Skip to content

زیرساختهای پژوهش: راه اندازی ۱۰ آزمایشگاه منطقه ای در کشور

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزئیات نظام نامه شبکه آزمایشگاه های علمی ایران گفت: طبق این نظام نامه کشور به ۱۰ منطقه تقسیم می شود و آزمایشگاه های منطقه ای به منظور ارائه خدمات آزمایشگاهی تاسیس خواهند شد.
دکتر محمد مهدی نژاد نوری روز گذشته در سمینار شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا)، ماموریت این شبکه را ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران دانست و افزود: این شبکه در قالب چند هدف اصلی اقدام به ارائه خدمات آزمایشگاهی به منظور ارتقای کمی و کیفی تحقیقات خواهند کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهداف این شبکه اظهار داشت: از آنجایی که در سالهای اخیر دانشگاه های کشور به سمت فعالیتهای پژوهشی سوق پیدا کردند از این رو با به اشتراک گذاشتن امکانات آزمایشگاهی کشور می توان سطح کیفی تحقیقات را ارتقا داد.
وی غلبه بر تحریم ها را از دیگر اهداف شبکه آزمایشگاه های علمی ایران ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به تحریم ها لازم است تا سازوکارهایی برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی ایجاد می شد.
دکتر مهدی نژاد با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیانی که در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی فعال هستند بسیار اندک است، یادآور شد: در این راستا با توجه به تجربیات خوب ستاد توسعه فناوری نانو در راه اندازی شبکه آزمایشگاهی و ساخت تجهیزات مورد نیاز، اقدام به ایجاد “شاعا” شد.
وی ضرورتهای قانونی را از دیگر اهداف ایجاد شاعا عنوان کرد و توضیح داد: طبق برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی باید وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند که رشته هایی چون علوم پایه، علوم پزشکی و کشاورزی و فنی و مهندسی نیاز به آزمایشگاه های مجهز دارند که جز با شبکه ای شدن آن نمی توان خدمات لازم را به دانشجویان ارائه کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، رسیدن ایران به رتبه اول در منطقه، تبدیل شدن زبان فارسی به زبان علمی در دنیا و دسترسی به آزمایشگاه ها را از الزامات قانونی کشور طبق برنامه پنجم نام برد و گفت: رسیدن به این تکالیف با تخیل امکان پذیر نیست بلکه نیاز به برنامه ریزی دارد.
وی با اشاره به تدوین نظام نامه شاعا، خاطر نشان کرد: این نظام نامه دارای ویژگیهایی است که از آن جمله می توان به طبقه بندی آزمایشگاه ها در سطوح ملی، منظقه ای، استانی و دستگاهی اشاره کرد.
دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفتن مشوقها را از دیگر ویژگیهای این نظام نامه نام برد و اضافه کرد: استفاده از فناوری اطلاعات یکی از تاکیدات این شبکه است که برای این منظور شبکه علمی کشور را ایجاد کردیم.
وی با اشاره به مشکلات راه اندازی این شبکه، خاطر نشان کرد: برای راه اندازی این شبکه باند پهن علمی مشکلاتی با مخابرات داشتیم که این مشکلات برطرف شده است و به زودی افتتاح خواهد شد.
دکتر مهدی نژاد با تقویت این شبکه اشاره کرد و افزود: به منظور تقویت این شبکه کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم کردیم تا در هر منطقه با ایجاد آزمایشگاه خدمات لازم را به متقاضیان ارائه دهد.
وی با بیان اینکه تزریق اعتبارات از دیگر برنامه های حمایتی وزارت علوم برای توسعه شبکه آزمایشگاه های علمی کشور است، اظهار داشت: به منظور تجهیز شبکه آزمایشگاهی درخواست دریافت ۱۵۰ میلیارد تومان به رئیس جمهوری ارائه شد و در حال پیگیری آن هستیم که در صورت تحقق این میزان به شبکه آزمایشگاهی تزریق خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها