Skip to content

فن آوری اطلاعات: الکترونیکی شدن پایان نامه‌ها بسیاری از مشکلات را می تواند حل کند

وزیر علوم درباره حذف کنکور گفت: این اقدام اکنون امکان پذیر نیست ولی از سال آینده از هر ۱۰ نفر شرکت کننده در کنکور ۹ نفر به دانشگاه راه می یابند و در سال ۸۸ این تعداد به ۱۰۰ درصد می رسند که البته این اقدام به معنی این نیست که رقابتی بین دانش ‌آموزان برای ورود به دانشگاههای بزرگ و مهم وجود نخواهد داشت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد مهدی زاهدی با اشاره به نقشه جامع علمی که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش عالی است افزود: مسئولیت تهیه نقشه جامع‌ علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما وزارت علوم هم با تشکیل گروههای کارشناسی از استادان و نخبگان دانشگاهی، هم اکنون در حال کار برروی این پروژه بزرگ است.

وی استفاده از علوم کاربردی را دغدغه دیگر مقام معظم رهبری ذکر کرد و گفت: تدوین حدود ۲۰۰ رشته میان رشته ‌ای به ویژه در دوره‌ های تحصیلات تکمیلی یکی از فعالیت های وزارت علوم در زمینه توسعه علوم کاربردی است.
زاهدی در بخش دیگری از این برنامه درباره دغدغه مقام معظم رهبری برای ایجاد بستر تامین آرمانهای دانشجویان با اشاره به تاکیدات ایشان مبنی بر عقلانی بودن و امکان پذیر بودن این آرمانها گفت: وزارت علوم تامین این گونه مطالبات را وظیفه خود می داند.
وزیر علوم حقوق انرژی، حقوق دریاها، حقوق هوایی، حقوق هسته‌ ای و … را از جمله برخی از این رشته ‌ها اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، آیین نامه ‌ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها بازنگری و یکی از شروط ارتقاء ارائه تحقیقات علمی ـ کاربردی اعلام‌ شده است.

 

وی در مورد تعامل صنعت و دانشگاه گفت: اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای خوبی را برای ارتباط این دو گروه پایه ریزی کرده است و در بودجه امسال نیز حداقل یک درصد بودجه دستگاههای دولتی به بخش پژوهش اختصاص داده شده است که به تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاهها کمک شایانی خواهد کرد.
دکتر زاهدی همچنین افزود: وزارت علوم در ۲ نامه از همه وزراتخانه‌ها و سازمانهای بزرگ خواسته است، طرح‌ های و نیازهای خود را با مشارکت دانشگاهها و تحت نظارت این وزارتخانه انجام دهند که خوشبختانه برخی دستگاهها مانند وزارتخانه‌ های نفت، راه، کشور، مسکن، شهرداریها و جهاد کشاورزی تاکنون طرحهای خود را اعلام کرده اند.
وی بالا بودن هزینه تحصیلی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها را رد کرد و گفت: هزینه تحصیل در ایران حتی در مقایسه با کشورهای همسایه پایین است به طور مثال در دانشگاه پیام‌ نور هزینه هر ترم تحصیلی ۱۰۰ هزار تومان و در موسسات غیرانتفاعی هم حدود ۴۰۰ هزار تومان است، در دانشگاههای دولتی روزانه نیز تحصیل به صورت رایگان صورت می ‌پذیرد.
زاهدی ادامه داد: این درحالی است که در کشورهای دیگر با تحمیل خرج های سفر و غیره این هزینه‌ها، بالاتر هم می‌رود به هر حال برای پاسخگویی به نیازهای متقاضیان ورود به دانشگاهیان وزارت علوم بر آن است تا راه ورود ۱۰۰ درصد داوطلبان به دانشگاهها را تا سال ۸۸ هموار کند.
به گزارش مهر، وی کیفیت دانشگاهها را در مقایسه با دانشگاههای خارج بالا دانست و گفت: دانشجویان ما به راحتی تحصیلات خود را در دانشگا‌ههای خارجه در بهترین شرایط ادامه می دهند و سطح کارشناسی و فوق لیسانس دانشگاههای ایران با دانشگاههای پیشرفته برابری می‌کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام این وزارتخانه برای الکترونیکی کردن پایان نامه ‌های دانشگاهی خبر داد و تأکید کرد که این امر دسترسی به کلیه موضوعات پایان نامه‌ها را به منظور استفاده نیازمندان و برقراری ارتباط بین دانشگاه و خارج از دانشگاه هموار خواهد کرد.

 

گفتنی است اقدام اخیر همچنین می تواند از انتخاب آگاهانه یا ناآگاهانه موضوعات تکراری توسط دانشجویان ممانعت نماید و با کمک به کاربردی شدن پایان نامه ها و ارتباط با صنعت باعث ارتقای کیفی پایان نامه های دانشجویی و هدایت آنها در مسیر درست گردد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها