Skip to content

طرحهای کلان ملی: کلیات دو طرح کلان ملی تصویب شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کلیات دو طرح کلان ملی در دوازدهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تصویب شد.

دکتر محمد مهدی نژاد نوری پس از برپایی این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: جلسه شورای عتف امروز با حضور نایب رییس این شورا و اکثریت اعضای تشکیل شد و درآن کلیات دو طرح کلان با عناوین موتورهای کراسنیک (موتورهای حامل ماهواره) و نظام حکومتی الگو تصویب شد.
وی در مورد طرح موتور حامل ماهواره های مخابراتی بزرگ در مدار زمین آهنگ گفت: در حال حاضر کشور ایران فناوری های لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین را داراست از این رو برای حفظ و ارتقای این فناوری باید به سمتی پیش رویم که بتوانیم ماهواره ها را در مدار زمین آهنگ قرار دهیم.
دکتر مهدی نژاد ادامه داد: برای رسیدن به این هدف نیازمند موتورهای پیشرفته هستیم و طرح ساخت موتور حامل ماهواره های مخابراتی بزرگ به این منظور ارایه شده است.
وی افزود: این طرح پس از تصویب در شورای عالی عتف در دانشگاه های تراز اول کشور مانند دانشگاه شریف، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت اجرایی می شود. در پنج سال آینده طراحی و ساخت این موتورها در کشور اجرایی می شود .
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در مورد طرح تدوین نظام حکومتی الگو نیز گفت: این طرح با موضوع علوم انسانی است و براین اساس با استفاده از تجربیات انقلاب اسلامی و مولفه های مختلف یک نظام حکومتی الگو برای کشور تدوین شده است . این طرح برای همه کشورهایی که به دنبال راه حل جدید و جدا شدن از نظام سلطه هستند ، قابل استفاده است .
دکتر مهدی نژاد گفت: انقلاب اسلامی با توجه به پتانسیل بالایی که دارد باید برای تدوین نظام الگو در جهان اقدام کند. کلیات این طرح در دوازدهمین جلسه شورای عالی عتف تایید شده است و جزییات آن در جلسه بعدی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.
دکتر مهدی نژاد با اشاره به ۳۸ طرح کلان ملی مصوب شورای عتف گفت: اهمیت این طرح ها هدفمند کردن پژوهش های دانشگاهی و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت است.
وی گفت: در دوازدهمین جلسه شورای عالی عتف گزارش دو طرح کلان ملی دیگر نیز ارایه شد که یکی از آن هواپیمای جت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره بود. در حال حاضر طراحی مفهومی و نوع مشخصات قسمت های مختلف این هواپیما کاملا مشخص شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در مورد گزارش دوم پلتفرم خودروی ملی گفت: قرارگاه خاتم الاوصیا به عنوان سومین سازنده خودرو در کشور متقاضی اجرای این پروژه شده است.هم اکنون تیم های سازنده شکل گرفته اند و مشخصات ۳۵۰ خودروی مرتبط در کلاس مورد نظر استخراج و ماکت اولیه این خودرو ساخته شده است.
دکتر مهدی نژاد گفت: در پایان دوازدهمین جلسه شورای عالی عتف همه اعضا توافق کردند که ادامه روند تصویب طرح های ملی ادامه یابد و درمورد منابع مالی این طرح ها فکر جدی شود. آن ها همچنین توافق کردند که تعداد طرح های کلان ملی با توجه به اهمیت و اولویت به ۱۰۰ طرح افزایش یابد .
به گفته وی در این جلسه قرار شد که وزارت علوم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد اختصاص ردیف مستقل بودجه و تعیین اعتبارات عمومی برای طرح های کلان ملی مذاکراتی را انجام دهد .
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درمورد بودجه پژوهشی سال ۹۲ گفت: این بودجه نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش هم خواهد داشت. حدود ۶۰ درصد بودجه پژوهشی سال ۹۱ تا پایان سال تامین می شود و وزارت علوم تلاش دارد تا میزان تخصیص بودجه در سال آینده نیز بیش از این رقم باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها