Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: راه اندازی بورس ایده در فرابورس کشور تا پایان سال

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی بورس ایده در فرابورس کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بورس ایده به نوعی بازار برای مالکیت فکری مخترعان محسوب می شود.

دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره نوآوری شکوفایی فجر انقلاب اسلامی در محل معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود: این فرا بورس ازاختراعات داوری شده خواهد بود و قابل سرمایه گذاری است و مخترع می تواند روی اختراع خود قیمت گذاری کند.

وی با بیان اینکه با ارایه ایده های فناورانه در فرابورس به نوعی ایده استعدادهای برتر خرید و فروش می شود اظهار داشت: این امر نیازمند هماهنگی از سوی بخش خصوصی، مخترعان و فعالیت های انجام شده توسط معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری دارد.

وی اظهار داشت: مفاهیم علم و فناوری در کشوری که تمامی بودجه آن از محل فروش نفت خام ایجاد می شود بسیار جدید است و باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر ستاری همچنین با بیان اینکه ایجاد بورس ایده در فرابورس در جشنواره نوآوری و شکوفایی نیز مطرح خواهد شد خاطرنشان کرد: ایجاد بورس ایده در فرابورس یکی از مباحث مهم در ˈمالکیت فکریˈ محسوب می شود.

وی توضیح داد: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اجرای درست بورس ایده در کشور گفت: در صورت بروز اشکال در آغاز فعالیت بورس ایده امکان جبران آن به سختی میسر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری جشنواره بزرگ تجاری سازی را یک آزمایش اولیه برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی فناوری ها دانست و گفت: شبکه ای میان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تجاری سازی اختراعات و ایده های نوآوران ایجاد شده است.

دکتر ستاری با بیان اینکه در چند سال اخیر جهش خوبی در توسعه علمی در کشور داشته ایم خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز موفق نشده ایم دستاوردهای علمی را تجاری سازی کرده و به زندگی مردم بیاوریم، لازمه این امر این است که نهاهای واسط میان علم و فناوری در کشور گسترش یابد.

***وظیفه هردولت حمایت از تجاری سازی و مالکیت فکری مخترعان است

رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه اصلی هر دولت را حمایت از تجاری سازی اختراعات در قبال مخترعان عنوان کرد و افزود: وظیفه بنیاد ملی نخبگان تنها پرداخت ماهانه مبلغی به مخترعان بدون اینکه فکر کنند چگونه می توان ارزش افزوده بیشتر را ایجاد کنند، نیست بلکه باید از مخترعان به گونه ای حمایت کنیم که بتوانند در جامعه اثر گذار باشند.

وی درعین حال تاکید کرد: هنوز نتوانسته ایم بسیاری از مخترعان را شناسایی کنیم.

ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی که به نوعی بزرگترین نمایشگاه تجاری سازی اختراعات در کشور محسوب می شود روزهای ۱۴ تا ۱۷ بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه های تهران و با همکاری سازمان بسیج علمی کشور برگزار می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها