Skip to content

طرحهای کلان پژوهشی: ۱۵ طرح کلان فناوری ملی در حال اجراست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ۱۵ طرح اساسی و کلان فناوری ملی با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد به تصویب رسیده و در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور طی سخنانی در نشست مسئولان ستادهای فناوری راهبردی با رئیس جمهور گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مأموریت ایجاد هماهنگی و تقویت نظام علمی فناوری و نوآوری کشور و تکمیل و تکامل چرخه نوآوری ملی در قالب برنامه‌های متعدد در سه حوزه علم، فناوری و نوآوری پیگیری کرده است.

وی افزود: این معاونت در انجام مأموریت‌های خود به عنوان یک مرجع فوق ستادی عمل کرده و به هماهنگی، هم‌افزایی، تقویت ساختارها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و منابع وسیع کشور در حوزه علم، فناوری و نوآوری که در سطح وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پراکنده است، پرداخته و به طور کلی از ورود به سطوح دیگر عملیاتی پرهیز کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: معاونت علمی از ایجاد نهادها و مؤسسات وابسته به خود خودداری کرده و اجرای هیچ طرح پژوهشی و فناوری را رأسا تقبل نکرده است؛ بودجه‌ای که در اختیار معاونت قرار دارد حدود پنج درصد بودجه پژوهش و فناوری کشور است که در قالب برنامه‌های مصوب دولت و مجلس به صورت هدفمند در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

دکتر سلطانخواه ادامه داد: مدیریت تخصیص یک درصد درآمد عملیاتی دستگاه‌های دولتی به امر پژوهش در سال‌های ۸۷ و ۸۸ یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت در بخش پژوهش بود که در این زمینه هماهنگی و ساماندهی طرح‌های پژوهش کاربردی در شرکت‌های دولتی صورت گرفت.

حمایت ۸۰ میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از شرکت‌های دانش بنیان 

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کلان فناوری ملی به عنوان ستون فقرات فعالیت‌های همه جانبه علم و فناوری در کشور است که می‌تواند ایجاد کننده و جذب کننده بسیاری از طرح‌های کوچک‌تر در اطراف خود بوده و به عنوان یک جریان بالادستی تحقیقاتی و فناوری در کشور عمل کند. تاکنون ۱۵ طرح اساسی و کلان فناوری ملی با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد به تصویب رسیده و در حال اجراست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: در بخش تجاری سازی و ثروت‌زایی، معاونت علمی و فناوری به حمایت عملی از بیش از هزار و هفتصد شرکت دانش بنیان در قالب شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان زیرنظر ستادهای فناوری‌های راهبردی اقدام کرده و تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات از این شرکت‌ها حمایت کرده است.

سلطانخواه در ادامه اظهار داشت: سال گذشته این معاونت کمترین تخصیص یعنی ۷۷درصد را داشت، این در حالی است که مراکز پژوهشی تخصیص ۱۰۰درصدی داشته‌اند؛ لذا تقاضامندم که بودجه‌های آتی معاونت همانند سایر دستگاه‌های پژوهش تخصیص یک تا ۱۰۰درصد داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه بودجه معاونت خیلی به چشم می‌آید و مورد توجه دیگران بوده و بعضا در معرض آسیب و تهدید قرار می‌گیرد، همان اثرگذاری این بودجه و آشکار و ملموس بودن تأثیرات آن بوده است.

فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان فراتر از دانش و فناوری بوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه یکی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری را برای فرهنگ سازی جهت اقبال به کسب و کار دانش بنیان از طریق مرسوم نمودن اصطلاحاتی چون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، تعاونی‌های دانش بنیان، تجاری سازی فناوری‌ها، تکمیل چرخه نوآوری، تکمیل حلقه‌های نظام نوآوری و نظایر  آن دانست.

دکتر سلطانخواه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان فراتر از دانش و فناوری بوده و در مرحله تجاری سازی قرار دارد. هماهنگی بیشتر بین دستگاهی باید مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه این مسئله در مجلس مورد توجه قرار نگرفت لذا باید در تدوین آئین‌نامه‌ها به این مهم هم توجه شود.

وی تصریح کرد:برای اینکه شرکت‌های مقروض و بدهکار یا ورشکسته در کشور نداشته باشیم باید در کنار فراهم آوردن امکانات لازم، بسترهای اجرایی آن نیز فراهم شود؛ البته باید زیربنای فرهنگی لازم برای پیشرفت فناوری موجود با تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها نیز مهیا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه لغت فارسی «بازار» به این دلیل در دنیا معروف است که بازارهای اصیل ایرانی ترکیبی از پژوهش، تولید و تجارت بوده‌اند، اظهار داشت: نباید به دنبال موفقیت سطحی و زودگذر بود، فرهنگ آسان خوری و پشت میزنشینی باید جای خود را به فرهنگ کار مبتنی بر فکر، تولید و خلاقیت بدهد چرا که حضور در فناوری‌های سطح بالا و تجاری‌سازی آنها همواره سه ویژگی زمان، هزینه و ریسک را دربردارد.

فناوری خود قدرت است.

دکتر سلطانخواه اضافه کرد: علم ممکن است با واسطه به قدرت تبدیل شود ولی فناوری خود قدرت است. پس این دو با هم یکی نیستند و رابطه این دو خطی نیست، یعنی اینکه همیشه توسعه علمی لزوما منجر به توسعه فناوری نیست و بین این دو حلقه‌های کوتاهی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

“توسعه فناوری بیش از آنکه به توسعه علم محتاج باشد نیازمند شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص است که براساس آن باید سرمایه‌گذاری را در فناوری به کار بست “.

وی افزود: سیاست‌های اقتصادی صرفا به سیاست‌های پولی و مالی و یا سیاست‌های تجاری نباید منحصر بماند بلکه باید در قالب این سیاست‌ها به مقوله فناوری و تولید نیز توجه شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها