Skip to content

فناوریهای نوین: ایران در زمینه به کارگیری سلول های بنیادی مغز و اعصاب پیشرو کشورهای منطقه است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران گفت: ایران در زمینه پژوهش و به کارگیری سلول های بنیادی مغز و اعصاب پیشرو کشورهای منطقه است.

دکتر سید مسعود نبوی در جریان برپایی بیست و یکمین کنگره بین المللی بیماری های مغز و اعصاب و الکتروفیزیولوژی بالینی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر پروپوزال های زیادی در زمینه کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های فلج مغزی، MS ، پارکینسون، آلزایمر، بیماری های عضلانی و ALS با همکاری پژوهشکده رویان تهیه شده و نتایج برخی از این پژوهش ها در حال آماده سازی است که یافته های آن در مجامع جهانی ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درمان با سلول های بنیادی هر چند امید بخش است، اما هنوز به کارگیری این سلول ها برای درمان بیماری ها از جمله بیماری های مغز و اعصاب در مراحل تحقیقاتی قرار دارد.

وی یادآور شد: این روش زمینه سودجویی عده ای را فراهم آورده تا جایی که برخی با ادعای درمان به کمک سلول های بنیادی، انتظارات غیر واقعی را در بیماران ایجاد می کنند.

دکتر نبوی ادامه داد: شرایط تحریم در کشور وضعیتی را ایجاد کرده که هم اینک قادر به تولید بسیاری از داروهای درمانی در زمینه بیماری های مغز و اعصاب در کشور هستیم که برخی کشور های دیگر یا به دلیل اینکه احساس نیاز نکرده اند یا اینکه در شرایط تحریم قرار نداشته اند، تنها وارد کننده این داروها هستند.

وی اضافه کرد:همچنین در زمینه علوم روز نانو نورولوژی، فعالیت های پایه ای در کشور صورت گرفته است و دستاوردهای محققان در رشته مغز و اعصاب سبب شده در تمام کنگره های خارجی، مقالاتی در حوزه مغز و اعصاب از محققان ایرانی ارایه شود.

بیست و یکمین کنگره بین المللی بیماری های مغز و اعصاب و الکتروفیزیولوژی بالینی که با هدف بررسی جدیدترین درمان ها در زمینه سکته های مغزی، دمانس یا زوال عقل، پارکینسون، صرع و MS از روز سه شنبه ۲۰ خرداد ماه در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد تا روز جمعه ۲۳ خرداد ماه به کار خود ادامه می دهد

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها