Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: ایجاد پژوهشکده های ماموریت محور برای تبدیل دانش به ثروت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های کلان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سال جاری از طراحی چرخه تبدیل دانش تا کسب ثروت در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: پژوهشکده های ماموریت محور برای تحقق این امر ایجاد می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مصطفی قانعی در افتتاحیه گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به ضرورت جهاد علمی در حوزه علوم پزشکی یادآور شد: جهاد غیر از تلاش است چرا که جهاد همراه با آرمان و انگیزه است در مقابل ما معارضانی وجود دارند که حتی علم را در انحصار خود قرار داده و اجازه تحصیل به دانشجویان ایرانی در برخی رشته ها را نمی دهند، با جهاد علمی باید در برابر آنها ایستاد.

دکتر قانعی اضافه کرد: حوزه پزشکی پیشرفت های علمی بسیاری داشته و این نشان دهنده یک روند است نه یک اتفاق در این روند رو به رشد رتبه ایران در حوزه مقالات پزشکی در PubMed در سال ۲۰۰۹ به رتبه ۲۷ دنیا رسیده است و تعداد مقالات ISI علوم پزشکی از ۳ هزار و ۲۰۰ به ۴ هزار و ۶۰۰ مقاله افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد علوم پزشکی در حوزه مقالات، تبدیل دانش به فناوری و تبدیل دانش فنی به ثروت اظهار داشت: در سال ۸۷ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ طرح تحقیقاتی در حوزه علوم پزشکی داشتیم که این تعداد در سال گذشته به ۸ هزار و ۹۰۰ طرح افزایش یافت.

معاون وزیر بهداشت افزود: در تبدیل دانش به فناوری از ۲۵۵ مورد ثبت به ۶۶۴ ثبت رسیدیم و در تبدیل دانش فنی به ثروت نیز لیست دارویی در حال تکمیل است و تولید چهار داروی جدید تا پایان سال به نتیجه می رسد البته کل مبلغی که برای تولید داروهای جدید در اختیار وزارت بهداشت است ۱۵ میلیارد تومان است در حالیکه با به نتیجه رسیدن این طرحهای دارویی صرفه جویی ارزی سه برابر این اعتبار خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه های کلان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سال جاری از طراحی چرخه تبدیل دانش تا کسب ثروت در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: این چرخه در هر دانشگاه راه اندازی می شود و معاونان تحقیقات و فناوری مسئول نظارت بر این چرخه تولید علم، فناوری و ثروت هستند.

دکتر قانعی افزود: اگر دانشگاههای وزارت علوم پارک علم و فناوری دارند، پارک های علمی وزارت بهداشت نیز محیط های درمانی آن هستند که می تواند تولید علم را به فناوری و ثروت بدل کند.

وی با اشاره به تغییر نام معاونت پژوهشی به معاونت تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مراکز رشد در برنامه های کلان معاونت افزایش می یابند و برای داروهای جدید کلیه مراکز تحقیقاتی از جمله دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت فراخوان داده می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تصویب نقشه جامع تفصیلی سلامت خبر داد و گفت: نقشه جامع علمی بخش سلامت به تصویب رسیده است و سایر بخشهای نقشه جامع علمی کشور نیز تا پایان مهرماه نهایی می شود و ما برای پیشبرد بهتر امور نقشه تفصیلی را در وزارت بهداشت به تصویب رسانده ایم و فعالیت خود را آغاز کرده ایم.

تعیین سهم دانشگاهها در نقشه جامع تفصیلی سلامت

وی افزود: نقشه جامع تفصیلی سلامت به همه دانشگاهها ارائه شده و در حال حاضر ماموریت و سهم دانشگاهها از این نقشه مشخص شده است. سهم دانشگاهها بر اساس مدل آماری دقیق و فرآیندهای رشد علمی در کشورهای منطقه استخراج شده است و معاونان پژوهشی موظف به رصد کامل این نقشه در سطح دانشگاه هستند.

دکتر قانعی گفت: بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز ۲ درصد بازار دنیا در حوزه سلامت باید در اختیار ایران قرار گیرد و در حوزه سلامت باید به ۸۵ درصد خودکفایی برسیم و برای این هدف علم سنجی دقیقی در وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی از تشکیل پژوهشکده های ماموریت محور در علوم پزشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ مرکز تحقیقاتی در علوم پزشکی وجود دارد که کافی به نظر می رسد از همین رو مقرر شد مراکز تحقیقاتی در قالب پژوهشکده ماموریت محور تجمیع شوند تا بتوانند تولید علم و فناوری خود را متناسب با منطقه جغرافیایی و بومی انجام دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی و هیئت علمی آنها در قالب شبکه های تحقیقاتی ماموریت های خود را به انجام می رسانند. به همین منظور کار شبکه های تحقیقاتی تغییر می کند و با ابلاغ آیین نامه جدید ماموریت های آنها نیز مشخص می شود. شبکه در یک منطقه کاهش بار بیماری یا افزایش تولید را پیگیری می کند.

کنترل و هدایت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی براساس نقشه جامع علمی سلامت

وی بر لزوم کنترل و هدایت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی براساس نقشه جامع علمی سلامت تاکید کرد و گفت: با این شیوه که هر دانشجویی عنوان تحقیقاتی خود را در راهرو دانشگاه با استاد هماهنگ کند نمی توان کار تحقیقاتی گسترده و هدفمند انجام داد بلکه باید به کمک فناوری اطلاعات پژوهش را به سرعت نظام مند کرد.

معاون وزیر بهداشت افزود: برنامه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این است که تا پایان سال جاری فناوری اطلاعات را به گونه ای برنامه ریزی کند که هیچ رخداد پژوهشی رخ ندهد مگر اینکه از طریق فناوری اطلاعات قابل مشاهده، هدایت و کنترل باشد ما نمی خواهیم بانک ایجاد کنیم بلکه می خواهیم طرح و پایان نامه تحقیقاتی بر اساس تصمیم شبکه و نقشه جامع تایید شود.

وی با اشاره به قابلیت های تبصره ماده ۲۶ بودجه برای گزارش شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و بودجه های پژوهشی اظهار داشت: بر اساس این تبصره و اقداماتی که با ذی حسابی وزارت بهداشت هماهنگ شده است اعتبارات تنها از طریق تایید معاونان پژوهشی قابل پرداخت خواهد بود و هیچکس دیگری نمی تواند به این مسئله ورود پیدا کند.

دکتر قانعی با انتقاد از کمبود بودجه حوزه تحقیقات علوم پزشکی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه اعتبارات تحقیقاتی دستگاهها تا پایان برنامه باید به ۶ برابر افزایش یابد اما ما گلایه بسیاری از سهم دیده شده وزارت بهداشت داریم از این رو از معاونان پژوهشی می خواهیم که نمایندگان مجلس شهرهای خود را توجیه کنند که سهم وزارت بهداشت را در حوزه تحقیقات از بودجه افزایش دهند.

وزارت بهداشت با ۳۰ درصد تولید علم کشور تنها ۷.۴ درصد از بودجه تحقیقات سهم دارد

وی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت با ۳۰ درصد تولید علم کشور تنها ۷.۴ درصد از بودجه تحقیقات سهم دارد .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به لزوم ادغام ساختاری در حوزه آموزش، پژوهش و خدمات در وزارت بهداشت گفت: ادغام در عمل به طور کامل رخ نداده است و سعی شده که از این پس پیوست پژوهشی برای کلیه حوزه ها تهیه شود.

مقابله با اهانت به قرآن کریم با برپایی همایش علمی قرآن و سلامت

دکتر قانعی همچنین با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم یادآور شد: تصمیم گرفته شده تا پایان سال در همه دانشگاههای علوم پزشکی با یک جهاد علمی به این اهانت پاسخ داده شود به این صورت که در همه دانشگاهها همایش های علمی پژوهشهای قرآن و سلامت برگزار می شود و کلیه اعضای هیئت علمی در آن به صورت علمی و پربار مشارکت خواهند کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها