Skip to content

فناوریهای نوین: شکاف عمیق ایران با جهان در تولیدات زیست فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت علمی کشور در حوزه زیست فناوری گفت: ایران در زمینه تولید دانش در حوزه زیست فناوری در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۲۶ را دارد ولی در عرصه تولید فناوری باید تلاش بیشتری برای کاهش فاصله ها صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در افتتاح مرکز ملی موش تراریخت با بیان اینکه با همت محققان به پیشرفت های خوبی دست یافته ایم افزود: طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۰۹ سهم کشور در تولید مستندات علمی به بیش از یک درصد رسید که با توجه به اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارا هستیم قطعا پژوهشگران ما انتظار بیش از اینها را دارند.

وی با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه های علمی و فناوری اظهار داشت: در افقهایی که در آینده برای خود ترسیم می کنیم باید فضاهای جدیدی ایجاد شود تا نتایج تحقیقات کاربردی شود و در این راستا باید هدف گذاریهای لازم صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در این راستا باید تولید دانش کاربردی در اولویت قرار گیرد و حلقه های بعدی تبدیل فناوری به کالا و رساندن آن به بازار است. این مسیر به ویژه برای علومی چون زیست فناوری بسیار حائز اهمیت است چرا که زیست فناوری به حوزه های کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، معدن و دارو وابسته است و پیشرفت در آن موجب توسعه این حوزه ها می شود.

دکتر سلطانخواه به بررسی وضعیت علمی زیست فناوری اشاره و خاطر نشان کرد: در تولید دانش در حوزه زیست فناوری شکاف عمیقی با سایر کشورها نداریم. البته شاید در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۲۶ را داریم ولی در عرصه تولید  فناوری وضعیت متفاوت تری داریم و باید تلاش بیشتری برای کاهش فاصله صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در تولید پتنت در زمینه زیست فناوری در ابتدای راه هستیم، اضافه کرد: ایجاد مراکز رشد در این زمینه یکی از راهکارهای مناسب است و امروز ما شاهد حضور ۱۸ شرکت فناوری در مرکز رشد پژوهشگاه زیست فناوری هستیم و برای رشد و توسعه در این زمینه باید ظرفیت های پذیرش شرکتهای دانش بنیان را افزایش دهیم که در این راستا معاونت علمی تکمیل چرخه تولید تا بازار را برای شرکتهای دانش بنیان دنبال می کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حمایتهای این معاونت از مراکز رشد خاطرنشان کرد: یکی از مراکزی که مورد حمایت این معاونت قرار گرفت مرکز رشد پژوهشگاه زیست فناوری است که در سال گذشته به آن ۲۰۰ میلیون تومان و در سال جاری ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد.

وی با اشاره به چهار شرکت فارغ مرکز رشد این پژوهشگاه یادآور شد: این شرکتها جز شرکتهای نوپا دانش بنیان هستند که لازم است پس از فراغت  از مراکز رشد و ورود به بازار حمایت های ویژه ای صورت گیرد که در این زمینه لایحه شرکتهای دانش بنیان به مجلس ارائه شده است که امیدواریم با دید باز مفاد آن به تصویب برسد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها