Skip to content

فناوری اطلاعات: راه اندازی شبکه علمی کشور در دهه فجر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه اندازی شبکه علمی کشور همزمان با دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: ایجاد این شبکه در تهران مراحل نهایی خود را طی می کند و پایلوت آن در استانهای قم و کرمان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد سلیمانی در جمع خبرنگاران ارتباط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را با دانشگاهها در ۳۰ ساله اخیر مناسب ارزیابی کرد و گفت: در اوایل سال قرارداد همکاری ۱۸۰ میلیارد تومانی میان وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و حدود ۲۰ دانشگاه کشور منعقد شد که همه آنها پروژه محور بوده است.

وی آمادگی این وزارتخانه را برای حمایت از پروژه های ملی دانشگاهها در حوزه ICT اعلام کرد و افزود: هر کدام از دانشگاه های کشور که یک پروژه ملی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف کند طی عقد قراردادی تامین اعتبار می شود مشروط بر اینکه این پروژه ها ملی باشند و در درون دانشگاهها تحولات علمی در جهت تولید علم و دانش فراهم کرده و منجر به تامین نیروی انسانی متخصص در دانشگاهها شوند.

پرداخت هزینه فرصتهای مطالعاتی دانشجویان و اساتید مرتبط با ICT
سلیمانی پرداخت هزینه فرصتهای مطالعاتی استادان و دانشجویان دوره دکتری رشته های مرتبط با ICT را از دیگر اقدامات حمایتی این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: هر استاد و یا دانشجوی دوره دکتری که مایل باشد فرصت مطالعاتی خود را در خارج کشور بگذراند، هزینه آن خارج از نوبت از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین می شود. این هزینه ها در صورتی پرداخت می شود که در رشته های مورد نیاز باشد.

وزیر ارتباطات از حمایتهای این وزارتخانه از پروژه های دانشجویی دوره های دکتری و ارشد در سراسر کشور خبر داد و اضافه کرد: از پایان نامه هایی که در حوزه فناوری ارتباطات تدوین شوند حمایت می کنیم. در این زمینه کلیه دانشگاهها می توانند پروژه های مصوب خود را به مرکز تحقیقات مخابرات ارائه دهند تا مورد حمایت مالی و پشتیبانی این مرکز قرار گیرند.

دکتر سلیمانی ایجاد آزمایشگاههای تخصصی برای تایید نمونه را از دیگر خدمات این وزارتخانه دانست و ادامه داد: ارائه این خدمات در بیش از ۲۰ دانشگاه تعریف و در حال اجرا است. در عین حال اگر دانشگاهها زمینه خاصی را تعریف کنند مورد بررسی قرار می گیرند زیرا این آمادگی وجود دارد که سرمایه گذاریهای لازم در زمینه های جدید صورت گیرد.

فیبر نوری برای دانشگاهها
وزیر ارتباطات و فتناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به تهیه فیبر نوری برای دانشگاهها گفت: شرکت مخابرات در این زمینه سرمایه گذاریهای کلانی را کرده به طوری که برای ۳۴۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و آموزشی کشور فیبر نوری کشیده است.

دکتر سلیمانی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید از این بستر ایجاد شده استفاده کنند، اظهار داشت: از این طریق دانشگاهها می توانند از خدمات شبکه های علمی و اطلاعاتی که اقیانوس دانش هستند بهره مند شوند و در اختیار دانشجویان نیز قرار دهند تا تحولی در دانشگاهها ایجاد شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر بعضی از دانشگاهها در این زمینه اقدام نکرده اند، تاکید کرد: برخی از دانشگاهها پهنای باندی که گرفتند بسیار کم است و نظر ما این است که دانشگاهها هر پهنای باندی که دارند استفاده کنند و برای ۱۰ برابر کردن پهنای باند اقدام کنند زیرا ما این آمادگی داریم که خدمات و سرویسهای لازم را به آنها ارائه دهیم.

راه اندازی شبکه علمی
دکتر سلیمانی با تاکید بر اینکه شبکه علمی کشور در تهران مراحل نهایی خود را طی می کند، گفت: این شبکه چون یک شبکه جدید است حساسیت زیادی دارد چرا که باید دانشگاهها را با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه به هم متصل کند که در این زمینه طرحهایی اجرا شده و تجهیزات لازم نیز نصب شده است.

وی با بیان اینکه امیدوار است این شبکه تا دهه فجر راه اندازی شود، گفت: در استانهای قم و کرمان پایلوت هایی برای شبکه زیر ساختهای اطلاعاتی استانها و شبکه علمی تعریف کردیم که در حال اجرا هستند.

اولویتهای پژوهشی وزارت ارتباطات
وزیر ارتباطات تلفن سیار، شبکه های نسل جدید، شبکه های بی سیم، سوئیچ های پرظرفیت (سخت افزاری و نرم افزاری)، ایجاد مراکز تولید صورت حساب برای دستگاههای اجرایی، هسته اصلی بانک در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه امنیت شبکه های ملی، دولت الکترونیکی و خدمات رسانی دستگاهها و گسترده کردن خدمات در ۹۰ حوزه خدمتی که دولت اعلام کرده است را از اولویتهای پژوهشی این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه این پروژه ها زمینه های مهمی در حوزه ICT هستند لازم است پرو‍ژه های ملی برای آنها تعریف شود.

دکتر سلیمانی تاکید کرد: با اجرای این اولویتها می توان در زمینه بومی سازی فناوریها، تربیت نیروی انسانی و به دست آوردن تکنولوژیهای جدید جهش ملی در دانشگاهها ایجاد شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها