Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: ۲/۱میلیارد دلار صادرات کالاها وخدمات دانش بنیان تا پایان سال ۹۱

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور تخمین زد که صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان تا پایان سال ۹۱ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

دکتر نسرین سلطانخواه در حاشیه هشتمین جلسه کمیسیون تخصصی حمایت از توسعه صادرات کالاهای دانش بنیان در جمع خبرنگاران افزود: طی چهار سال گذشته حجم صادرات خدمات و کالاهای دانش بنیان افزایش داشته است، به طوریکه حجم این صادرات درسال گذشته به ۸۴۰ میلیون دلار رسید، در حالی که حجم تمام صادرات کشوردرسال گذشته ۴۷ میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار کرد:صادرات دانش بنیان تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به هشت درصد کل صادرات کشور برسد وهمچنین بر اساس برنامه ریزی باید میزان این صادرات تا پایان برنامه ششم به ۱۵ درصد و در افق ۱۴۰۴ به ۲۰ درصد برسد که یکی از اقدامات لازم برای تحقق این مهم جهت گیری ظرفیت های کشور در زمینه اقتصاد دانش بنیان است.
دکتر سلطانخواه همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان بانک توسعه صادرات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه شرکت های دانش بنیان که ظرفیت صادراتی در سطح منطقه ای و بین المللی دارند شناسایی شده و مورد حمایت و پشتیبانی بانک توسعه صادرات قرار می گیرند.
معاون علمی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد:در سیاست های ابلاغی چند روز گذشته مقام معظم رهبری، ۲۳ سیاست در راستای تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با جهت گیری اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان تعیین شد که تحقق این سیاست ها الزامات خاص خود را می طلبد.
وی اضافه کرد: البته این الزامات نیز در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان شده است و یکی از این الزامات کاهش صادرات مواد خام و نیمه خام و همچنین صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاست.
معاون علمی رئیس جمهوری گفت: با امضای تفاهم نامه با بانک توسعه صادرات محصولاتی که قابلیت رقابت پذیری در سطح بین المللی را دارند مورد حمایت قرار می گیرند و این امر یک پاسخ مثبت به ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی است.
دکتر سلطان خواه از ادامه همکاری شرکت های دانش بنیان با بانک توسعه تعاون برغم مشکلات مرتبط با ارایه وام خبر داد و گفت : این بانک برای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان وثیقه هایی غیر منقول مطالبه می کند که فراهم آوردن آن بسیار سخت است. البته برغم این مشکلات همچنان روند اعطای تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون به شرکت های دانش بنیان ادامه دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها