Skip to content

مجلات پژوهشی: انعقاد تفاهم نامه میان ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و SCOPUS

دبیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: با استفاده از پایگاه استنادی SCOPUS تمام دنیا می توانند به تولیدات علمی جهان اسلام که در ISC نمایه می شود دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر جعفر مهراد در مراسم انعقاد تفاهم نامه میان ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و SCOPUS (یکی از دو پایگاه استنادی علوم دنیا) در وزارت علوم گفت: با امضای تفاهم نامه میان SCOPUS و ISC موتور جستجوی SCOPUS امکانی را فراهم می کند که مقالات استناد شده ایران از طریق ISC در SCOPUS و مقالات مندرج در SCOPUS در ISC قابل دسترسی شوند.

دبیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه شکاف عمیقی میان تحولات علمی جهان اسلام و دنیای خارج از آن وجود دارد گفت: ما می خواستیم با انعقاد تفاهم نامه میان دو پایگاه استنادی این شکاف را پر کنیم.

وی اظهار داشت: ۱۰ هزار تولید علمی به زبان فارسی در ISC نمایه شده است. بیش از دو هزار مجله علمی نیز از دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشورهای اسلامی در این پایگاه استنادی نمایه شده اند و ۱۳ نشریه علمی به زبان انگلیسی نیز مورد تایید قرار گرفته اند.

دکتر مهراد درباره آمار تولیدات علمی ایران از آغاز سال ۲۰۰۹ تاکنون را ۶ هزار و ۲۲۲ تولید علمی اعلام کرد و گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۲۰۰۹ این آمار به ۱۸ تا ۲۰ هزار مستند علمی برسد.

وی همچنین گفت: آمار تولیدات علمی ایران در SCOPUS در سال ۲۰۰۸ بیش از این آمار در پایگاه استنادی ISI بود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به سابقه فعالیت SCOPUS گفت: این پایگاه استنادی وابسته به کمپانی بزرگ الزویر است که بیش از ۴۲۰ سال سابقه فعالیت دارد و دانشمندان بسیاری مانند دکارت و گالیله انتشارات خود را به الزویر سپرده بودند. SCOPUS که یکی از پایگاههای الزویر است در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد و ۱۷ هزار مجله را در سطح جهان پوشش می دهد. مهم این است که ۷۰ درصد محتوای SCOPUS غیرآمریکایی است و نشان می دهد که این پایگاه به کشورهایی جز آمریکا نیز اهمیت زیادی می دهد.

تفاهم نامه همکاری میان ISC و SCOPUS وسط دکتر جعفر مهراد دبیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و نیلز ویرتمن رئیس پایگاه استنادی SCOPUS در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها