Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: ایجاد شبکه های پژوهشی از مراکز تحقیقاتی مشابه برای کاهش بار بیماریها در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ایجاد شبکه های پژوهشی از مراکز تحقیقاتی کشور خبر داد و افزود: در سال جاری کلیه مراکز تحقیقاتی هم ردیف در قالب شبکه قرار می گیرند و ۱۲ هزار هیئت علمی موجود در علوم پزشکی در قالب شبکه ها برای کاهش بار بیماریها تلاش می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مصطفی قانعی در شانزدهمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: اولویت های توسعه فناوری و تجهیزات پزشکی تعیین شده است و ما قول می دهیم که تا سال آینده دو دستگاه پیشرفته MRI و شتاب دهنده خطی را در ایران تولید کنیم

وی همچنین از قطع واردات ۶۰۰ میلیارد تومانی دارو پس از ۳ سال خودکفایی خبر داد و گفت: تا سال آینده دستگاه MRI و شتاب دهنده خطی نیز ساخته می شود.

دکتر قانعی خاطرنشان کرد: میان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و ۵۰ دانشکده، دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت تفاهم نامه ای امضا و سهم هر دانشگاه از نقشه جامع سلامت مشخص شده و شرایط برای اجرای آن فراهم است.

وی با اشاره به تولید داروهای مورد نیاز در ایران و تلاش برای خودکفایی در این حوزه تاکید کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد بازار دارویی جهان به اروپا و آمریکا تعلق دارد و در آسیا نیز تنها ۴ کشور که ایران نیز یکی از آنها است، به تولید دارو می پردازند.

معاون وزیر بهداشت درباره خودکفایی در داروها افزود: به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی گفته ایم که در ازای سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه، در پایان ۳ سال، واردات ۶۰۰ میلیارد تومان را برای دارو متوقف می کنیم و این موضوع را بهترین پاسخ تحریم می دانیم.

وی از تشکیل صندوقی با حمایت شرکت های داروسازی جهت تولید داروهای مورد نیاز خبر داد و گفت: بودجه ای که برای تولید داروها درنظر گرفته شده، تامین شده است اما با این وجود شرکت های داروسازی در صندوقی به صورت مشارکتی، هزینه تولید را تامین می کنند.

دکتر قانعی از ایجاد ۵ اتاق تمیز (clean room) در مراکز رشد علوم پزشکی و تولید دارویی برای بیماران مبتلا به آسم خبر داد و گفت: ایجاد این اتاقهای تمیز در مراکز رشد به صرفه جویی ارزی می انجامد و به روند تحقیقات نیز کمک می کند همچنین در راستای حمایت از تولید داخلی، داروی سالمترول برای بیماران مبتلا به آسم تولید می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با انتقاد از کمبود بودجه در بخش تحقیقات علوم پزشکی گفت: علوم پزشکی در ایران ۳۰ درصد تولیدات علمی را شامل می شود و این در حالی است که تنها ۴/۷ درصد بودجه تحقیقاتی کشور را در اختیار دارد.

دکتر قانعی با اشاره به ماندگاری محققان برگزیده رازی یادآور شد: از میان ۳۹۰ نفر برگزیده ۱۵ دوره جشنواره رازی تنها ۱۶ نفر در خارج از کشور در دوره های تکمیلی به سر می برند و سایر افراد جذب مراکز تحقیقاتی و وزارت بهداشت شده اند.

وی با اشاره به شتاب رشد علمی ایران در علوم پزشکی گفت: ما در سال ۲۰۰۰ در رتبه ۵۱ قرار داشتیم که این رتبه در سال ۲۰۰۹ به ۲۶ رسید بر اساس این آمار جمهوری اسلامی ایران دارای بیشترین شتاب علمی در بخش علوم پزشکی بوده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه ای است که علم و عمل را به هم نزدیک می کند و باید در نقشه جامع سلامت به جایی برسیم که ۸۵ درصد تولیدات دارویی و تجهیزات، تولید داخل کشور باشد.

شانزدهمین جشنواره رازی ۲۰ دی ماه به منظور تجلیل از محققین و معرفی فعالیتهای تحقیقاتی برتر علوم پزشکی و توسعه فرهنگ تحقیق علم و فناوری در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمعی از محققان و مسئولان برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها