Skip to content

فناوری اطلاعات فرزان: اخذ گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای توسط نرم افزار

نرم افزارهای فراسا، فرادیتا و فرانگار، محصولات واحد فناوری اطلاعات موسسه فرزان هستند که موفق به اخذ گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند.

نرم افزارهای یاد شده توسط کارشناسان فناوری اطلاعات موسسه فرزان طراحی و توسعه داده شده است. این نرم افزارهای تحت وب با تکیه بر ویژگیهای منحصر به فرد خود، نقش بسزائی در تسریع و بهبود فرایندهای آموزشی و پژوهشی دارند.

فرادیتا؛ نخستین سامانه مدیریت داده های بالینی در کشور است که با پشتیبانی فرزان؛ نخستین سازمان داده های بالینی کشور راه اندازی شده است. این سامانه تحت وب با قابلیت استفاده همزمان از دو زبان فارسی و انگلیسی، زیرساخت مناسبی برای ضبط الکترونیکی داده (EDC) و مدیریت داده های بالینی در مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی است.
مهترین ویژگی این نرم افزار آنلاین و تحت وب بودن آن است؛ به گونه ای که پژوهشگر در هر زمان و در هر مکان به اطلاعات بیماران مطالعه دسترسی مستقیم خواهد داشت. این نرم افزار انواع مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی را در شرایط مختلف پژوهشی پشتیبانی می کند. خروجی اطلاعات این نرم افزار به صورت فایلهای SPSS و سازگار با نرم افزارهای آنالیز آماری می باشد و از این جهت نرم افزاری مطابق با پژوهش تلقی می گردد. همچنین امکان تغییر در ظاهر نرم افزار بنا به نظر و نیاز پژوهشگر فراهم آورده شده است.

فراسا؛ نرم افزار آموزش و سنجش الکترونیک است که با هدف ایجاد زیرساخت آنلاین برای آموزشهای الکترونیک راه اندازی و توسعه داده شده است.

از ویژگیهای ساختاری این سامانه می توان به امکان ثبت نام آنلاین، آزمون آنلاین، ارائه مدرک آنلاین و زیرساخت پرداخت آنلاین اشاره کرد که آن را به یک سامانه منحصربفرد و تماما آنلاین بدل ساخته است. ویژگیهای آموزشی فراسا نیز قابل توجه است: امکاناتی همچون استفاده از مولتی مدیا، اتاقهای گفتگو، امکان چت میان اساتید و دانشجویان، لینکهای مفید، ارائه شاخه بندی درختی از سرفصلهای آموزشی، تکالیف و آزمونهای آموزشی یا ارزشیابی تحصیلی، ارتباط با استاد از طریق پست الکترونیک، زمانبندی دقیق برای هر درس به همراه ذکر اهداف اموزشی و واژگان کلیدی از ویژگیهای آموزشی فراسا می باشد.

فرانگار؛ نرم‌افزار آنلاین مدیریت مقالات پژوهشی است که برای اولین بار توسط بخش فناوری اطلاعات موسسه فرزان برای استفاده مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و دیگر سازمانهای متولی امر پژوهش طراحی و راه‌اندازی شده است. این سامانه الکترونیک امکان پیگیری مرحله به مرحله کلیه امور مربوط به ارسال و چاپ مقاله شامل اعلام وصول مقالات، پروسه داوری مقالات، نتیجه داوری، ارسال proof مقاله و مراحل نهایی چاپ مقاله را بصورت آنلاین فراهم می‌نماید.

از مزایای این نرم‌افزار امکان گزارش گیری نهایی در زمانی کوتاه (کمتر از ۳ دقیقه) می‌باشد که در آن تعداد کل مقالات، تعداد مقالات ارسال شده به مجلات، تعداد مقالات پذیرفته شده در مجلات، تعداد مقالات چاپ شده و تعداد مقالات رد شده در مجلات در بازه زمانی مورد نظر اعلام می‌گردد. این امکان به ویژه در ارزشیابی سالانه مراکز تحقیقاتی بسیار مفید و تسهیل کننده بوده، مانع اتلاف وقت جهت جمع آوری این گزارشها می‌گردد.

گفتنی است مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به عنوان واحد مستقلی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  مأمور به صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل های صنفی رسانه های دیجیتال و همچنین حمایت از آنها، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه رسانه های برخط و بسته های نرم افزاری رسانه ای و نیز توسعه و تصدی کاربری ابزار های مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات می باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها