Skip to content

شرکت های دانش بنیان: قانون معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان در پیچ و خم اداری گرفتار است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: قانون معافیت مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان که آیین نامه آن به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده، در پیچ و خم اداری گرفتار شده است.
دکتر مهدی کشمیری افزود: این قانون به عنوان قانون پیشرو بهمن ماه پارسال به ادارات کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ شد اما در پایین ترین سطح اجرایی و شهرستان ها بدرستی اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، درآمد مشمول مالیات این شرکت ها از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت یا مؤسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم معاف است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بدنه کارشناسی و کارکنان ادارات امور مالیاتی در شهرهای مختلف با این قانون و جزییات آن آشنا باشند، گفت: آشنا نبودن کارشناسان با این موضوع بزرگترین چالش ما است.

دکتر کشمیری با بیان اینکه حدود ۳۵۰ شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر و فعال است، افزود: این شرکت ها برای انجام امور مالیاتی خود ناگزیر به مراجعه به اداره امور مالیات شهرستان خمینی شهر هستند اما بدلیل برداشت های سلیقه ای صورت گرفته از قانون معافیت مالیاتی با مشکلاتی مواجه شده اند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: ضروری است کارشناسان و کارکنان ادارات امور مالیاتی بویژه در شهرستانهای برخوردار از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به خوبی به جزییات و چگونگی قانون معافیت مالیاتی موسسات دانش بنیان واقف باشند.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در سال ۸۹ در مجلس تصویب شد، اظهار کرد: اجرا شدن این قانون چند سال به طول انجامید و سرانجام امسال که این قانون از ذهن بسیاری پاک شده است، ابلاغ شد.

دکتر کشمیری یکی از نقاط قوت قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان را استفاده از مزایای قانون مناطق آزاد برشمرد و گفت: اگر این قانون توسط دستگاه های اجرایی مربوط به خوبی اجرا شود کمک بسیاری به توسعه شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور می کند.

شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که برای هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان بویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها