Skip to content

طرح های کلان ملی: ایران رتبه دوم جهان در فناوری تزریق آهسته رهش داروها

جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح کلان ملی ˈفرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهشˈ پس از آمریکا به عنوان دومین کشور دارای این فناوری مطرح شد.
محققان کشورمان موفق شده اند با اجرای فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش، نیاز بیمارانی را که به تزریق روزانه دارو برای درمان خود نیازمندند را برطرف و در یک تزریق تا سه ماه داروی مورد نیاز آنان را تامین کنند.

با اجرای این طرح کلان ملی تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش توسط مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری، بیمارانی که نیازمند تزریق روزانه دارو هستند از استفاده مکرر داروها بی نیاز شده و می توانند تنها با یک بار تزریق این فراورده، تا سه ماه بدون نیاز به استفاده از تزریق مجدد که بری آنان علاوه بر هزینه های بسیار مشکلات دیگری را ایجاد می کند بی نیاز شوند.

مجری طرح کلان ملی فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش می گوید، با اجرایی شدن این طرح هم اینک پس از آمریکا، جمهوری اسلامی ایران دومین کشور دارای این فناوری است به گونه ای که اینک قادریم بخشی از بازار نیاز درمانی جهان را در اختیار بگیریم و به رقیبی برای این کشور تبدیل شویم.

**آغاز پیوند صنعت و دانشگاه، مبدا تولید ثروت از اندیشه

دکتر حمید موبدی گفت:تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه که در زمینه فعالیت های کاری خود دارای تخصص بودند، در مقالات دانشجویی و پایان نامه های تدوین شده به موضوع راه اندازی سامانه هایی نوین برای داروسازی اقدام کردند و به این نتیجه رسیدند که نباید مقالات و پایان نامه ها صرفا در قفسه های کتابخانه ها نگهداری شود بلکه باید با مطالعه بر روی این مقالات زمینه را برای تبدیل ایده ها و مقالات به محصول فراهم کرد.

وی توضیح داد: با این هدف، تعدادی از محققان پژوهشگاه پلیمر در سال ۸۱ ، تمرکز خود را بر روی ساخت فراورده های تزریقی که دارای اثر طولانی تری در بدن بیمار باشد با رویکرد بومی سازی فناوری ساخت آن با استفاده از توان هشت دانشجوی دکتری تخصصی و ۱۵ دانشجوی فوق لیسانس معطوف و در این راستا با شش سال ممارست و انجام فعالیت های پژوهشی نهایتا در سال ۸۷ موفق به ساخت اولین نمونه ازمایشی از داروی ساخت خود شدند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، کسب مجوزهای مربوط به آزمایشات حیوانی و انسانی را از مراحل اولیه تست فراورده تولیدی به این روش عنوان کرد و ابراز داشت: با انجام تست های حیوانی، انسانی و آزمایشگاهی، سرانجام در سال ۹۱ این طرح با حضور رییس جمهور وقت رونمایی و از سوی وزارت بهداشت مجوز بهره برداری از آن صادر شد.

**حمایت معاونت علمی از فرایند تولید صنعتی

مجری طرح کلان ملی فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش با بیان اینکه برای ساخت در مقیاس صنعتی این فراورده بدون حمایت دستگاه های اجرایی و متولیان امکان راه اندازی خط تولید به دلیل هزینه بر بودن ایجاد آن وجود نداشت گفت: پس از رونمایی فراورده، وزارت بهداشت موضوع تولید صنعتی این فراورده را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا پس از بررسی های کارشناسی طرح به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین اعتبار به صورت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ارزش ۴۵۰ میلیون تومان انجام شد.

**ایران دومین کشور دارای فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش

دکتر موبدی با یادآوری اینکه با اجرای این طرح کلان ملی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین کشور دارای فناوری فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش پس از آمریکا شناخته می شود، افزود : بازار این دارو در جهان سالانه بین سه تا چهار میلیارد دلار است در حالیکه آمریکایی ها با وجود پیشتاز بودن در این حوزه تنها هدفی دو میلیارد دلاری را برای خود در این بخش ترسیم کرده اند که این موضوع نشان می دهد در این حوزه بازار مناسبی در اختیار داریم که می توان از آن بهترین بهره برداری را صورت داد.

این متخصص داروسازی خاطرنشان کرد: تا پیش از اجرای این طرح و تولید محصول توسط محققان ایرانی، سالانه ۲۵ میلیون دلار دارو به کشور وارد می شد که اینک با اجرای این طرح کلان ملی قادریم نیازهای داخلی را تامین کرده و علاوه بر آن نگاهی به صادرات داشته باشیم که در این راستا و برای محدود کردن واردات این نوع دارو، رایزنی هایی با وزارت بهداشت انجام شده است.

به گفته وی هم اینک در فاز اول تولید این دارو سالانه نسبت به تولید ۱۲۰ هزار عدد از این فراورده اقدام می شود که نزدیک به نیمی از نیاز کشور را تامین می کند و در تلاشیم تا سه ماه آینده با بهره برداری کامل از خطوط تولیدی فراورده نسبت به تولید یک میلیون عدد این این محصول با هدف خودکفایی کامل کشور و نیز صادرات آن به خارج اقدام کنیم ضمن اینکه در شرایط کنونی نیز محموله هایی از این فراورده به سوریه در حال ارسال است.

**ویژگی های فراورده آهسته رهش

مجری طرح کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره ویژگی های این فراورده و تفاوت آن با روش های گذشته گفت: حدود ۲۰ سال پیش تزریق دارو به صورت مکرر تنها راه تامین داروی مورد نیاز به بیماران بود و پس از آن با استفاده از فناوری جدیدتر نسبت به تزریق دارو تا حداکثر یک ماه اقدام می شد که اینک با روش محققان ایرانی این دانش فنی بومی سازی شده است.

وی توضیح داد: در گذشته دانش فنی قدیمی مایکرو سفرها که از دهه ۹۰ رایج شد مورد استفاده قرار می گرفت که این فراورده به روش مایکرو سفرها در تعداد محدود و در برخی از کشورها ساخته و ایران نیز عمده نیازهای خود را از فرانسه تامین می کرد اما اینک قادریم با بومی سازی فناوری و تولید محصول با کیفیت و دارای دوره تزریق سه ماهه نیاز خود را به واردات آن تا حدود بسیاری کم کنیم.

مجری طرح کلان ملی فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش، کاهش هزینه های بیمار، دریافت دارو با کیفیت و دقت بیشتررا از دیگر مزایای استفاده از فراورده های تزریقی ایرانی عنوان کرد و گفت: هر فراورده وارداتی به کشور ۲۳۰ هزار تومان برای بیمار هزینه داشت در حالیکه این رقم با تولید محصول مشابه و با کیفیت برتر ایرانی به ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافته است و میزان ارز بری آن نیز به یک چهارم رسیده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ادامه داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این فراورده از خارج کشور تامین می شود که با توجه به صادرات و نیز صرفه جویی ارزی آن، هزینه واردات مواد اولیه با درآمد صادراتی آن تهاتر می شود و از این بابت هزینه ارزی به کشور تحمیل نمی شود.

**ورود ۵ ماهه دارو و چشم انداز بازار بزرگ جنوب شرق آسیا

دکتر موبدی به ورود این فراورده در پنج ماه گذشته به بازار مصرف داخلی اشاره کرد و گفت: به موازات عرضه محصول در بازار داخل کشور درصدد هستیم موضوع صادرات را نیز در دستور کار قرار دهیم و در این زمینه مذاکراتی با کشورهای مختلف از جمله روسیه، ونزوئلا، آرژانتین و مالزی برای عرضه محصول در حال انجام است.

وی بازار کشورهای آ سه آن (ASEAN، اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا) با جمعیتی بالغ بر ۷۵۰ میلیون نفر را در اولویت برنامه ریزی های صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد.

مجری طرح کلان ملی فرایند تولید فراورده های تزریقی آهسته رهش، از راه اندازی خط تولید این مجموعه در پارک پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس استانداردهای روز اروپا در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: خط تولید فعلی این مجموعه در میان ۱۰ خط تولید برتر کشور در حوزه تولید محصولات دارویی و پزشکی قرار دارد اما برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند رعایت استانداردهای آنان هستیم که برای دستیابی به این استانداردها نیازمند تامین منابع مالی لازم و سرمایه گذاری وسیع هستیم که می طلبد در این راستا حمایت های لازم از سرمایه گذاران در این بخش صورت گیرد.

به گفته وی با راه اندازی خط تولید این محصول، علاوه بر ایجاد ۴۲ فرصت شغلی بسیاری از صنایع پایین دستی این صنعت نیز فعال خواهند شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش را هشت میلیارد تومان عنوان کرد و ابراز داشت که بیشتر هزینه های صرف شده به منظور تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت این فراورده بوده است و انتظار می رود با تثبیت بازار و افزایش تولید و فروش، از نیمه دوم سال جاری به سوددهی بالایی دست پیدا کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها