Skip to content

سرمقاله: فرزان، کارآفرین دانش بنیان: پیشرو در عرصه پژوهش در بخش خصوصی

“موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان” فعالیت خود را در ششم آذر ماه سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. این موسسه از بدو تأسیس ضمن ایجاد زمینه های مساعد جهت اشتغال نخبگان کشور خصوصاً در حوزه علوم پزشکی منشا خدمات زیادی بوده است.

فرزان به عنوان کارآفرینی دانش بنیان تاکنون در زمینه‌های طراحی، اجرا و پایش مطالعات بالینی و دارویی و دیگر طرحهای پژوهشی، مدیریت اطلاعات بالینی (Clinical Data Management)، آموزشهای الکترونیک (E-learning)، نگارش علمی (Scientific Writing) و مشاوره پژوهشی فعالیت نموده است.

حاصل این فعالیتها، طراحی و اجرای دهها طرح تحقیقاتی و انتشار بیش از ۳۲۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و تربیت تعداد زیادی از پژوهشگران جوان می‌باشد.

هم اکنون ۲۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۲۷ نفر بصورت غیر مستقیم با این موسسه همکاری دارند. این گروه از فرهیخته ترین دانش آموختگان دانشگاهی می باشند.
هم اکنون با گذشت ۱۰ سال از فعالیتهای موسسه فرزان و کسب تجارب ارزشمند در آموزش و پژوهش علوم پزشکی، این موسسه مفتخر است که “فرزان” را به عنوان کارآفرین برتر ملی سال ۱۳۹۰ و مرکزی نام آشنا در بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، انجمنهای علمی و سازمانهای متولی امر پژوهش معرفی نماید.

تاسیس نخستین سازمان پژوهشهای بالینی  کشور با مجوز رسمی از معاونت محترم غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۸۶، طراحی و اجرای مطالعات دارویی، همکاری در اجرای طرحهای تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی، راه‌اندازی سامانه آموزش الکترونیک فراسا با دارا بودن ۶۰۰۰ کاربر، راه‌اندازی سامانه آنلاین مدیریت اطلاعات پژوهشی فرادیتا، ایجاد پایگاه‌های ثبت اطلاعات بالینی، طراحی نرم‌افزار آنلاین مدیریت مقالات پژوهشی فرانگار، پایه‌گذاری نخستین مرکز نگارش علمی ایرانی، ارائه مشاوره پژوهشی به بیش از ۲۲۰۰ پژوهشگر طی ۵ سال گذشته، کمک به افزایش شاخصهای تولید علم ایران از طریق نمایه سازی مجلات کشورمان در نمایه‌های بین‌المللی همچون ISI و Scopus، همکاری با وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بویژه معاونت تحقیقات و فناوری در اجرای طرح ارزشیابی و رتبه بندی مجلات علوم پزشکی کشور و انتشار خبرنامه الکترونیک فرزان بصورت ماهیانه و با شمارگان ۱۷۰۰۰ نسخه الکترونیک از جمله فعالیت های این موسسه تاکنون بوده است.


نوآوری: فرزان و نوآوریهای آموزشی و پژوهشی

موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان با اتکا به مدیریت خلاق در بخش تحقیق و توسعه، تاکنون پایه‌گذار خدماتی نوین در کشور بوده است. بخش عمده ای از دلیل انتخاب این موسسه به عنوان کارآفرین برتر ملی در سال ۱۳۹۰ مرهون این نوآوریهای دانش بنیان می باشد.

گوشه‌ای از این دستاوردها که برای نخستین بار در کشورمان ارائه شده‌اند به این شرح است:
۱.    تاسیس نخستین سازمان تحقیقات بالینی (CRO) ایرانی
۲.    ایجاد نخستین سازمان مدیریت اطلاعات (DMO) در کشور
۳.    پایه‌گذاری نخستین مرکز تخصصی نگارش علمی
۴.    طراحی و راه‌اندازی نخستین سامانه آنلاین مدیریت اطلاعات بالینی با تایید فنی شورای عالی انفورماتیک کشور
۵.    طراحی و راه‌اندازی نخستین سامانه آنلاین ثبت اطلاعات بالینی جراحی اعصاب (SNR)
۶.    ارائه نخستین بسته آموزش الکترونیک مهارتهای پژوهشی ایرانی
۷.    طراحی نخستین بسته آموزش الکترونیک کارآفرینی دانش بنیان
۸.    ایجاد نخستین شبکه آموزش پژوهش در ایران (RTNet)
۹.    طراحی و راه‌اندازی نخستین نرم‌افزار آنلاین مدیریت مقالات پژوهشی با تایید فنی شورای عالی انفورماتیک کشور
۱۰.    انتشار نخستین خبرنامه الکترونیک پژوهش در ایران

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها