Skip to content

فناوری اطلاعات: به سیستم جامع آموزش مداوم اینترنتی امتیاز داده نشده است

دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین سایت تعاملی آموزش مداوم اینترنتی کشور را بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی طراحی کرد اما متاسفانه هنوز از سوی وزارت بهداشت برای اجرای آن به صورت کشوری تصمیم خاصی گرفته نشده است.

دکتر امیرحسین امامی – رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران- در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: این سایت با بررسی بیش از یکصد سایت آموزش مداوم اینترنتی در کشورهای پیشرفته و با رعایت اصول آموزشی تعاملی طراحی شده است و در حال حاضر حدود ۴۰ برنامه آموزشی با بیش از یکصد امتیاز آموزش مداوم (پیشنهادی) را در بر دارد.

دکتر امامی با اشاره به دیگر خصوصیات این سایت یادآور شد: نرم افزار این سایت متناسب با سرعت محدود اینترنت در ایران طراحی شده و نه تنها سیستم مدیریت یادگیری (LMS) است بلکه سیستم جامع مدیریت محتوا (LCMS) نیز دارد و از این نظر در منطقه منحصر به فرد است.
وی با انتقاد از بی توجهی وزارت بهداشت به راه اندازی هرچه سریعتر این سیستم به صورت کشوری خاطرنشان کرد: متاسفانه پس از گذشت بیش از یکسال وزارت بهداشت هنوز نتوانسته است سیستم امتیازدهی به برنامه های آموزش مداوم اینترنتی و از راه دور را طراحی و اجرا کند .

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: وزارت بهداشت هنوز سیستم امتیاز دهی را به دانشگاهها تفویض اختیار نکرده است و انتظار ما این است که وزارتخانه هر چه زودتر نسبت به تعیین نحوه امتیاز دهی به این گونه آموزش مداوم تصمیم گیری کند .
وی گفت: البته وزارت بهداشت در جدیدترین تصمیم به دانشگاهها اعلام کرده که چند نفر از اعضای هیئت علمی را به عنوان داور معرفی کنند که فرد نظرش را در مورد امتیاز آن برنامه آموزشی خاص ارائه دهد.

دکتر امامی خاطرنشان کرد: در حاشیه همایش آموزش پزشکی در یزد در اسفندماه سال ۸۶، نیز وزیر بهداشت بر ضرورت تفویض اختیار امتیازدهی برنامه های آموزش مداوم از راه دور به دانشگاهها تأکید ورزید که تاکنون این موضوع به صورت مکتوب به دانشگاه علوم پزشکی تهران ابلاغ نشده است.

وی تأکید کرد: ما تنها انتظار داریم زمینه اجرای این برنامه آموزش مداوم اینترنتی به سرعت در کشور ایجاد شود تا از پیشرفت های سایر کشورها عقب نیافتیم. ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران انتظار حمایت بیشتری نداریم اما انتظار داریم که در قوانین ما را یاری برسانند.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این نکته که مطالعه برنامه های آموزشی سایت آموزش مداوم برای همگان رایگان است، گفت: برنامه های آموزشی از جمله برنامه های متنی تعاملی، برنامه های مبتنی بر حل مسئله (PBL) و کلیپ های صوتی و تصویری بر روی سایت به آدرس http://cme.tums.ac.ir قرار دارد.

وی اظهار داشت: سیستم نیازسنجی جامعی در سایت گنجانده شده که با مرور زمان با جمع آوری اطلاعات مربوط به نیازهای پزشکان شاغل در کشور به تفکیک رشته و منطقه محل فعالیت، می توان سفارش تدوین برنامه های جدید آموزش مداوم را بر اساس مطالعات علمی انجام داد.

دکتر امامی افزود: تمامی کاربران سایت، کارنامه دائمی از فعالیتهای خود اعم از برنامه های نیمه تمام، تمام و گواهی های دریافت شده را برای همیشه در اختیار خواهند داشت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها