Skip to content

قراردادهای پژوهشی: انعقاد قراردادهای ۶ طرح پژوهشی ملی – ۴ طرح در حوزه وزارت بهداشت

قرارداد ۶ طرح کلان ملی تولید رادیوداروها، تهیه شناور تحقیقاتی، تولیدداروها و مواد اولیه وارداتی، تولید واکسن آنفلوانزای فصلی و A، طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت و سلول درمانی بیماریهای صعب العلاج صبح امروز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور منعقد شد.

قرارداد ۶ طرح کلان ملی شامل تولید رادیوداروها، تهیه شناور تحقیقاتی، تولید داروها و مواد اولیه وارداتی، تولید واکسن آنفلوانزای فصلی و نوع A ، طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت و سلول درمانی بیماریهای صعب العلاج صبح امروز سه شنبه همزمان با مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده بین وزرای بهداشت، علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست سازمان انرژی اتمی منعقد شد.

از این ۶ قرارداد، ۴ مورد آن به حوزه وزارت بهداشت مربوط است.

جزئیات قرارداد تولید داروهای وارداتی
دستاوردهای اجرای طرح تولید داروهای وارداتی شامل ایجاد زمینه های لازم برای تولید دانش فنی داروها و قطع واردات حداقل ۱۵ نوع آن و دسترسی آسان و ارزانتر مردم به این داروها می شود. مجری این طرح وزارت بهداشت است. این طرح از سوی وزارت بهداشت انجام می شود.

جزئیات قرارداد تولید رادیوداروها در کشور
تولید رادیوداروها نیز به منظور کسب علم و فناوری هسته ای در تولید رادیوداروهای ضروری و افزایش سلامت جامعه و همچنین دسترسی بیماران صعب العلاج به داروهای مورد نیاز و کاهش شدید قیمت و خوداتکایی کشور در تولید این نوع رادیوداروها انجام می شود. این طرح به وسیله پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی و با همکاری وزارت بهداشت اجرا می شود.

جزئیات قرارداد اجرای طرح تهیه شناورهای تحقیقاتی اقیانوس پیما
دستاوردهای اجرای طرح تهیه شناورهای تحقیقاتی اقیانوس پیما بررسی و تحقیق شرایط محیطی در اعماق آبهای خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند برحسب نیازهای ضروری کشور و بررسی پدیده های طبیعی مختلف و مخرب همچون کشند قرمز است. این طرح توسط مرکز ملی اقیانوس شناسی وزارت علوم و با همکاری وزارت دفاع به اجرا در می آید.

جزئیات قرارداد تولید واکسن آنفلوانزای فصلی و نوع A
قرارداد منعقد شده دیگر در زمینه تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی و نوع A بود. دستاوردهای اجرای این طرح با توجه به شیوع بیماری سالیانه آنفلوآنزا، افزایش قیمت و ارزش افزوده موجود در تولید واکسن‌های مربوط، تمهیدات لازم برای کسب و انتقال دانش فنی و تولید چهار میلیون دز واکسن‌های مذکور در سطح پایلوت و صنعتی برای قطع واردات و ارتقا سلامت جامعه به ویژه بیماران در داخل و بومی سازی آن در مدت یک سال است. انستیتو پاستور با همکاری موسسه سرم سازی رازی و بیمارستان بقیه الله مجری این طرح است.

جزئیات قرارداد دستیابی به دانش فنی نسل جدید انرژیهای هسته ای
قرارداد دیگر با سازمان انرژی اتمی منعقد شد. دستیابی به دانش فنی نسل جدید انرژیهای هسته ای و تولید انرژیهای پاک، پایدار، نو و تجدیدپذیر به عنوان مهمترین و بهترین نوع انرژیهای نسلهای آینده دستاوردهای حاصل از اجرای طرح طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت محسوب می شود. مجری این طرح سازمان انرژی اتمی است.

جزئیات قرارداد گسترش و انتقال دانش فنی مربوط به سلولهای بنیادی
گسترش و انتقال دانش فنی مربوط به سلولهای بنیادی و استفاده از آن در درمان بیماریهایی همچون دیابت، مولتی پل اسکلرز، دیستروفی دوشن، سیروز کبدی، نارسایی اسکینگ قلبی و درمان برخی دیگر از بیماریهای صعب العلاج دستاوردهای حاصل از اجرای طرح سلول درمانی بیماریهای صعب العلاج به شمار می‌آید. وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری مجریان این طرح هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها