Skip to content

مراکز فناوری: ایجاد بنگاههای توسعه علم: شرکتهای دانش بنیان تنها راه توسعه

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای رشد و توسعه راهی جز توجه به شرکتهای دانش بنیان نداریم اما این شرکتهای با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که لایحه حمایتی می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

حسین سالار آملی در کمیسیون اقتصادی و حقوقی سومین همایش ملی نخبگان، تجاری سازی، تولید و تحقیق را از فرایندهای تولید تکنولوژی ذکر کرد و گفت: لازمه تبدیل علم به کالا و ثروت، پژوهش است و برخی از کشورها بعد از تولید فناوری به منظور کاربردی کردن نوآوریها اقدام به “فشار تکنولوژی” کردند به این معنا که با ایجاد بازارهایی اقدام به عرضه دستاوردهای علمی در جامعه کردند.

ایجاد بنگاههایی برای توسعه علم
وی رسیدن به این مرحله را در گروی مالکیت فکری، سرمایه گذاری ریسک پذیر، ایجاد بنگاههایی برای توسعه علم مانند ایجاد مراکز رشد و پارکهای فناوری و تدوین قوانین متقن دانست و افزود: بنگاههای علمی کلیدی ترین نقش را در ایجاد و رشد و توسعه فناوری در کشورها دارند چرا که این بنگاهها می توانند شرکتهای دانش بنیان را در جهت رفع نیازهای کشورها هدایت کند.

سالار آملی با اشاره به حمایتهای دولت از شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: به منظور حمایت از این شرکتها لایحه یک فوریتی حمایت از شرکتهای دانش بنیان را در ۸ دی ماه ۸۷ به هیئت دولت ارائه شد که به تصویب رسید اما در مجلس با یک فوریت آن موافقت نشد و به صورت لوایح معمولی به کار آن رسیدگی می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با مجلس در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم این لایحه را به مراحل نهایی نزدیک کنیم.

تاکید بر سهولت کسب و کار شرکتهای دانش بنیان
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به محتوای این لایحه ادامه داد: این لایحه در ۵ ماده تنظیم و در ماده یک آن بر سهولت کسب و کار شرکتهای دانش بنیان تاکید شده است شرکتهای دانش بنیان برای ادامه روند تولید دستاوردهای علمی خود با محدویتهایی از سوی سازمان محیط زیست، وزارت صنایع، شهرداری، گمرک، وزارت بهداشت و بانکها برای ارائه تسهیلات مواجه هستند.

وی قانون ۱۲۰ کیلومتر را ماده دوم این لایحه نام برد و اضافه کرد: بر اساس قانون شرکتهای دانش بنیان باید کارخانه های خود را در ۱۲۰ کیلومتری شهرها تاسیس کنند این در حالی است که برای تکنولوژیهای سبز و با رعایت قوانین زیست محیطی می توان این قانون را حذف کرد.

سالار آملی حذف ۱۵ سال معافیت گمرکی و مالیاتی را از مواد دیگر این لایحه ذکر کرد و افزود: پارکهای فناوری و مراکز رشد تنها ۵ درصد شرکتهای دانش بنیان را حمایت می کنند و ۹۵ درصد باقی مانده باید در جامعه ایجاد و بالنده شود که این امر تنها در سایه حمایتهایی که از سوی دولت صورت می گیرد، تحقق می یابد.

وی به بیان ماده چهارم لایحه پرداخت و ادامه داد: در این ماده تاکید شده است که اگر مناقصه ای برگزار می شود و برنده آن یک شرکت خارجی بود، درصدی از مناقصه به شرکتهای داخلی اختصاص داده شود.

اختصاص ۳ میلیارد تومان به صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان
وی اختصاص ۳ میلیارد تومان را به صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان را ماده دیگر لایحه حمایتهای از شرکتهای دانش بنیان اعلام کرد و در این باره توضیح داد: شرکتهای دانش بنیان دارای ریسک بالایی هستند از این رو با حمایت دولت می توان از خسران و ضررهای شرکتهای دانش بنیان جلوگیری کرد از این رو در لایحه از پیشنهاد شد که برای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری ریسک پذیر، مبلغ ۳ میلیارد تومان به صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان اختصاص داده شود.

برای رشد و توسعه راهی جز توجه به شرکتهای دانش بنیان نداریم
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: ما برای رشد و توسعه راهی جز توجه به شرکتهای دانش بنیان نداریم ولی از سوی دیگر این شرکتهای با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که این لایحه می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

سومین همایش ملی نخبگان جوان طی سه روز در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این همایش نخبگان جوان پس از دیدار با مقام معظم رهبری با رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کردند. نخبگان در دیدار با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز حضور یافتند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها