Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: شرکت های دانش بنیان در ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره مشارکت می کنند.

معاون پژوهشی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از مشارکت شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی در طرح ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره خبر داد.

دکتر سید محمد مهدی هادوی افزود: شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه با مرکزیت پارک هوافناور پارس ساماندهی می شوند و این ساماندهی از طریق فضای مجازی انجام می شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه هوافضا برای مشارکت در فاز دوم این طرح کلان ملی شامل ساخت قطعات هواپیمای ۱۵۰ نفره گرد هم می آیند.

دکتر هادوی افزود: این گردهمایی در چهارم آذرماه امسال برگزارمی شودو قرار است که در آن بخش های مختلف طرح کلان ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره تشریح و توانمندی شرکت های دانش بنیان در این زمینه به صورت یک پایگاه داده جمع آوری شود.

معاون پژوهشی سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان برای مشارکت در ساخت قطعات این هواپیما به محل پارک هوافناور پارس منتقل نمی شوند بلکه پروژه توسط مسئولان این پارک مدیریت می شود و شرکت های دانش بنیان از طریق فضای مجازی با مسئولان پروژه در ارتباط هستند.

پارک هوافناور پارس در محل نمایشگاه هوایی ایران در ابتدای جاده کرج قرار دارد.

وی افزود: تاکنون ۶۷ شرکت دانش بنیان برای مشارکت در ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره شناسایی شده اند که پس از برپایی گردهمایی، جایگاه هر یک از این شرکت ها و وظایف آنها در طرح کلان ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره مشخص می شود .

دکتر هادوی در مورد جزییات طرح ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره گفت : اجرای این طرح کلان از سال ۹۱ در کشور آغاز شده و قرار است این طرح در ۵ مرحله انجام شود. مرحله طراحی اولیه این هواپیما پس از مرحله طراحی مفهومی از ابتدای سال ۹۳ آغاز می شود .

وی افزود: مجری این طرح سازمان صنایع هوایی ایران و دانشگاه محوری برای اجرای آن دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. همچنین دانشگاه های صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه صنعتی شریف و نیز پارک هوا فناور پارس از دیگر همکاران این طرح کلان هستند.

دکتر هادوی گفت: وزن برخاست این هواپیما ۷۶.۷ تن و وزن فرود آن ۶۸ تن است و برد آن ۳۸۵۰ کیلومتر خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی از ایجاد پژوهشکده های مشترک به منظور اجرای طرح کلان هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره خبر داد و گفت : سازمان صنایع هوایی ایران به منظور انجام این طرح، پژوهشکده هوایی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده فناوری نوین هوایی را با همکاری دانشگاه تهران و پژوهشکده اویونیک را باهمکاری دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی خواهد کرد.

دکتر هادوی اظهار داشت: بخش طراحی بال این هواپیما توسط پارک هوافناور پارس، طراحی بخش اویونیک و هوایی آن در دانشگاه صنعتی اصفهان و بخش موتور این هواپیما در دانشگاه علم و صنعت و نیز بخش طراحی و تولید بدنه و نیز هماهنگی بخش های مختلف توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی سازمان صنایع هوایی ایران گفت: این طرح کلان در مدت زمان پنج سال به اتمام می رسد و در مرحله نخست ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه به آن اختصاص یافته است.

وی در مورد ضرورت های انجام این طرح کلان در کشور گفت: اکنون به ازای هر یک میلیون نفر ، ۶/۱ هواپیما در کشور وجود دارد که این رقم در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار کم است.

دکتر هادوی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح شبکه عظیمی از متخصصان این حوزه در سطح ملی و بین المللی در کشور فعال می شوند و ضمن این که صنعت هواپیماسازی در کشور توسعه می یابد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها