Skip to content

فناوریهای نوین: ایجاد بانک اطلاعاتی طرحهای پژوهشی نانو

رئیس انجمن نانو فناوری ایران گفت: طی تفاهم نامه ای با وارت علوم، ارزیابی دانشگاههای ارائه دهنده دوره های “نانو فناوری” و “اجرای طرح تجمیع طرحهای نانو فناوری” به این انجمن واگذار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر امروز در جمع خبرنگاران با ییان اینکه در سالهای اخیر در عرصه آموزش “فناوری نانو” تعداد قابل توجهی از دانشگاهها وارد شدند، گفت: با امضای تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارزیابی دوره های آموزش نانو فناوری به این انجمن واگذار شد.
دانشیار دانشکده شیمی دانشگاه تهران افزود: بر این اساس ۲ طرح اجرایی شامل ارزیابی دوره های دایر در دانشگاهها و مراکز متقاضی ایجاد دوره های این رشته برای اخذ مجوزهای لازم طبق شاخصهایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
وی زمان اجرای این طرح را مهر ماه سال جاری اعلام و اضافه کرد: تعداد اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی صاحب نظر در زمینه حوزه های مختلف نانو، تجهیرات آزمایشگاهی، میزان و سابقه انتشار مقالات و کتاب در زمینه نانو و تعداد ابداعات و نوآوری های مراکز آموزشی از جمله شاخصهای ارزیابی است که در صورت تایید، مراکز متقاضی می توانند مجوزهای لازم را برای دایر کردن دوره اخذ کنند.
رئیس انجمن نانو فناوری ایران اجرای طرح تجمیع طرحهای تحقیقاتی نانو فناوری کشور در قالب بانک اطلاعاتی را از دیگر ماموریتهای این انجمن دانست و ادامه داد: مقدمات اجرای این طرح انجام شده و با کسب مجوز و تایید وزارت علوم ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده سایت آن رسما اعلام و راه اندازی و به بهره بهره برداری می رسد.
وی توضیح داد: با راه اندازی این بانک تمام محققان کشور می توانند به سایت این بانک به آدرس www.nanoresearch.ir وارد شوند و به اطلاعاتی نظیر محققان و پژوهشگران، طرحهای تحقیقاتی، میزان بودجه های اختصاص یافته به هر استان برای اجرای پروژه ها در زمینه نانو دست یابند ضمن آنکه با استفاده از کلید واژه ها امکان جستجوی موضوعی در این حوزه را دارند.
انجمن مبلغ نانو فناوری
رئیس انجمن نانو فناوری ایران ماموریت اصلی انجمن را ترویج فعالیتهای پژوهشی در زمینه نانو دانست و اظهار داشت: از این رو با بسیاری از سازمانها و نهادهایی که قصد ایجاد دفتر نانو داشته باشند همکاری لازم برای ایجاد زیر ساختهای لازم  صورت می گیرد که از آن جمله می توان به ایجاد دفتر نانو فناوری در سازمان حفاظت محیط زیست و همکاریهایی در زمینه فناوری “سبز” اشاره کرد.
وی اضافه کرد: طبق تفاهم نامه ای که با این سازمان منعقد شد قرار است با استفاده از نانوفناوری در جهت کاهش آلایندگیهای زیست محیطی آب و خاک و به ویژه آلاینده های هوا همکاریهای مشترکی صورت گیرد.
شریعتی ادامه داد: علاوه بر اینها همکاریهایی در این زمینه با سازمان زمین شناسی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: انعقاد تفاهم نامه ها مشکلی را حل نمی کند بلکه باید در پرتوی امضای این تفاهم نامه ها به قردادهای اجرایی و کاری با سایر سازمانها دست یابیم.
وی از ایجاد شعب این انجمن در سایر استانها خبر داد و خاطرنشان کرد: این امر در راستای توسعه فعالتهای سازمان یافته انجمن در سطح کشور انجام می شود که در فاز اول شعبه ای در مازندران ایجاد و راه اندازی می شود.
مجله بین المللی IJNN
دانشیار دانشکده شیمی دانشگاه تهران نشریه بین المللی علوم و فناوری نانو (International journal of Nano science and Nano technologe) با نام اختصاری IJNN را  اولین نشریه کشور در زمینه علوم و فناوری  به زبان انگلیسی دانست و گفت: این نشریه با درجه علمی-پژوهشی از وزارت علوم و با مجوز از وزارت ارشاد منشر می شود و با همکاری محققیان داخلی و از کشورهای آمریکا، انگلیس ، ژاپن و هند اقدام به انتشار مقالات علمی-پژوهشی در زمینه نانو می کند.
وی به اعتبار این مجله اشاره و تاکید کرد: مجله مشابه ای تحت عنوان JNN  از سوی کنگره آمریکا چاپ می شود وعلی رغم  سابقه طولانی تری که نسبت IJNN  دارد ولی  شکایتی علیه این نشریه ایرانی در سطح بین الملل مطرح کردند و مدعی شدند که رشدی که این نشریه بدست آورده به واسطه اعتباری JNN  است.
رئیس انجمن نانو فناوری اضافه کرد: این امر حاکی از اعتبار این نشریه است و در حال حاضر مقالاتی از کشورهای دیگر برای درج در این نشریه ارسال شده است و امیدواریم که به زودی این نشریه بتواند از طریق سایت اینترنتی فعالیت خود را دنبال کند.
همکاری انجمن با ستاد ویژه نانو
شریعتی به تعاملات این انجمن با ستاد نانو اشاره کرد و در عین حال بابیان اینکه اینکه ستاد از اهداف اولیه خود دور شده است، ادامه داد : ستاد با هدف تعریف شده کار خود را شروع کرد ولی به تدریج از اهداف خود دور شد. ستاد باید جایگاه حمایتی، سیاستگذاری و رفع خلاها را دنبال کند و نباید وارد کارهای اجرایی شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها