Skip to content

رئیس جمهور: حرکت علمی در کشور حرکتی پرشتاب و افتخار انگیز است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پایه های اصلی اقتدار یک ملت در توانمندی ها و اقتدار آحاد آن ملت است، حرکت علمی در کشور حرکتی پرشتاب و افتخار انگیز خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد که در کنگره سراسری اقتدار علمی، اقتدار ملی در سالن همایش های صدا و سیما سخن می گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: علم و قدرت در واقع دو روی یک سکه اند، از یک جنسند و از یک حقیقتند؛ خدا هم عالم، قادر ، قدیر و مطلق است و هر دوی اینها زیبا و یک حقیقت است.

وی افزود: علم ابزار تسلط بر محیط و ابزار شکوفایی استعدادها و چراغ راه است، بدون علم حقیقی، تاریکی است و ظلمات در ظلمات است و حرکت در ظلمات بدون چراغ جز سقوط و انحراف نتیجه ای ندارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آن اقتداری زیباست که از درون انسان شکل بگیرد وبجوشد و برای یک ملت آن اقتداری پاینده و سازنده است که از درون یک ملت بجوشد.

دکتر احمدی نژاد گفت: حرکت بدون علم سرگشتگی است البته علم حقیقی و علم راه گشا، علمی که پرده های حکمت و تاریکی را می درد، علم برخاسته از ایمان است .

وی گفت: انقلاب اسلامی که راه جدیدی را در برابر بشر امروز گشوده است، نیازمند حرکت پرشتاب علمی است و خدا را شکر می کنیم که با هدایت های رهبری حکیم و تأکیدات مکرر ایشان امروز شاهد خیزش و جوشش عمیق و گسترده علمی در کشور هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بدون تهذیب، بدون اتصال به آسمان، بدون اتصال به واسطه فیض الهی و باب علم، دریافته های انسان حجاب اکبر است.
احمدی نژاد افزود: در همین چهل روز اخیر بنده این ششمین اجلاس علمی است که موفق شدم در آن شرکت کنم و در هریک ازاین  جلسات یک بخش از دستاوردهای متفکران، دانشمندان و فناوران کشور را ارائه کردند.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز به فضل الهی حرکت علمی در کشور ما حرکتی پرشتاب و افتخار انگیز است.

ساز و کار هم افزایی خیزش های علمی کشور طراحی شود
در ادامه رئیس جمهور از وزیر علوم خواست که به سرعت ساز و کاری برای ارتباط و هم افزایی خیزش های علمی در سراسر کشور طراحی شود.

دکتر محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرد : امروز باید پرچم علم نافع و برخاسته از دلهای نورانی وآسمانی که منشأ اقتدار صالح است به اهتزاز درآید و این کار دانشمندان ایران است.

رئیس جمهورافزود:  ما در کار علمی و حتی روش های تحقیق و پژوهش نیازمند نوآوری هستیم و این در حالی است که  برخی اصرار دارند یک اصل نادرست را به عنوان یک اصل قطعی و جزمی بر جهان تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه علم منبعث از ایمان منشأ اقتدار صالح است گفت: قدرت ناصالح جز انحطاط و سقوط برای انسان و جامعه اثری نخواهد داشت اما متأسفانه برخی ها از ابزار علم علیه انسانیت و کرامت انسانها و علیه خواسته های فکری بشر استفاده کردند، از علم فقط برای تسلط و تحمیل و چپاول استفاده کردند و آن را ابزاری برای کشتن انسانها و انسانیت قرار دادند.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: باید با تلاش پیگیر و در زمانی کوتاه علم را از سیطره مستکبران، خودخواهان و دنیاپرستان خارج کنیم و این شدنی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راه های تسلط برمحیط و کسب علم بی شمار است،ادامه داد: هنوز بشرچیزی از علم حقیقی نچشیده است، روایت است که در زمانی که آن اتفاق بزرگ بیفتد و راه ها به روی بشر باز شود دیده می شود همه دستاوردهای بشر یک بیست و هفتم و در روایتی دیگر دو بیست و هفتم از کل چیزی است که انسان می تواند به دست آورد.

وی گفت: اگرخودمان را اسیر آن چارچوب ها کنیم بازدهی بسیارپایین خواهد بود.گرچه با ایمان، وقت گذاری وفداکاری دانشمندان ما سرعت بسیار بالاتر است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه سخنان خود به خودباروی در بین جوان ایرانی اشاره کرد و گفت: به فضل الهی و به لطف حاکمیت اندیشه امامت و ولایت خودباوری در کشور ما روزافزون است ، اما با این حال هنوز تا قله ها فاصله داریم.

دکتر احمدی نژاد همچنین با بین اینکه در جهت گیری های علمی باید به نقطه ای برسیم که علم مبتنی بر مبانی اسلامی، الهی و ارزش های الهی تولید شود، گفت: نمی توان آرمان های الهی را با علوم برخاسته از مبانی دنیا طلبی، لذت طلبی و فردگرایی چه در علوم اجتماعی، انسانی و اقتصادی و چه در علوم فیزیک و رشته های مرتبط محقق کرد و این کار شماست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به سمت روش های ابداعی و ابتکاری رفته و تحمیلات را بشکنیم ، به پرتاب ماهواره توسط دانشمندان جوان کشورمان اشاره کرد و گفت :  دانشمندان ما در پرتاب ماهواره نشان دادند که با میانبر زدن و ابتکار عمل  می توان به اهداف رسید، پرتاب ماهواره تراز اقتدار ملت ایران را صد پله افزایش داد، چراکه خود توانمندی اقتدار می آورد و پایه توانمندی علم است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه اختراعات مشاهده کردیم که جوانها و دانشمندان ما مسائلی را با روش های بسیار ساده تر، ارزانتر و کوتاهتر حل کرده اند که در دنیا حل نشده است. ما باید در کار علمی حصارها و قالب ها را بشکنیم اما این بدان معنی نیست که از دستاوردها و تجربه های دیگران استفاده نکنیم ، بلکه باید از تمامی‌ آنها بهره جست و در چارچوب و مدل خود آورد.

دکتر احمدی نژاد درپایان سخنان خود خطاب به وزیرعلوم گفت: امروزسرتاسر ایران خیزش علمی است و باید به سرعت ساز و کاری طراحی شود که این تلاش های ارزشمند هم ‌افزا شوند وباید یک شبکه ارتباطی قوی همه را به یکدیگر پیوند دهد تا دست به دست یکدیگر نتایج کارهای ارزشمند در دانشگاه ها و مراکز گوناگون در زندگی مردم ما جاری شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها