Skip to content

سال نوآوری: سه مصوبه دولت درحمایت از نوآوران و نخبگان درهفته دولت

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور اعلام کرد: جلسه هیات دولت در حضور بیش از یک هزار تن از شرکت کنندگان در دومین همایش ملی نخبگان جوان که از نخبگان و برگزیدگان جوایز و اعتبارات پژوهشی بنیاد ملی نخبگان می‌باشند، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این جلسه نخبگان جوان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مستقیما با دولت در میان خواهند گذاشت و سه مصوبه مهم در خصوص حمایت از نوآوران، مخترعان و نخبگان از تصویب دولت خواهد گذشت. سپس رییس جمهور طی سخنان مبسوطی مباحث مورد نظر را با جامعه نخبگان در میان خواهد گذاشت.

مصوبات مورد بررسی در این جلسه که در جلسات قبلی دولت و کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فن‌آوری دولت بررسی شده است شامل آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی، لایحه حمایت از تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شرکت‌های دانش بنیان و آیین‌نامه ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان است.

بر اساس آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی، باید در همه آزمایشگاه‌ها،‌ کارگاه‌ها، کتابخانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی دولتی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، صنایع و دیگر موسسات دولتی بر روی نوآوران گشوده شده و امکانات خود شامل منابع و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی، فضا و امکانات و مواد آزمایشگاهی و کارگاهی، خدمات تجهیزات پیشرفته و تخصصی و خدمات آزمایش‌ها و نتایج مطالعات و پژوهشهای خود، امکانات بازدید از کارخانجات و تاسیسات و راهنمایی و مشاوره علمی و تخصصی را در اختیار نوآوران قرار دهند.

موسسات ذیربط ، ‌تقاضای مساعدت نوآوران را با حفظ اسرار نوآوری آنها بررسی و حمایتهای ممکن را در اختیار آنان قرار می‌دهند. نوآوران باید قبلا قدم‌های موثری برای تکمیل نوآوری خود برداشته باشند و فقط در مرحله ایده باقی نمانده باشند.

طبق پیش‌نویس لایحه حمایت از تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شرکت‌های دانش بنیان که دستور کار دوم جلسه دولت و نخبگان است، تسهیلات گسترده‌ای برای عملیاتی کردن اختراعات و نوآوری‌هایی که مراحل پژوهشی و تولید فن‌آوری را پشت سر گذاشته‌اند فراهم می‌شود.

شرکت دانش بنیان بر اساس تعریفی که در لایحه ارائه شده است، تشکیلاتی است خصوصی یا تعاونی که محور اصلی فعالیت آن گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیقات و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات می‌باشد.

در این این لایحه پیش‌بینی شده است که شرکت‌های دانش بنیان مشمول معافیتهای مالیاتی خواهند بود و همچنین دولت نسبت به ارائه معافیت گمرکی ، تشکیل بورس، بیمه و انجمن برای این نوع شرکتها و تجمیع امور اداری مربوط به آنها به منظور سهولت کسب و کار اقدام می‌نماید.

طبق این لایحه به منظور کمک به تجاری سازی نوآوریها و اختراعات و ارائه تسهیلات و اعطای وام و سرمایه مخاطره پذیر به شرکتهای دانش بنیان و شکوفایی و کاربرد دانش فنی موجود، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی تحت نظر هیات امنا تاسیس می‌شود.

دستور کار سوم جلسه هیات دولت و نخبگان آیین‌نامه ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان است. مشمولان این طرح افراد بسیار شاخص از میان نخبگان و استعدادهای برتر هستند که پس از اتمام درجه دکتری در یکی از مراکز پژوهشی، دانشگاهی و یا صنعتی داخل کشور شاغل هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها