Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: تصویب فصل ارزشها و مبانی سند نقشه جامع علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه داد و مواد مربوط به فصل ارزش‌ها و مبانی سند نهایی نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: نقشه جامع علمی کشور مجموعه ای جامع، هماهنگ ‌و پویا و برخوردار از ساختار، اولویتها، سیاستها و راهبردها و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و آینده نگر برای دستیابی به اهداف چشم انداز بیست‌ ساله کشور در حوزه برنامه ریزی و تحول راهبردی علم و فناوری و نوآوری است.

وی افزود: نقشه جامع علمی کشور و مواد و فصلهای گوناگون آن حاصل مطالعات ‌وسیع و مشارکت گسترده مراکز و قطبهای مهم علمی کشور و برخوردار از سه لایه اصلی، تفصیلی و پشتیبان است ‌که بررسی آن در جلسات ‌آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بهره‌گیری از آخرین و پانزدهمین ویراست اصلاحی و تکمیلی و تبادل نظر بین شخصیت‌های علمی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور‌ ادامه خواهد یافت.

مخبردزفولی یادآور شد: نقشه جامع علمی کشور در راستای تحقق کامل اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب نهایی برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ ‌خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اولویت بخشی و سرمایه گذاری بیشتر در برخی از شاخه های علوم در راستای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه رقابت های علمی جهانی و افزایش سهم تولید علم و رفع نیاز ها و تسریع روند پیشرفت کشور از جمله موارد مورد تاکید درسند نهایی نقشه جامع علمی کشور است.

وی ادامه داد: این سند دارای فصول‌ متعدد و مهمی همچون مبانی نظری ‌و ارزشی نظام علم و فناوری، وضع مطلوب نظام علم و فناوری، اولویتهای علم و فناوری، راهبردها و اقدامات ملی توسعه علم و فناوری و چارچوب نهادی علم، فناوری و نوآوری است که ‌در افق بیست ساله کشور باید به آنها پرداخته شود.

مخبردزفولی تاکید کرد: در بخش ‌نگاشت نهادی و تقسیم کار سند نهایی نقشه جامع علمی کشور سهم و نقش هرکدام از دستگاه‌ها، نهادها و سازمانها در سه لایه پایش و رصد، برنامه ریزی و هماهنگی و اجرا و اقدام ‌تعریف شده‌است.

وی وجود نظام پایش و رصد مراحل مختلف ‌اجرایی شدن نقشه جامع برای درک نواقص و دریافت پیشنهادها و نظرات از سطوح ‌عملیاتی و تبدیل آنها به پیشنهادهای ‌منسجم ‌را مهم و از وی‍‍ژگیهای این نظام برشمرد و افزود: با برخورداری از چنین نظامی می ‌توان بازخوردهای لازم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای دست اندرکار انعکاس داد تا با مواظبت دقیق از اجرای ابعاد کمی و کیفی نقشه و طی مسیر درست به اهداف تعریف شده آن دست یافت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها