Skip to content

زیرساخت های پژوهش: توانمندی های آزمایشگاهی کشور در اختیار پژوهشگران و صنایع قرار می گیرد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، هدف از تشکیل این شبکه را جلوگیری از موازی کاری در خرید تجهیزات آزمایشگاهی و نیز ارایه با کیفیت تر خدمات به مراکز متقاضی دانست.
دکتر رضا اسدی فرد درباره فعالیت های این شبکه اظهار کرد: هدف از تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کنارهم قرار دادن ظرفیت های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری های راهبردی است تا دسترسی به خدمات آن ها را برای ارایه به متقاضیان در دانشگاه ها و نیز صنایع و شرکت های دانش بنیان تسهیل کند.

وی در ادامه توضیح داد: هم اینک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همه فناوری های راهبردی ستادهایی از جمله بایو، ICT، میکرو الکترونیک ، نانو، گیاهان دارویی، انرژی های نو و تجدید پذیر و… در قالب ستادهای ۱۴ گانه تشکیل شده است که هدف از ایجاد آن، مدیریت مناسب و راهبری این فناوری ها است.

با ایجاد این شبکه خدمات آزمایشگاهی مناسب در اختیار فعالان و پژوهشگران این حوزه ها قرار خواهد گرفت.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه حذف موازی کاری و انجام خریدهای آزمایشگاهی بر اساس نیازسنجی ملی از ماموریت های شبکه است، افزود: سال ها در کشور رسم بود که بدون نیاز سنجی صحیح برای تجهیزات شبکه آزمایشگاهی خریداری شود به گونه ای که موازی کاری های بسیاری در این زمینه مشاهده می شد که برای برطرف کردن این مشکل، با ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم که این روند متوقف شده و با تمرکز بخشیدن به خرید های آزمایشگاهی، براساس نیاز سنجی ملی، منطقه ای و محلی نسبت به برطرف کردن کمبودها اقدام شود.

به گفته وی، گاهی دستگاهی یک میلیون دلاری به دلیل نبود قطعه ای کوچک از کار می افتد و به دلیل این نقص، امکان بهره برداری از آن تا سال ها فراهم نمی شود و از این رو، تلاش داریم آزمایشگاه هایی را که در شبکه آزمایشگاهی عضو می شوند با ارایه کمک های فنی و اعتباری به گونه ای توانمند کنیم که این دستگاه ها بار دیگر به چرخه خدمات دهی وارد شوند.

دکتر اسدی فرد، به مزایای دیگر عضویت آزمایشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی اشاره و ابراز کرد: در این شبکه علاوه بر افزایش توان نیروی انسانی فعال در آزمایشگاه های عضو، از آنها برای اخذ استانداردهای معتبر آزمایشگاهی حمایت می شود. همچنین از آزمایشگاه های عضو برای خرید تجهیزات جدید در قالب دستورالعمل های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی حمایت خواهدشد.

مدیرشبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه آزمایشگاه های عضواین شبکه باید به بخش خصوصی و متقاضیان دولتی مراجعه کننده به این مراکز خدمات لازم را ارایه کنند، اظهار داشت: این شبکه باید خدمات آزمایشگاهی خود را به متقاضیانی که از بخش دولتی و خصوصی هستند با کیفیت خوب ارایه و مشتریان را راضی کنند چرا که بر اساس دستورالعمل های این شبکه، عملکرد آزمایشگاه های عضو ارزیابی و هر آزمایشگاه بر اساس رتبه ای که در جلب رضایت محققان و صنایع به دست می آورد و نیز براساس میزان استفاده از تجهیزات خود برای خدمات دهی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

**استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵

وی ادامه داد: کمک به دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ که اعتبار بین المللی برای آزمایشگاه ها به همراه دارد و نیز تامین نرم افزارهای تخصصی مدیریت آزمایشگاهی نیز از دیگر حمایت هایی است که از سوی این شبکه به انجام می رسد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید فعالیت های علمی در کشور با توسعه متوازن به انجام برسد، اما نباید این توازن را مانعی برای پیشرفت حوزه های مختلف علمی کشور دانست و افزود: در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی سعی داریم توسعه متوازن را در برنامه ریزی های لحاظ کنیم، اما اینکه درهمه حوزه های علمی به یک اندازه جلو برویم منطقی نیست و باید هر دانشگاه در حوزه ای متخصص شود و نباید هر دانشگاهی در هر موضوعی انرژی و وقت خود را صرف کنند و در این راستا در تلاش هستیم هر دانشگاهی را در یک حوزه توانمند کنیم و هر مجموعه ای در یک حوزه تخصصی به تامین نیاز دیگر دانشگاه ها به خدمات آزمایشگاهی اقدام کند که در این راه در ابتدای کار قرار داریم.

دکتر اسدی فرد، ایجاد بسترهای لازم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات قابل ارایه از طریق این شبکه را از اولویت های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: تلاش داریم دسترسی محققان کشور به این شبکه به راحتی مسیر شود به گونه ای که شبکه در تمام نقاط کشور حضور داشته باشد چرا که این مهم در سیاست های تدوین شده برای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته وی، برای مراکزی که دور از دسترس هستند خدمات و حمایت بیشتری ارایه خواهد شد، اما اصلی ترین معیار حمایت از این مراکز این است که تا چه اندازه از توان خود استفاده می کنند زیرا ممکن است مرکزی تجهیزات آزمایشگاهی متعددی داشته باشد ولی به خوبی از این آزمایشگاه ها بهره برداری نکند که از این رو میزان حمایت ها از چنین مراکزی کمتر خواهد بود.

**انتظار فروش ۱۰۰ میلیاردی

دبیر دومین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در ادامه با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در دو سال اخیر گفت:سال گذشته در این نمایشگاه که برای اولین بار برگزار شد، ۳۸ میلیارد تومان فروش شرکت های تجهیزات ساز که با حضور ۱۰۰ شرکت برگزار شد به ثبت رسید و در نمایشگاه دوم نیز تاکنون به فروش قطعی ۹۰ میلیارد تومان دست یافته ایم که انتظار می رود این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

دکتر اسدی فرد، با بیان اینکه برای تضمین بازار فروش محصول تولیدی در این بخش به غیر از برگزاری نمایشگاه تجهیزات ، اقدامات حمایتی دیگری نیز در دست انجام است، اظهار داشت: به غیر از نمایشگاه تجهیزات، برای آزمایشگاه هایی که به عضویت شبکه درآمده اند حمایت های دیگری نیز به انجام خواهد رسید که استفاده از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی و اعتبارات معاونت علمی و فناوی از آن جمله است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان داشت: این شبکه درآغاز راه قرار دارد اما تاکنون، ۱۱ مجموعه آزمایشگاهی با بیش از ۲۰۰ دستگاه پیشرفته هستند که به عضویت این شبکه درآمده اند ضمن اینکه با ۶۰ آزمایشگاه معتبر و دارای توانمندی مکاتبه شده است ، همچنین ستادهای فناوری راهبردی در حال معرفی آزمایشگاه های توانمند در حوزه خرد برای عضویت در شبکه هستند.

وی تاکید کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اینک فراخوانی را برای عضویت آزمایشگاه های دارای توانمندی در سایت این شبکه به نشانی www.Labsnet.ir قرار داده است که افراد می توانند با مراجعه به این سایت و تکمیل مدارک خواسته شده نسبت به ثبت نام و عضویت مراکز خرد در شبکه اقدام کنند.

**ارایه خدمات بهتر به آزمایشگاه های فعال تر

دکتر اسدی فرد، با بیان اینکه سیستم فعالیت در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رقابتی است و آزمایشگاه های عضو باید فعالانه در این بخش حضور داشته باشند گفت: توصیه می کنیم دانشگاه ها به صورت مجموعه های آزمایشگاهی عضو شوند چرا که سیستم حمایتی شبکه رقابتی است و همانگونه که عضو می پذیرد، بعد از دو دوره و در صورتی که عملکرد مورد انتظار در آن ها وجود نداشته باشد از شبکه اخراج خواهند شد و مجموعه ای که خوب فعال شود، تعداد آزمایشگاه بیشتری را جذب کند و خدمات بهتری بدهد مورد حمایت بیشتری قرار خواهد گرفت.

مدیر شبکه ازمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علی و فناوری ریاست جمهور، با بیان اینکه محدودیتی در پذیرش آزمایشگاه ها در این شبکه نداریم، اظهارداشت: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی محدودیتی از نظر نوع سازمان و دولتی و خصوصی بودن ندارند، اما علاقه مند هستیم که بخش خصوصی فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها