Skip to content

سرمقاله: یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

سال ۱۳۸۵ با همه زیر و بم خود رفت و سال ۱۳۸۶ فرا رسید. ما نیز به سهم خود فرا رسیدن سال جدید را تبریک گفته و برای همگی همکاران و پژوهشگران ارجمند آرزوی سالی سرشار از موفقیت و سلامت داریم.
سال ۱۳۸۵ به یمن تلاش فرهیختگان ایرانی سالی با خاطرات به یاد ماندنی و ارزشمند بود. موفقیت های پژوهشگران کشورمان بویژه در حوزه علوم پزشکی و علوم پایه در سال گذشته در یادها می باشد. در همین راستا انعکاس مناسب این اخبار عامل مهمی برای تقویت روحیه پژوهش و عزت و افتخار ملی شد.

اما سال ۱۳۸۶ با عنوان اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است. در چنین سالی هر یک از توفیقات پژوهشگران کشورمان می تواند به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در راستای تقویت اتحاد ملی تلقی گردد.
این در شرایطی است که مرور کارنامه پژوهش در سال های اخیر می تواند گویای ظرفیت های این بخش برای آینده باشد.
بنا بر آمارهای موثق که توسط پژوهشگران غیر ایرانی منتشر شده است کشورعزیزمان ایران و پژوهشگران ایرانی به لحاظ شتاب رشد در تعداد مقالات رتبه نخست را در جهان کسب کرده و بالاتر از کشورهایی همچون کره جنوبی ، سنگاپور، چین، کشورهای اتحادیه اروپا، اسراییل، هند و ایالات متحده امریکا قرار گرفته است که گویای شتاب رشد چشمگیر در تعداد مقالات ایرانی است. از سوی دیگر بر خلاف بعضی تحلیل ها در مورد کیفیت مقالات ایرانی، میزان رشد در ارجاع به مقالات ایرانی(Citation) نیز به عنوان شاخص کیفیت مقالات، متناسب با کمیت آنها رشد یافته و بصورت مشترک با  کره جنوبی رتبه نخست را در جهان کسب کرده است و بالاتر ازدیگر کشورهای فوق قراردارد که این امر ممکن است چندان مطلوب این کشورها بویژه کشورهای اقتدارگرا نباشد.
به خاطر داریم زمانی را که در سال های نه چندان دور بیشتر اساتید و دانشجویان کشورمان با مفاهیم اولیه پژوهش آشنایی نداشتند. اما هم اکنون در سایه سیاست های درست و تلاش های صورت گرفته در طول این سال ها شرایط بطور کامل تفاوت کرده است و پژوهش در حال تبدیل به یکی از ارکان مهم در نظام آموزش عالی بویژه در حوزه علوم پزشکی می باشد.
به نظر می رسد آنچه درشرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد تاکید بر تحقیقات کاربردی و بکارگیری نتایج تحقیقات در عمل و اجتناب از دوباره کاری و اجرای برنامه های سطحی  است. اما این مهم نیازمند برنامه ریزی صحیح در سطح کلان می باشد. محورهای اصلی در چنین برنامه ای می تواند: نعیین و اعلام اولویت ها ونیازها در سطوح مختلف، ایجاد شبکه های تحقیقاتی و راهبری درست آنها و محکم کردن زیرساخت های اطلاعاتی با بهره گیری از فن آوری اطلاعات می باشد. نباید فراموش کرد اجرای چنین برنامه ای مستلزم توجه و تقویت زیرساخت هایی می باشد که در گذشته ایجاد شده است.
موسسه فرزان نیز همواره تلاش داشته است تا به سهم خود در این مسیر ایفای نقش نماید و خدا را شاکریم که در این راه توفیقاتی نیز حاصل شده است بنحویکه تنها در طول یک ماه گذشته از این موسسه هر ۳ تا ۴ روز یک مقاله برای چاپ در مجلات معتبر بیت المللی (در اندکس های معتبر) پذیرفته شده است.
برای تمامی پژوهشگران کشورمان در سال جدید آرزوی توفیقات روزافزون داریم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها