Skip to content

شرکتهای دانش بنیان:تهیه اساسنامه صندوق حمایت ازشرکتهای دانش بنیان درشورایعالی علوم،تحقیقات و فناوری

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری از تشکیل کارگروهی برای آماده سازی مقدمات اجرای لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان در شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: تهیه و تصویب اساسنامه صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان بر عهده شورایعالی است.

دکتر محمد مهدی نژاد نوری در حاشیه چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به تصوب لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این لایحه از مجلس عبور کرده و هم اکنون در اختیار شورای نگهبان است که در صورت تصویب در این شورا توسط رئیس جمهوری به عنوان قانون ابلاغ خواهد شد.

وی تهیه اساسنامه صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان را مهم ترین اقدامی دانست که باید به سرعت انجام شود و گفـت: در این قانون تهیه اساسنامه صندوق و تصویب آن در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت وزیران دیده شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: چندین دستورالعمل و وظایف دیگر نیز در این قانون برعهده شورایعالی عتف، دبیرخانه آن و وزارت علوم تحقیقات و فناوری گذاشته شده که ما نیز از هم اکنون گروهی را برای فراهم آوری مقدمات آن مامور کرده ایم تا بعد از ابلاغ لایحه بتوان در زمان مقرر امور را انجام داد و سال آینده که این لایحه تبدیل به قانون می شود به شکل عملیاتی در خدمت توسعه علمی جامعه قرار گیرد.

 

بررسی اولیه ویژگی های طرح های کلان ملی در کمیسیون شورایعالی عتف 

دکتر مهدی نژاد نوری درباره نکات مطرح شده در چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری به بحث مربوط به ویژگی های پروژه های کلان ملی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه شورایعالی عتف مرجع تصویب این پروژه ها در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری است، گفت: باید مشخص شود که از مجموع همه پروژه هایی که در کشور تعریف می شود چه نوع از پروژه ها باید به شورایعالی عتف ارائه شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم همه پروژه ها را در شورایعالی عتف مطرح کنیم در حد چند ده هزار پروژه می شود که این اصلا امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید پروژه های کلان در این شورا مورد بررسی قرار گیرد که در این زمینه بحث های بسیار مثبتی در کمیسیون امروز صورت گرفت.

 

ویژگی های پروژه های کلان ملی

معاون وزیر علوم درباره ویژگی های مطرح شده پروژه های کلان ملی در این کمیسیون گفت: پروژه های کلان ملی باید فرا دستگاهی، دارای سرمایه گذاری سنگین و مدت دار باشند و از بین پروژه هایی که کاندیدا می شوند در صورتی که تعدادشان زیاد بود با توجه به جذابیت پروژه ها و همچنین توانمندی که در کشور دارد نسبت به انتخابشان اقدام شود.

وی افزود: بعد از شناسایی و انتخاب و تصویب، بحث اجرای پروژه ها نیز مهم است که باید دستگاههای مختلف در آن مشارکت داشته باشند و همچنین بعد از اجرا بحث نظارت و بهره گیری از این طرح ها باید توجه شود که در تمام این زمینه ها موارد خوبی در کمیسیون مطرح شد این موارد مدون شده و با پیشنهادات تکمیلی به عنوان یک سند ملی در انتخاب طرح های کلان ملی در شورایعالی عتف به تصویب می رسد.

 

ارتقای بهره وری جهاد کشاورزی با استفاده از فناوری های نوین

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری بررسی دستاوردهای علمی پژوهشی جهاد کشاورزی را از دیگر موارد مطروحه در چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی عتف برشمرد و گفت: با توجه به اینکه کمیسیون دائمی شورایعالی عتف وظیفه اصلی تصمیم سازی تعیین طرح های اولویت دار در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشور را به عهده دارد، باید با وضعیت موجود تمامی وزارتخانه های کشور آشنا باشد.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان یکی از وزارتخانه های بسیار مهم و تامین کننده امنیت غذایی کشور گزارش مجموعه فعالیت ها، جهت گیری ها و سیاست ها در زمینه علمی و پژوهشی را در جلسه ارائه داد، اظهار داشت: دستاوردهایی چون مبارزه با زنگ زرد گندم و تهدیدی که ممکن بود تولیدات گندم امسال را به نصف کاهش پیدا کند نشان از اقدامات مثبت این وزارتخانه در این بخش دارد.

دکتر مهدی نژاد نوری با اشاره به گزارش ارائه شده در بحث همکاری جهاد کشاورزی با دانشگاهها مخصوصا در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: سایر اعضای کمیسیون نیز در جلسه مطالب، سئوالات و ابهاماتی را مطرح کردند که به آن پاسخ داده شد.

وی افزود: در کشاورزی برای ارتقای بهره وری از فناوری های نوین مثل فناوری های هسته ای که امروزه نقش بسیار گسترده ای در افزایش تولید و همچنین از بین بردن آفات دارد و فناوری های فضایی بخصوص سنجش از دور که میزان سطح کشت و میزان آمایش را ارتقا دهد می توان کمک گرفت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها