Skip to content

دانش و صنعت: ابلاغ آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار خبر داد.

دکتر نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه سی‌امین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در جلسه امروز آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی تصویب و ابلاغ شد.
وی افزود: کارکرد مهم ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در راستای پیاده‌سازی نقشه این است که در ساختار علم و فناوری کشور شوراهایی را داشتیم که این شوراها سیاست‌های کلان را دیکته کردند اما جایگاهی که هماهنگی‌های افقی بین دستگاه‌های مرتبط را فراهم کند وجود نداشت، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این خلاء را پر کرد تا بین نهادهای مختلف هماهنگی بین بخشی صورت بگیرد.
دکتر سلطان‌خواه با اشاره به ضرورت تحول در رویکرد تک محوری به پژوهش گفت: در سال‌های اخیر اهداف توسعه فناوری در کشور متحول شده است و نگاه رو به کمال را دنبال می‌کند و سردمدار این نگاه تحولی در توسعه علم و فناوری مقام معظم رهبری بودند که نقشه جامع علمی کشور را هم در همین راستا مطالبه کردند.
دکتر سلطان‌خواه اظهار داشت: اهداف ما در توسعه علم و فناوری به این شکل تحول پیدا کرده که هدف غایی ما در روند توسعه علم و فناوری تولید دانش نباشد و به چرخه آخر یعنی استفاده از دستاوردهای نوآوری بپردازیم که با توجه به پیگیری هدف لازم است رویکردمان نیز به جامعه علم و فناوری متحول می‌شد.
معاون علم و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: ما نباید فقط علم و فناوری را منحصر به مراکز تحقیقاتی ببینیم بلکه باید به لایه‌های مختلف آن هم توجه کنیم که در کنار نقش آفرینان سنتی در این زمینه ساختارهای دیگری نیز در گستره علم و فناوری مسئولیت داشته باشند.
وی اضافه کرد: نقشه جامع علمی کشور بخوبی در راستای اهداف تکاملی و رویکرد جدید تحولی تنظیم شده است و تمام حلقه‌های نظام ملی نوآوری را مدنظر قرار می‌دهند.
دکتر سلطان‌خواه گفت: تصویب اسناد فناوری‌های راهبردی و ایجاد ستاد این فناوری‌ها نظیر فناوری‌های علوم شناختی و هوا فضا نیز در این راستا صورت گرفته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها