Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: نظارت مستقیم معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بر فعالیت شرکت های دانش بنیان

معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : اداره شرکت های دانش بنیان از این معاونت جدا شد و این شرکت ها از این پس با نظارت مستقیم معاون علمی و فناوری رییس جمهوری فعالیت می کنند.

 

دکتر سید سپهر قاضی نوری افزود: معاونت علمی و فناوری نگاه جامعی به روی کل نظام نوآوری کشور دارد تا فرایند ایده تا محصول و عرضه آن به بازار موجب درآمدزایی و ثروت شود و در هر جای این زنجیره قطعی وجود داشته باشد، این معاونت حمایت لازم را داشته باشد .

 

وی یادآور شد که معاونت سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر برنامه ریزی های بلند مدت به منظور ایجاد جریان علمی و فناوری در کشور تاکید کرد.

 

به گفته دکتر قاضی نوری هم اکنون در برخی از استان ها به حوزه نوآوری توجه نمی شود. به عنوان مثال، استان خراسان رضوی که حجم زیادی دانشگاه، پژوهشگاه و جمعیت علمی را در خود دارد، در حوزه نوآوری و یادگیری های فناورانه جزو استان های عقب مانده کشور است که نیاز است روی چنین موضوعاتی در معاونت علمی و فناوری بیشتر کار شود.

 

وی افزود: در ساختار جدید معاونت علمی و فناوری دفتر جدیدی با عنوان «دفتر امور توسعه فناوری» در استان ها ایجاد شده است که وظیفه آن این است که طبق چارچوب هایی که پیشنهاد خواهد شد در جلسات شورای استان ها شرکت و احتمالا کارگروه های پژوهش و فناوری را که طبق مصوبه دولت قبلی منحل شده بودند ، دوباره راه اندازی کند.

 

وی خاطرنشان کرد: با این تغییرات، می توان هرجایی که بشود با یک تغییر و تحول با نهادسازی حلقه مفقوده را پیدا کرد. مثلا، در استان بوشهر به دلیل وجود پارس جنوبی مبالغ زیادی هزینه می شود که آنجا یک جور برنامه ریزی و در استان هایی که مبلغی هزینه نمی شود، طور دیگری برنامه ریزی صورت گیرد تا وضع استانها بهبود یابد.

 

دکتر قاضی نوری به دیگر تغییرات ساختار جدید معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: در ساختار جدید، راه اندازی اداره امور صنایع کلان نیز در یکی از معاونت ها پیش بینی شده است که وظیفه اش این است که به شرکت های بزرگ مثل خودروسازان ، مخابرات و دیگر موارد راهکار ارایه دهد که به دنبال فناوری های برتر بروند. ولی باید طوری این کار دنبال شود که زنجیره ایده تا محصول در داخل کشور ایجاد شود نه اینکه همه فناوری ها را از خارج وارد کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها