Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: ایجاد شرکتهای سرمایه گذاری فن آفرین خطرپذیر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برای حمایت های قانونی از ایده پردازان و نوآوران طرح ایجاد شرکت های سرمایه گذاری فن آفرین خطر پذیر را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با اشاره به کمک های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی ایده های نوآوران و اختراعات نخبگان خاطرنشان کرد: برای حمایت از ایده پردازان، حمایت های مالی در قالب شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد که امیدواریم لایحه آن به سرعت در مجلس تصویب شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: بخش دیگری که ایده پردازان نیاز به حمایت دارند، حمایت های قانونی است و برای این موضوع طرح ایجاد شرکت های سرمایه گذاری فن آفرین خطر پذیر را نیز دنبال می کنیم.

وی با اشاره به حمایت های بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان جشنواره تحقیقاتی رازی گفت: مهم تر از حمایت از پژوهشگران، حمایت از دستاوردهای این برگزیدگان است و در راستای این سیاست در بنیاد ملی نخبگان اعتبار پژوهش و نوآوری به این برگزیدگان اختصاص می یابد.

دکتر سلطانخواه یادآور شد: تاکنون ۱۲۱ طرح برگزیده ملی از میان برگزیدگان جشنواره رازی از اعتبار پژوهش و نوآوری بهره مند شده اند همچنین ۱۹ دانشجوی علوم پزشکی در این جشنواره از جوایز علمی بنیاد استفاده کرده اند و ۲۲ نفر از برگزیدگان جشنواره از اعتبار ویژه استادیاران جوان استفاده کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر ایده هایی که برای حمایت از دستاوردهای نخبگان اجرایی شد، ایده حمایت از فارغ التحصیلان دکتری در دوره پسادکتری بود این حمایت از آن رو اهمیت دارد که فارغ التحصیلانی که شرایط نخبگی دارند، دوره پژوهشی را گذرانده اند و آمادگی ادامه تحقیقات را دارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: محققان جوان خارج از کشور نیز می توانند برای حضور در مراکز تحقیقاتی از امکانات دوره پسادکتری استفاده کنند و امیدواریم وزارتخانه های علوم و بهداشت نیز ضوابط لازم برای جذب این افراد را به تصویب برسانند.

وی در مورد اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری تخصصی خاطرنشان کرد: این اعتبار تصویب شده است و ما در انتظار دریافت فهرست تایید شده از سوی وزارتخانه های بهداشت و علوم برای اعطای این پژوهانه به دانشجویان واجد شرایط هستیم تا بتوانیم تا پایان ماه جاری این اعتبار را برای دانشجویان هزینه کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های علوم پزشکی برای تکمیل چرخه علم تا ثروت گفت: رهاورد بی بدیل علوم پزشکی دستاورد سلامتی برای مردم است و بر اساس سیاست های اصلی دولت که بالابردن شاخص های سلامت مردم است، ۵۰ درصد طرح های کلان ملی معاونت علمی با دیگر دستگاهها در حوزه علوم پزشکی منعقد شده است.

وی اضافه کرد: این طرحهای کلان در بخش تولید داروهای وارداتی و صرفه جویی ارزی ۸۰۰ میلیارد تومانی، درمان با استفاده از فناوری های نوین و سلول های بنیادی در درمان بیماریهای صعب العلاج و طرح پیشگیری با تولید آنفلوآنزای فصلی و نوع A انجام خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها