Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: داده های طرح ملی آمایش پژوهش تا پایان امسال تکمیل می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تکمیل قسمت داده ها و جمع آوری اطلاعات طرح ملی آمایش پژوهش و فناوری تا پایان امسال خبر داد.

دکتر وحید احمدی در مورد آخرین وضعیت تهیه و تدوین طرح آمایش پژوهش و فناوری اظهار داشت: طرح آمایش پژوهش و فناوری یک کار جدید است که جزو برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم، تخقیقات و فناوری است .

وی توضیح داد: در این طرح ابتدا باید ظرفیت های هر منطقه مشخص شود به عنوان مثال در هر منطقه چه تعداد نشریات علمی، قطب های علمی و شرکت های دانش بنیان وجود دارد و وضعیت صنایعی موجود در آن منطقه و رشته های تخصصی دایر در دانشگاه های آنجا چگونه است، فرضا در دانشگاه خلیج فارس، چه رشته هایی داریم و با توجه ظرفیت های منطقه و صنایع موجود باید در چه زمینه هایی توسعه ایجاد کنیم.

معاون وزیرعلوم یادآور شد: در حال حاضر داده های لازم جمع آوری شده است و در هرجلسه ای که وزارت علوم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان های مختلف دارد این داده ها ارایه می شود تا نمایندگان بدانند مثلا آمار تولید مقاله، نشریات علمی، مراکز پژوهشی، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان منطقه و استان آنها به چه شکل است و زمینه های صنعتی که در آنجا وجود دارد، چگونه است .

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اطلاعات جامعی در مورد زمینه های صنعتی مناطق مختلف کشور وجود ندارد و باید از دیگر وزارتخانه ها و دستگاه های بیرون از وزارت علوم این اطلاعات را جمع آوری کنیم.

دکتر احمدی ادامه داد: اطلاعات مربوط به اختراعات نیز در اختیار ما نیست و در طرح آمایش سعی داریم وضعیت تعداد ثبت اختراع در مناطق مختلف کشور را ارزیابی کنیم که این موضوع هم کار زیادی می طلبد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، جمع آوری اطلاعات مربوط به پایان نامه های دانشجویی در مجموعه دانشگاهی و همچنین وضعیت آزمایشگاه های تحقیقاتی استان ها و مناطق مختلف کشور را از دیگر داده های مورد نیاز در تدوین طرح آمایش پژوهش و فناوری برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این اطلاعات پس از جمع آوری به مجموعه داده های موجود تبدیل می شوند و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و با درنظر گرفتن ظرفیت های هر منطقه، وضعیت موجود با تکلیف هایی که مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است، تطابق داده خواهد شد تا به عنوان مثال ببینیم در توسعه شیلات یا توسعه معدن، کجا باید سرمایه گذاری کنیم و چه زمینه هایی باید تقویت شود.

وی یادآور شد: داده های پژوهش و فناوری مناطق مختلف کشور در حال تکمیل و پالایش است اما تعداد آنها زیاد است و برخی از آنها را دراختیار نداریم و باید از بخش های بیرون از وزارت علوم تهیه کنیم.

معاون وزیرعلوم در مورد تهیه شاخص های طرح آمایش پژوهش و فناوری نیز توضیح داد: بعضی شاخص ها در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور ذکر شده است اما به صورت بسیار کلی آمده و حتی به شکل منطقه ای هم گفته نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال در اسناد بالادستی تاکید شده که ۵۰ درصد از محصولات کل کشور تا پایان برنامه توسعه باید دانش بنیان یا مبتنی بر فناوری بومی باشد اما ما باید در طرح آمایش به جزییات بپردازیم و مثلا مشخص کنیم که کشت زعفران در منطقه شرق کشور چقدر می تواند روی تولید ناخالص ملی کشور تاثیر بگذارد و مراکز پژوهشی و صنعتی باید چه ظرفیتی را ایجاد کنند.

دکتر احمدی تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از شاخص ها را نداریم باید شاخص های دقیقی را برای رسیدن به یک نقشه راه مشخص تعریف کنیم.

وی پیش بینی کرد جمع آوری داده ها و اطلاعات موجود پژوهش و فناوری کشور تا پایان امسال تکمیل شود ولی سیاستگذاری طرح آمایش پژوهش تا نیمه اول سال آینده به طول بیانجامد.

معاون پژوهشی وزارت علوم درعین حال تاکید کرد: در تدوین طرح آمایش پژوهش و فناوری به صورت فرآیندی و بدون توقف کار می کنیم و پس از تهیه پیش نویس و نسخه های اولیه و تکاملی طرح در ابعاد منطقه ای و استانی، مرتبا آنها را به روز رسانی خواهیم کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها