Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: تولید ثروت از دانش، محور پژوهش در وزارت علوم

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: محور بحث پژوهشی که موردنظر وزیر علوم نیز می‌باشد، تبدیل دانش به ثروت است که از آن می‌توان به عنوان علم نافع یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر محمد‌ مهدی‌نژاد ‌نوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مراکز پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان بازدید کرد.

دکتر مهدی‌نژاد پس از این بازدید در نشستی با رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری استان کرمان با اشاره به نقش سازنده دانشگاه‌ها در جامعه به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز اظهار داشت: اخلاق باید نمود اصلی در امور پژوهشی باشد و همچنین علمی ارزشمند است که رهنمون به ارزش‌های بنیادی نظام باشد.

وی در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص چگونگی خط مشی امور پژوهشی خاطرنشان کرد: محور بحث پژوهشی که موردنظر وزیر علوم نیز می‌باشد، تبدیل علم به ثروت است که از آن می‌توان به عنوان علم نافع یاد کرد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم همچنین پژوهش‌هایی را که بدون هدفی معین انجام شوند، مطرود شمرد و گفت: بحث فرهنگی اساتید و شاگردپروری در نظام ولایتمداری و دینداری و تربیت نیروی انسانی حائز اهمیت است.

دکتر مهدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه کیفی دانشگاه‌ها را در راستای پژوهش و فناوری همراه با ایجاد بحث دانش‌بنیان از اهداف آموزش عالی کشور اعلام کرد و خواستار انجام طرح جامع پژوهشی در دانشگاه‌ها از طریق هیئت امنا شد و ضمن مهم شمردن ایجاد مراکز پژوهشی منطقه‌‌ای، بر همگرایی پژوهش در سطح کشور تایید کرد.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به دکترای پژوهش‌محور و نحوه اجرای آن اظهار داشت: دانشجویان مقطع دکترا که امور پژوهشی مورد نیاز کشور را انجام و طرح پژوهشی آنها مورد تایید معاونت پژوهشی وزارت علوم باشد، از اعتبار پژوهانه برخوردار خواهند بود.

دکتر مهدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود به جهاد علمی اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحقیق و پژوهش، فصل‌الخطاب برای همه پژوهشگران و محققان کشور خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این نشست گرامی رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گزارشی از چگونگی انجام امور پژوهشی در این دانشگاه و همچنین سایر مراکز آموزش عالی استان کرمان ارائه کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها