Skip to content

فن آوریهای نوین: دستاوردهای نوین کشور در زمینه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی تشریح شد

دکتر رسول دیناروند، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در امور فناوری ‌های نوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: ادغام آموزش و تحقیقات پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی در وزارت بهداشت موقعیت و جایگاه ممتازی برای کشور ما به وجود آ‌ورده که باعث شده در عرصه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی پا به پای پیشرفته‌ترین کشورهای جهان حرکت کنیم و مطمئناً نتیجه تحقیقات عظیمی که در این عرصه‌ ها در کشور در حال انجام است طی سال‌های آینده جهانیان را شگفت‌ زده می  ‌کند.
وی ادامه داد: در زمینه بیوتکنولوژی یا زیست فناوری اکنون سند توسعه زیست فناوری وزارت بهداشت به تصویب نهایی رسیده است و زیر ساخت‌ های این فناوری نوین که در اختیار کشورهای محدودی در جهان قرار دارد در همه دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور فراهم شده یا در حال فراهم شدن است.
دکتر دیناروند گفت: در عرصه بیوتکنولوژی اکنون کشور ما جزو سه کشور تولید کننده محصولات این تکنولوژی در دنیاست و محصولات واکسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، آلفا اینترفرون و استرپتوکیناز، gcsf و اینترفرون بتا اکنون در کشور ما تولید می  ‌شود و به زودی شمار محصولات بیوتکنولوژی در حوزه سلامت به ده‌ ها مورد می ‌رسد و از همین امسال تولید این محصولات حداقل ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نسبت به سه سال قبل به همراه خواهد داشت ضمن اینکه ایران را به عنوان یک کشور سرآمد در عرصه بیوتکنولوژی دنیا معرفی می ‌کند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: اینترفرون گاما نیز از مجموعه داروهای بیوتکنولوژی به زودی در کشور تولید می ‌شود و به خصوص داروی گران قیمت اینترفرون پگیلیتد نیز در کشور توسط دو محقق به طور جداگانه در مرحله تولید است‌ که امسال هر دو محصول آن به بازار می‌ آید و فقط تولید این دارو سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به نفع کشور است در حالی که تاکنون به علت گران قیمت بودن این دارو امکان واردات آن به میزان مورد نیاز بیماران هپاتیت C وجود نداشت و این بیماران به این داروی گران قیمت دسترسی نداشتند و بدون درمان می ‌ماندند.
دکتر دیناروند گفت: در حوزه نانوتکنولوژی که تکنولوژی بسیار سطح بالایی در دنیاست و تولید همه فراورده‌های آن در مقیاس یک میلیونیم متر است نیز ایران همسطح کشورهای پیشرفته جهان در حال حرکت است، تحقیقات در این فناوری در هیچ جای جهان هنوز به تولید محصول نهایی نرسیده است اما در ایران ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی نانو تکنولوژی در حال انجام است و ده‌ها محقق و دانشجوی phd روی این پروژه‌ها کار می ‌کنند.
رئیس ستاد فناوری‌های نوین وزارت بهداشت اضافه کرد: با اتمام این پروژه ‌ها به زودی شاهد ورود داروهای نانوتکنولوژی در عرصه ‌های مختلف به خصوص در زمینه داروهای ضد سرطان و نیز بافت مصنوعی (‌پوست و ارگان‌های مصنوعی در مقیاس نانو) در کشور خواهیم بود و این پیشرفت بزرگی است که در جهان کم نظیر خواهد بود.
وی گفت: در عرصه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی پزشکی بدون شک ایران در قله ‌های علم حرکت می‌کند و حتماً می ‌توانیم به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور طی ۱۰ سال برسیم.
وی افزود: پیشرفتهای کشور در زمینه فناوری ‌های نوین محدود به این بخشها نمی‌شود، تولید داروی imod برای بیماران ایدز، تولید کیتهای تشخیص HIV و HCV در کشور، تولید هور‌مون رشد انسانی، فاکتورهای خونی، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف به منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلولهای استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، شبیه‌سازی، تولید سلولهای بنیادی جنین، تولید واکسن اعتیاد و تلاش برای تولید واکسن آنفلوآنزا در داخل کشور از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در عرصه فناوریهای نوین است.
وی گفت: تولید واکسن آ‌نفلوانزا در کشور نیز اکنون توسط چند محقق ایرانی با استفاده از تکنولوژی نانو در حال انجام است و قطعاً این دستاورد عظیم نیز منجر به نجات جان انسان‌های زیادی خواهد بود زیرا این واکسن جدید قدرت ایمنی بالاتری نسب‌ به واکسن موجود خواهد داشت.
وی افزود: پروژه واکسن اعتیاد نیز که در ایران در حال پیگیری است در جهان منحصر به فرد است، زیرا تاکنون همه انواع واکسن در جهان علیه یک عامل بیماری‌زا مثل ویروس یا باکتری طراحی می شد اما این واکسن جدید علیه یک ماده شیمایی اعتیاد آور عمل می‌کند و در صورت موفقیت نهایی، یک دستاورد بزرگ علمی محسوب می ‌شود.
نادر مقصودی، دبیر ستاد فناوریهای نوین وزارت بهداشت نیز در این ‌باره گفت: تولید مواد آنتی باکتریال با استفاده از ذرات بسیار ریز نانو باعث می‌شود ماده مؤثره دارویی مستقیماً به محل مورد نظز آسیب دیده، در بیمار منتقل شود و دیگر نیازی به مصرف زیاد دارو و فعل و انفعال‌های شمیایی در بدن نیست و این یک جهش بزرگ علمی در عرصه پزشکی خواهد بود که کشور ما جزو پیشتازان آن در دنیاست.
وی گفت: این فعالیتهای عظیم علمی در ایران البته با چالشهایی هم رو‌به‌روست و با توجه به سرمایه‌گذاریهای عظیمی که در این بخشها در کشور شده است باید بتوانیم برای حفظ حقوق مالکیت معنوی خود نسبت به این دستاوردها نظام فوی ثبت داشته باشیم که ‌باید چیزی در حد PATENT اروپا یا آمریکا باشد تا زحمات فراوانی که در این عرصه‌ها کشیده شده است به نام دیگران ثبت نشود.
وی افزود: برای توسعه هر چه بهتر و سریع‌تر این فعالیت‌ها سه شبکه، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و سلولهای بنیادی در ستاد فناوریهای نوین وزارت بهداشت تشکیل شده که وظیفه پشتیبانی از پروژه‌ های تحقیقاتی در این زمینه‌ ها را دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها