Skip to content

فناوری اطلاعات: سامانه مدیریت اطلاعات علم و فناوری به مهندسی پژوهشی کشور کمک می کند.

مدیر سامانه ملی علم و فناوری از مطالعه استانداردهای ملی و بین المللی برای تدوین استاندارد سیستم مدیریت اطلاعات پژوهشی و فناوری خبر داد و گفت : مرحله اولیه طراحی سیستم و جمع آوری اطلاعات انجام شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید امید فاطمی امروز در همایش چهارم هفته پژوهش و فناوری استان تهران در میزگرد سند چشم انداز و سامانه ملی علم و فناوری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با راه اندازی بانک اطلاعات علم و فناوری گفت : طراحی نقشه جامع علمی کشور، ایجاد نظام اطلاع رسانی علم و فناوری و طراحی اولویتهای پژوهشی کشور نیازمند اطلاعات دقیق است.
وی سیستم مدیریت اطلاعات را لازمه رسیدن به پایگاه اطلاعاتی متمرکز حاوی اطلاعات مورد نیاز، ظرفیتها، امکانات و فعالیتهای پژوهشی و فناوری کشور عنوان کرد و گفت: سامانه مدیریت اطلاعات علم و فناوری به مهندسی پژوهشی کشور، تدوین نقشه جامع علمی و تعیین اولویتهای پژوهش و فناوری برای برنامه ریزی های پژوهشی سالانه کمک می کند.
مدیر سامانه ملی علم و فناوری با اشاره به اینکه سامانه ملی علم و فناوری می تواند در جهت دهی به فعالیتهای پژوهشی و فناوری بر اساس اولویتهای پژوهشی و فناوری موثر باشد گفت : این سیستم همچنین به ایجاد زمینه های همکاری تحقیقاتی میان دستگاهها و بین پژوهشگران در سطح کشور کمک می کند.
فاطمی در بیان واقعیتهای پژوهش و علم محوری در پیشرفت جامعه گفت : انجام پژوهش برای رسیدن به توسعه امری ضروری و بدیهی است. امروز به سمت جامعه دانش محور در حال حرکت هستیم و سالانه بخشی از بودجه هر سازمان به پژوهش تخصیص پیدا می کند. از سوی دیگر با پژوهشهای ناخواسته نیز مواجه هستیم و از میزان همکاری بین دستگاهها و نتایج پژوهشها نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.
وی مدیریت اطلاعات پژوهشی و زیرساختهای اطلاعاتی را لازمه حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب دانست و گفت : ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات پژوهشی و فناوری در شورای سابق عالی علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و کارگروه سیستم مدیریت اطلاعات پژوهشی و فناوری نیز تشکیل شده است. همچنین  بیش از ۳۰ جلسه برگزار برای یافتن بهترین و مناسب ترین راهکار طراحی سیستم و جمع آوری اطلاعات برگزار شده است.
در این ارتباط عبدالمجید ریاضی نیز  در میزگرد سند چشم انداز و سامانه ملی علم و فناوری با بیان این مطلب در خصوص کاربردها در شبکه علمی کشور گفت : امروزه کاربردهای متنوعی در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد که اکثر این کاربردها در شبکه علمی کشور نیز وجود خواهند داشت و علاوه بر این، برخی کاربردهای تخصصی از حجم و اهمیت بیشتری در این سبکه برخوردار خواهد بود.
وی استفاده از سوپر کامپیوترها، گرید و کاربردهای آموزش از راه دور را از جمله کاربردهای مهم در شبکه علمی کشور دانست و گفت : فاز تهران شبکه علمی در حال اجرا است و شبکه علمی در سطح کشور گسترش پیدا می کند.
معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل گیری شبکه علمی کشور را همزمان با ارائه یک هسته پر سرعت کشوری با لینک های ۱۰Gbps در سطح استاندارهای جهانی و افزایش سرعت دسترسی مراکز علمی تا حد گیگا بیت بر ثانیه و ایجاد بستر تست ارائه خدمات پیشرفته در کشور مانند IMS  و QOS و مالتی کست دانست.
مهندس ریاضی، افزایش راندمان کاری مراکز علمی پژوهشی از طریق دسترسی به اطلاعات، افزایش همکاری بین دانشگاهی و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و ایجاد زیرساختهای لازم برای آموزشهای از راه دور را از ثمرات اجرای شبکه علمی کشور برشمرد.
وی گفت : میزان علم تولید شده در بازه زمانی ۲۰ ساله از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۵ میلادی برابر با کل علم تولید شده در طول تاریخ قبل از ۱۹۷۵ برآورد شده است که شاید برخی دلایل این اتفاق مربوط به میلیونها برابر شدن سرعت انتشار و تبادل اطلاعات، میلیاردها برابر شدن حجم ذخیره و نگهداری اطلاعات، میلیونها برابر شدن سرعت دسترسی و جستجو و هزاران برابر شدن تولید علم جهانی و توسعه گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.
معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود : گرایش محیطهای تجربی پژوهشی به محیطهای نظری پژوهشی و جایگزینی محیط مجازی پژوهش با محیط حقیقی از دیگر عواملی است که به اعتقاد معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در افزایش میزان تولید علم جهانی نقش دارند.
وی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمک گرفتن از فضای مجازی برای تجمیع ظرفیتها را مورد تاکید قرار داد و در بیان نمونه های تجمیع و استفاده مشترک از ظرفیتها به تجمیع ظرفیتهای علمی اعضای هیئت علمی و دانشجویان، تجمیع منابع علمی مانند کتابخانه های دیجیتال و رساله ها، تجمیع رایانه ها (GRID COMPUTING)، تجمیع نرم افزارهای علمی و کاربردی و استفاده مشترک از نرم افزارها، تجمیع پهنای باند اینترنت، تجمیع ظرفیتهای کلاسهای آموزشی (کلاسهای مجازی) و تجمیع آموزشهای مجازی و … اشاره کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها