Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: در سال گذشته ۸۴۰ میلیون دلارمحصولات دانش بنیان صادر شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس اعلام کرد: از حدود ۴۵ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته ، ۸۴۰ میلیون دلار آن محصولات دانش بنیان بوده است.
دکتر نسرین سلطانخواه در دهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: در سال ۹۰ میزان واردات کشور حدود ۵۸ میلیارد دلار با وزن ۳۵ میلیون تن بوده است که حدود ۴۵ میلیارد دلار آن را کالاهای ساخته شده تشکیل می داد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: از این ۵۸ میلیارد دلار واردات ، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات محصولات فناوری های پیشرفته بود و جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا صادرات خود را افزایش دهد و نسبت قابل قبولی بین صادرات و واردت ایجاد کند.
وی تصریح کرد: صادرات کالاهای دانش بنیان در سال ۷۵ ، دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است و امروز شاهد جهش خوبی در صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.
دکتر سلطانخواه، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که واردات ما عموما به جای مواد اولیه محصولات ساخته شده مبتنی بر فناوری پایین و متوسط و از سویی صادرات ما نیز غالبا صادرات مواد نیمه خام بوده است.
وی افزود: برای رونق بخشیدن به چرخه تولید در داخل کشور، باید در راستای کاهش روند صادرات مواد خام و نیمه خام، کاهش واردات کالاهای ساخته شده و افزایش واردات مواد اولیه گام برداشت.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اینکه با افزایش واردات مواد اولیه شاهد ایجاد ارزش افزوده و رونق تولیدات داخلی خواهیم بود، گفت: در صورت تصویب لایحه زنجیره تامین ارزش افزودگی کالا در مجلس و تبدیل آن به قانون، شاهد حمایت از تولیدات داخلی و بهینه سازی روند صادرات و واردت کشور خواهیم بود.
دکتر سلطانخواه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب نقشه جامع علمی کشور وتشکیل ستاد راهبری اجرای نقشه جامع، نقش بسیار بدیل و گسترده ای را در حوزه تحول علم و فناوری آغاز کرده است.
وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را عامل پیوند عینی میان علم و فناوری و فرهنگ دانست و گفت: پشتیبانی ها این شورا و اعضای آن قابل تقدیر است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو سند مهم توسعه فناوری زیستی با تشکیل ستاد توسعه فناوری زیستی و سند علوم و فناوری علوم شناختی با تشکیل ستاد علوم شناختی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
دکتر سلطانخواه گفت: چند روزی است که سند جامع توسعه فناوری علوم و فناوری هوا و فضا و ساختارهای لازم برای شکل گیری این سند اعم از ستاد فناوری هوایی و هوانوردی در ستاد راهبری نقشه مصوب شده است.
وی این مصوبات را نوید بخش دانست و گفت: این اسناد بالا دستی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می شود ترسیم کننده نقشه راه بسیار روشن در مسیر توسعه علم و فناوری کشور است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان و لزوم حمایت از دستاوردها و اقدمات آنها ،تصریح کرد: از سیستم نظام پشتیبانی بانکی موجود کشور نمی توان انتظار داشت که درک درستی از نحوه و اهمیت فعالیت شرکت های دانش بنیان داشته و در راستای حمایت از آنها گام بردارند.
دکتر سلطانخواه افزود: از این رو خوشبختانه لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان تهیه و با یاری مجلس به قانونی در راستای حمایت از تجاری سازی و پشتیبانی از موسسات دانش بنیان تبدیل شده است.
وی این قانون را دارای ماده های متعدد عنوان کرد که حمایت های غیرمالی اعم از بیمه، گمرگ، مالیات، تسهیلات و … را نیز در بر می گیرد و ماده پنج آن نیز معطوف به حمایت مالی ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از این شرکت ها است و بزودی شاهد فعالیت محسوس و ملموس آن خواهیم بود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت بازاریابی و ایجاد بازار برای محصولات داخلی گفت: پیشروی تا تولید محصول صرفا ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد آن ایجاد بازار است تا ماندگاری و ادامه فعالیت شرکت تضمین شده و روند کار رونق پیدا کند و این مهم نیز یکی دیگر از اقدامات معاونت علمی و فناوری است که با انعقاد قرارداد با وزارتخانه ها ایجاد بازار برای تولیدات داخلی را تضمین کند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها