Skip to content

مالکیت معنوی: زمینه تبدیل اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری به اوراق بهادار فراهم شد.

سه اثر فکری شامل اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری برای اولین بار در کشور با راه اندازی بازار دارایی فکری از سرمایه اجتماعی به یک سرمایه مالی تبدیل می شوند.

توسعه فناوری پارک علم و فناوری پردیس در نشست خبری بازار دارایی فکری با بیان این مطلب اظهار داشت:  هرچند دارندگان اختراع، طرح صنعتی یا علامت تجاری در کشور ما از حقوق و حمایت های مالکیت معنوی برخوردار بوده و هستند ولی تاکنون حمایت مادی از آنان به منظور ارائه نتایج تحقیقات خود و تبدیل آنها به ارزش مالی صورت نمی گرفت.

حسین صابری افزود: تا الان نتایج تحقیقات علمی مخترعان، ما به ازای مالی نداشت و با راه اندازی بازار دارایی فکری، اختراعات، طرح های صنعتی و علامت های تجاری تبدیل به اوراق بهادار خواهد شد و قابلیت عرضه در فرابورس را خواهند یافت.

وی درباره وی‍ژگی ها و مقتضیات خاص ارائه اختراع در فرابورس گفت: عرضه اوراق دارایی فکری مخصوصا اختراع مانند معاملات دیگر نیست که بعد از معامله، ارتباط خریدار و فروشنده با یکدیگر قطع شود زیرا اختراع، یک پشتوانه فنی و اسناد فنی دارد که حتما باید صاحب این دانش تا رساندن اختراع به فضای تولید در کنار سرمایه گذار بماند.

صابری به وجود کارگزاران تخصصی در حوزه های مختلف فرابورس اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه بازار دارایی فکری نیز وجود کارگزاران متخصص که بتوانند اوراق این حوزه (اختراعات، طرح های صنعتی و علامت های تجاری) را ارزش گذاری کنند بسیار ضروری و مهم است.

وی با بیان اینکه عرضه کنندگان بازار دارایی فکری را دارندگان گواهی ثبت اختراع، طرح صنعتی یا علامت تجاری تشکیل می دهند، ادامه داد: متقاضیان این بازار نیز در چهار گروه تقسیم بندی می شوند که اولین آنها تولیدکنندگانی است که به دنبال نوآوری و ارتقای محصولات خود هستند، دسته دوم نیز نهادهای مالی و غیرمالی هستند که هدف آنها ارتقای برند خود از طریق تملک نوآوری است.

معاون پارک علم و فناوری پردیس خاطرنشان کرد: شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر نیز سومین گروه متقاضیان بازار دارایی فکری را تشکیل می دهند و چهارمین گروه نیز اشخاص حقیقی حرفه ای در بازار فرابورس هستند.

بازار دارایی فکری، فردا ۱۱ خردادماه با عرضه نخستین اختراع در فرابورس و با همکاری شرکت فرابورس ایران، پارک علم و فناوری پردیس و اداره کل مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آغاز به کار خواهد کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها