Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: تبدیل دانشگاهها به دانشگاههای پیشرو، مأموریت گرا و کارآفرین

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به منظور رفع نیازهای حال و آینده کشور باید دانشگاهها را به دانشگاههای پیشروی ملی، مأموریت گرای ملی و کارآفرین ملی منطبق با معیارهای جهانی و نیازهای کشور تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن اجلاس سران با بیان اینکه آموزش عالی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تربیت نیروی انسانی، نهادی است که می تواند و وظیفه دارد زمینه را برای پرورش استعدادهای بالقوه نخبگان فراهم کند گفت: آموزش عالی می تواند با آموزش صحیح و جهت دار، جامعه را از برکات وجودی نخبگان مومن و توانمند برخوردار سازد.

وی با تأکید بر اینکه عزم دولت های نهم و دهم در دست یافتن و تحقق اقتصاد متکی بر دانش محوری است گفت: برخورداری بهینه از اساسی ‌ترین قدرت ملی، برنامه ریزی و ساماندهی دقیق علم و فناوری است تا کشور را به جایگاه شایسته خود در منطقه و جهان رهنمون سازد.

وزیر علوم گفت: نیل به مقام اول اقتصادی منطقه نه تنها دور از دسترس نیست بلکه توجه به نیازهای اساسی جامعه با اولویت قرار دادن علوم و فناوری کشور و با در نظر گرفتن اصول نیازمحوری، فرصت محوری و مزیت محوری و مشارکت فعال در تولید دانش براساس نیازها و اولویتهای بومی و ملی موجبات تحقق این خواسته را فراهم خواهد کرد.

وی تأکید کرد: وزارت علوم بر همین باور، اهم برنامه های خود را در حوزه پژوهشهای علمی و صنعتی بر محور بسترسازی جهت استفاده بهینه از خلاقیت، کارآفرینی نبوغ فکری نخبگان قرار داده و با تعیین اولویتهای پژوهشی در مقاطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به تهیه و تدوین سند راهبری جامع نظام تحقیقاتی کشور مبتنی بر نیازمندیهای صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، اقتصادی و اجرایی اقدام کرده است.

دکتر دانشجو اظهار داشت: بازتعریف مأموریت پژوهشگاهها، موسسات، دانشگاههای دولتی و انجمنهای علمی بر مبنای سند راهبردی منطبق با نیازهای کشور از جمله برنامه های محوری این وزارتخانه است بر این اساس و به منظور رفع نیازهای حال و آینده کشور باید رسالت جدیدی را بازتعریف کرد و دانشگاهها را به دانشگاههای پیشروی ملی مأموریت گرای ملی و کارآفرین ملی منطبق با معیارهای جهانی و نیازهای کشور تبدیل کرد.

وی بهره گیری بهینه از توان نخبگان کشور در راستای حمایت از توسعه جنبش نرم افزاری و حمایت برنامه ریزی شده مادی و معنوی از نوآوران را باعث به وجود آمدن توسعه متوازن در کشور دانست.

وزیر علوم تأکید کرد: با هدفمندسازی پژوهش و فناوریها در کشور براساس نیازشناسی و آینده نگاری و ایجاد وحدت رویه مرزشکنی علمی و خلق محصولات جدید و بدیع را شاهد خواهیم بود که همانند توفیقات نخبگان و دانشمندان با ایمان کشور در عرصه های فناوریهای نوین بومی موجبات سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل جهان سلطه گر حاضر فراهم خواهد کرد.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر با حضور رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها