‌افزایی و هم‏گرایی بین شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در پارک فناوری پردیس فعالیت دارند.

در این مراسم برترین‌های پارک فناوری پردیس معرفی و از آنان تقدیر شد.

به گزارش روابط  عمومی پارک، جایزۀ ویژۀ بیشترین همکاری با صنعت، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به دلیل همکاری با پنج پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی و همکاری با پنج دانشگاه در انجام پروژه‌های تحقیقاتی، به شرکت نانومواد پارس رسید.
همچنین شرکت پویش دارو به دلیل همکاری در جهت انتقال فناوری با ارزش ۴۰ میلیون دلار در سال اخیر، موفق به کسب جایزۀ نفوذ در بازارهای خارجی شد.
جایزۀ پیشرفت اقتصادی با رویکرد توسعۀ فناوری نیز به شرکت پرگاسیران رسید. این شرکت توانسته‌ سرمایه خود را درسال اخیر به ۲۰ میلیارد ریال برساند.
شرکت کانساران بینالود نیز از طریق همکاری با چهار عضو پارک با سرمایه ۸۸ میلیون دلار توانست جایزۀ بیشترین هم‌افزایی را به خود اختصاص دهد.
شرکت مهندسی‌سازگان ارتباط جایزه‌ تجاری‌سازی فناوری، شرکت مدیریت پروژه‌های صنعتی ابدال، جایزه تعالی سازمانی، شرکت هواپیماسازی ایران، جایزه همراه برتر و شرکت پرتو فناوران ماهان جایزه‌ برترین نوآور مرکز رشد را کسب کردند.
همچنین آقای دکتر سهراب سنجابی به عنوان فناور برتر و شهرداری شهر جدید پردیس نیز به عنوان حمایت کنندۀ برتر معرفی و تقدیر شدند.
یک بانک خصوصی نیز به شرکت‌های برتر دهمین اجلاس پارک فناوری پردیس، تخفیف ۳۰ درصدی کارمزد شرکت‌ها برای یک سال، تخفیف ۳۰ درصدی کارمزدهای LC شرکت‌ها برای یک سال، تسهیلات مبادله‌ای با نرخ ۱۵ درصد حداکثر ظرف ۳ سال تا سقف پنج میلیارد ریال را اعطا کرد.

در این همایش از شش دستاورد جدید شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

محصولات رونمایی شده که در حوزه‌های نفت و گاز، مخابرات، سوخت،‌ فناوری نانو کاربرد دارند شامل دستگاه لایه نشانی مولکولی، ربات چند منظوره خطوط انتقال سیالات نفت و گاز، تقویت‌کننده‌ ماکروویو باند وسیع با تکنیک ترکیب فضایی، سامانۀ پایش محیط پیرامونی، سرو اکچویتور الکترومکانیکی خطی و ست کامل نازل سوخت CNG است.

ربات چند منظوره خطوط انتقال سیالات نفت و گاز

این ربات چند منظوره خطوط انتقال سیالات، محل دقیق روزنه‌های بسیار ریز و نشتی‌های ایجاد شده در خطوط انتقال را مشخص می‌کند.همچنین با استفاده از این ربات می‌توان اسکن دقیقی از لوله‌ها برای پیدا کردن ترک، خمش، خوردگی و دیگر مشکلات موجود در آن را انجام داد.
نمونه‌های خارجی موجود با این محصول شباهت چندانی ندارد اما در مقایسه با دستگاه‌های مشابه این ربات صرفه‌جویی ارزی در حدود پنج میلیون دلار را به همراه دارد.
قابلیت کار در لوله‌های چهار تا ۵۶ پوند و قابلیت تحمل فشار تا دو هزار پوند از جمله مشخصات این ربات چند منظوره است.
همچنین این ربات دارای چرخ‌های ویژه است که آن را قادر می‌کند که همواره در وسط لوله حرکت کرده و از تمامی پیچ‌ها عبور کند.

تقویت‌کننده‌ ماکروویو باند وسیع با تکنیک ترکیب فضایی

این محصول با به‌کارگیری فناوری قطعات حالت جامد به عنوان تقویت کننده‌ بالا با پهنای باند وسیع در سیستم‌های مختلف مخابراتی، راداری، جنگ الکترونیک و اخلال‌گر و تست عملکردی سایر سیستم‌هایی که نیاز به توان بالا دارد، کاربرد دارد.
هزینۀ تمام شده برای خرید قطعات توان و ساخت ترکیب کننده کمتر از پنج هزار دلار است؛ در حالی که قیمت نمونه خارجی آن حدود ۴۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

سامانه‌ پایش محیط پیرامونی

سامانه‌ پایش محیط پیرامونی یک رادار تاکتیکی با قابلیت حمل توسط نفر و راه‌اندازی سریع است و وظیفه‌ آن مراقبت زمینی از مناطق و معابر حساس و شناسایی اهداف متحرک، رهگیری آن‌ها و تعیین نوع هدف به کاربر این رادار است.
طراحی این محصول در بخش تحقیقات با همکاری دانشگاه امام حسین (ع) دو سال زمان برده است.
هزینه تمام شده برای خرید قطعات توان و ساخت ترکیب کننده این سامانه کمتر از ۴۰ هزار دلار است در حالی‌که قیمت نمونه خارجی آن حدود ۱۸۰ هزار دلار برآورد می‌شود.
به‌طور متوسط حدود ۲۵ نفر متخصص در طراحی این سامانه با حدود ۲۷ هزار نفر ساعت مشغول به کار بوده‌اند. این رادار از لحاظ قیمت به‌صورت تقریبی کمتر از نصف قیمت رادارهای مشابه از لحاظ کاربرد، ابعاد و کیفیت در نمونه‌های خارجی است.

ست کامل نازل سوخت CNG

این نازل سوخت در سوخت‌گیری گاز هیدروژن کاربرد دارد که از استانداردهای بالاتری نسبت به سوخت‌گیری CNG برخوردار است. از این رو این محصول در سوخت گیری هیدروژن و هم در جایگاه‌های سوختگیری CNG کاربرد دارد.
این نازل سوخت‌گیری دارای تاییده فنی TUV آلمان است و گواهی CE جهت صادرات به اروپا را کسب کرده است.
بهای وارداتی دو مجموعه‌ نازل ست مصرفی یک دیس‌پنسر CNG بالغ بر دو هزار یورو است که در تحقق تولید کامل تولید داخل رقم ارزبری هر زوج به کمترین ۴۰۰ یورو خواهد رسید.
ارزش تقاضای وارداتی یدکی و علاقه نیاز کارخانه‌های تولید دیس‌پنسر در شرایط فوق حدود دو هزار و ۸۰۰ زوج نازل ست برابر با ۵.۶ میلیون یارو خواهد بود.
تولید داخلی این میزان می‌تواند ارزبری این محصول را به ۱.۱۲ میلیون یورو کاهش دهد و صرفه‌جویی بالغ بر ۴.۴۸ میلیون یورو را در بر داشته باشد.
معمولا شیرهای پرکن وانت‌ها و برخی تبدیل‌های کارگاهی در عمق بیش از حد استاندارد نصب شده و قادر به دریافت سوخت از بسیاری نازل‌های دیگر نیست. از این رو نازل تولید شده با پیش‌بینی طول مناسب قادر به جوابگویی این نیاز است.
همچنین سایز مقطع عبور گاز اغلب نازل‌های تیپ دو مورد استفاده چهار میلیمتر است که در کاربری جایگاه‌های ما کشور باعث کاهش سرعت سوخت‌گیری می‌شود. در این راستا محصول این شرکت دانش‌بنیان با طول ۸ میلی‌متر و کاربرد سوخت‌گیری سریع به اذعان مصرف کنندگان حدود ۸۰ سوخت‌گیری بیشتر در هر شیفت کاری را قابل تحقق است.

سرو اکچویتور الکترومکانیکی خطی

این محصول به منظور ایجاد و کنترل حرکت‌های خطی مانند هیدرولیک و پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزیت آن نسبت به اکچویتورهای هیدرولیک و پنوماتیک امکان کنترل سرعت، موقعیت و نیروی اعمالی با دقت و پاسخ فرکانسی بالاتر است.
همچنین امکان کنترل حرکت در سه مد مختلط نیرو، سرعت یا نیرو، موقعیت یا سرعت و موقعیت عدم نیاز به واحد تولید توان جداگانه مانند پاور تک یا کمپرسور بازدهی بالا و صدای تولیدی پایین و همچنین هزینه نگهداری پایین از دیگر مزایای این محصول است.
روی هر اکچویتور یک سنسور موقعیت و سنسور نیرو وجود دارد و اکچویتور با یک کنترل‌کننده کنترل می‌شود. کنترل‌کننده قادر است شکل موج‌های سیاوسی، مربعی و ذوزنقه‌ای را در دو حالت کنترل، ‌جابجایی و کنترل نیرو به اکچویتور اعمال کند.
دستیابی به حرکت خطی به وسیلۀ تبدیل حرکت دورانی الکتروموتور در صنایع به وفور استفاده می‌شود اما استفاده از سرو موتور همراه سیستم‌های مبدل دقیق در فریم مخصوص باعث دستیابی به کنترل دقیق حرکت از لحاظ نیرو، سرعت و موقعیت می‌شود.
با توجه به جدید بودن این تکنولوژی در دنیا تنها چند کشور آمریکایی و اروپایی محصولات مشابه را در چند اخیر ارایه داده‌اند و هم اکنون واردات نمونه خارجی این محصول با مشکلاتی مواجه است.
همچنین شرکت دانش‌بنیان تولید کننده این محصول مستقر در پارک فناوری پردیس، امکان تولید هزار دستگاه از این محصول را در سال دارند.
قیمت مشابه خارجی با ظرفیت نیرویی ۲۰۰ کیلوگرم نیرو به‌طور متوسط ۷۰ میلیون ریال است که در مقایسه با قیمت متوسطه محصول تولید شده برابر ۲۵ میلیون ریال است.
سرو اکچویتور الکترومکانیکی خطی در نیروگاه‌ها، صنایع تحقیقاتی، مراکز خودروسازی، صنایع ماشین‌‌سازی، پتروشیمی، و تحقیقات داخلی کاربرد دارد.

دستگاه لایه نشانی مولکولی

این دستگاه امکان ساخت و مطالعۀ سطوح در مقیاس نانومتریک را میسر می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این محصول امکان مطالعۀ بسیاری از پدیده‌های شیمی و فیزیکی را در ابعاد نانومتری فراهم می‌شود.
این دستگاه در ساخت پنجره و آیینه‌های هوشمند با قابلیت الکتریکی در جهت تنظیم میزان نور، پوشش ادوات نوری، لنزهای اپتیکی، سلول‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی، حسگرهای نانومتریک، پوشش‌های ضد خوردگی، ضد فرسایشی، مواد بیولوژیک و دارویی، عامل‌گذاری کامپوزیت‌ها و نانو کامپوزیت‌ها، ساخت نیمه رسانه‌ها و نمایشگرهای مسطح کاربرد دارد. تا کنون دو پتنت داخلی از این دستگاه به ثبت رسیده و نسبت به دستگاه‌های خارجی دارای نوآوری است.
از لحاظ اقتصادی قیمت تمام شده ساخت دستگاه در مرحله تثبیت تولید حداقل ۶۰ درصد از قیمت دستگاه مشابه خارجی کمتر است.فروش هفت دستگاه از این محصول تاکنون حداقل یکصد هزار دلاری صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها