Skip to content

سال نوآوری: آغاز برنامه جدید بنیاد ملی نخبگان برای ارزیابی و حمایت از اختراعات

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ور ئیس بنیاد ملی نخبگان از آغاز برنامه جدید بنیاد ملی نخبگان برای ارزیابی و حمایت از اختراعات موثر ، مفید و علمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر صادق واعظ زاده با اشاره به اینکه تولید علم در مسیر مطلوب قرار دارد و انتشارات علمی دانشمندان و محققان ایرانی مرتبا در حال افزایش است، گفت: این نرخ رشد تقریبا در دنیا بی سابقه است.

وی افزود: مشابه این روند رشد را در یکی دو سال اخیر در تعداد اختراعات ثبت شده در کشور شاهد هستیم.

دکتر واعظ زاده اضافه کرد: چهار یا پنج سال قبل تعداد اختراعات ثبت شده در کشور سالانه کمتر از هزار مورد بود اما در سال گذشته نزدیک به هفت هزار اختراع ثبت شده داشته ایم و با تشویقهایی که در سال نوآوری و شکوفایی انجام می شود، پیش بینی می کنیم امسال تعداد اختراعات ثبت شده در کشور به حدود ده هزار مورد برسد که نشانه ای از رشد انگیزه و تلاش جدی برای نوآوری است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ساماندهی و پیشتیبانی اختراعات در کشور را یک ضرورت اعلام کرد و گفت: علیرغم تعداد بسیار زیاد اختراعات ثبت شده مبنای علمی و میزان نوآوری آنها به هنگام ثبت اختراع کاملا بررسی و ارزیابی نمی شود. علاوه بر آن اختراع به معنی واقعی باید کاربردی باشد و بتواند مورد استفاده قرار بگیرد و مشکلی از مردم را حل کند یا ثروتی بر اساس آن تولید شود و خلاصه اینکه کالایی یا خدماتی براساس آن بوجود آید. این موارد در نظام موجود ثبت اختراعات کشور کاملا بررسی نمی شود.

وی افزود: اختراعات ثبت شده در کشور باید از جهت تطابق با اصول و قوانین علمی، میزان نوآوری و قابلیت کاربردی شدن مورد ارزیابی قرار گیرد.

دکتر واعظ زاده گفت: مسئله بعدی این است که اختراعات معرفی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند که این امر در دهه فجر انقلاب اسلامی انجام خواهد شد و اختراعات تایید شده به نمایش در خواهند آمد. همچنین اختراعات برجسته باید مورد حمایت قرار گیرند، توسعه پیدا کنند و کاربردی شوند. اگر اختراعی از قابلیتهای لازم برخوردار است باید از کمکهای دولت برخوردار شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در تشریح طرح بررسی و ارزیابی علمی اختراعات گفت: بدین منظور سامانه مفصلی طراحی شده است تا مخترعان به شکل الکترونیکی اطلاعات اختراع ثبت شده خود را وارد این سیستم کنند. این سامانه با کمک اساتید دانشگاه، نوآوران و مخترعان برجسته اختراعات را داوری و ارزیابی می کند و مواردی که ویژگیهای برجسته داشته باشد از سوی بنیاد ملی نخبگان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

دکتر واعظ زاده خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان منابعی را در اختیار مخترعان برجسته قرار می دهد تا نوآوری خود را تکمیل کنند و تا مرز تجاری شدن جلو ببرند.

وی افزود: اجرای این طرح شروع شده است و از مخترعان تقاضا می شود بر طبق فراخوان بنیاد ملی نخبگان اطلاعات اختراعشان را وارد سامانه کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه این حرکت برای اولین بار در کشور انجام می شود، خاطرنشان کرد: منابع لازم برای حمایت از اختراعات نیز آماده شده و در اختیار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است. ما امیدواریم در سال نوآوری و شکوفایی با این برنامه حرکت جدیدی در کشور شکل بگیرد به نحوی که اختراعات موثر، مفید و علمی شکوفا شود و در اختیار صنایع و شرکت ها قرار گیرد یا خود مخترعان به سمت تولید و عرضه نوآوری خود به مردم و جامعه بروند.

در مرحله اول این طرح مخترعانی که اختراعشان را در سالهای ۸۴ و ۸۵ به ثبت رسانده اند می توانند برای ارزیابی علمی یک اختراع خود به پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان به نشانی www.bmn.ir مراجعه کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها