Skip to content

شاخص های رتبه بندی و انتشار سالیانه گزارش میزان ارجاع به مجلات(JCR) توسط Thomson ISI

گزارش میزان ارجاع به مجلات (JCR) هرساله توسط انستیتو اطلاعات علمی (ISI) واقع در شهر فیلادلفیای امریکا منتشر میگردد. این گزارش حاوی اطلاعات ارزشمندی پیرامون وضعیت مجلات و رتبه بندی آن ها میباشد.
JCR بیش از ۷۵۰۰ مجله معتبر را در حدود ۲۰۰ حوزه موضوعی از سال ۱۹۹۷ به بعد در بر می گیرد و با استفاده از آن می توان مجلات را در حوزه های تخصصی طبقه بندی و شاخص های رتبه بندی مجلات را در آنها بررسی نمود.
JCR در دو نسخه موجود است. نسخه علمی آن دربرگیرنده بیش از ۵۹۰۰ ژورنال علمی و نسخه علوم اجتماعی مشتمل بر ۱۷۰۰ ژورنال است. JCR از طریق Web of Knowledge به شرط پرداخت وجه اشتراک قابل دسترسی است.

برای رتبه بندی مجلات، شاخص های مختلفی پیشنهاد شده است که مبنای اکثر آنها میزان ارجاع به مقاله های مجله می باشد. استناد به مقالات چاپ شده در یک مجله مبنای رتبه بندی مجلات است. از میان شاخص های رتبه بندی مجلات میتوان به تعداد کل ارجاع به مقالات در یک مجله(TC) نیمه عمر ارجاع (CHL) شاخص فوریت (II) و از همه مهمتر عامل تاثیر (IF) اشاره کرد.
عامل تاثیر (IF) در یک مجله عبارت است از نسبت بین میزان ارجاع به مقالات منتشر شده طی ۲ سال گذشته تقسیم بر تعداد کل مقالات در این ۲ سال. به عبارت ساده IF نشان میدهدکه یک مقاله متوسط در مجله، چند بار مورد استناد قرارگرفته است. IF یک شاخص مهم در ارزیابی جایگاه مجلات است ولی امروزه مقالات متعددی در نقد آن منتشر میشود که نقش آن را زیر سوال برده است.
باید به این نکته مهم توجه داشت که IF مجلات در یک حوزه موضوعی قابل مقایسه است. به عنوان مثال مقایسه IF یک مجله ایمونولوژی با یک مجله نورولوژی صحیح نیست.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها