Skip to content

مراکز پژوهشی: انتقال پژوهشگاه‌ها به داخل دانشگاه‌ها

وزیر علوم گفت: در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در حال برنامه‌ریزی برای انتقال پژوهشگاه‌ها به داخل دانشگاه‌ها هستیم که با این اقدام پاسخگویی دانشگاه‌ها به حوزه‌های کاربردی جامعه تقویت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه و پیوند عالمان دین و دانشمندان متقی در دانشگاه‌ها خوشبختی دنیوی و اخروی ملت ما را بدنبال دارد.

وی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بطور کلی وحدت ضمن اینکه وظیفه دینی است اهداف عالیه و منافع ملی را نیز تامین می‌کند، در حالیکه دشمنان به دنبال تفرقه هستند و حدت حوزه و دانشگاه را در راستای منافع خود نمی‌بینند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در برنامه‌ریزی آموزش عالی ارزش‌های اسلامی در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: علاوه بر به روز رسانی علمی، غنی‌سازی و کارآمدسازی در همه رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، حاکم کردن روح دین در دانشگاه‌ها و جاری کردن توامان علم و ایمان وظیفه اصلی ما است.

دکتر دانشجو اضافه کرد: ملت ما ملت عاشورایی است و باید تلاش کنیم فرهنگ عاشورا، فرهنگ انتظار که فرهنگ کار، تلاش و فرهنگ جهاد علمی است در دانشگاه حاکم شود.

وی با اشاره به مدل‌های مختلف برنامه‌ریزی آموزش عالی یادآور شد: باید فرهنگ غنی ایرانی و آموزه‌های دینی جامعه خودمان را باور کنیم و شاخص‌ها را بر اساس آن تعریف کنیم و البته این به معنای عدم استفاده از دستاوردهای دیگر جوامع نیست بلکه ضمن استفاده از تجربیات مثبت دیگر جوامع باید روح حاکم بر برنامه‌های آموزشی منطبق بر دانش امروز و ارزش‌های معنوی و انقلابی جامعه باشد.

وزیر علوم در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اظهار داشت: ما باید دنیا را بشناسیم و یافته‌ها و روش‌های آنها را بیاموزیم و از تجارب جوامع دیگر استفاد کنیم اما در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها علاوه بر به روز بودن دانش و سطح علمی دانشگاه‌ها و حرکت در مرزهای دانش، شاخص‌ها و نیازهای جامعه خود و همچنین فرهنگ و ارزش‌های اسلامی را محور اصلی جهت‌گیری قرار دهیم.

دکتر دانشجو با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی فعالیت‌های شورای برنامه‌ریزری آموزش عالی در ادامه گفت: توجه به نیازهای جامعه یک ضرورت است و باید در هرم جمعیت دانشجویی کشور سهم دانشجویان کاردانی و تکنسین حفظ شود و بعنوان یک نیاز اصلی بخش‌های فنی و حوزه‌های کاربردی، حتی در دانشگاه‌های مادر نیز مورد توجه قرار گیرد و افزایش سهم تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه‌ها نباید به حذف دوره‌های کاردانی منجر شود.

وزیر علوم همچنین افزود: در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در حال برنامه‌ریزی برای انتقال پژوهشگاه‌ها به داخل دانشگاه‌ها هستیم که با این اقدام پاسخگویی دانشگاه‌ها به حوزه‌های کاربردی جامعه تقویت می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه دکتر حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم و دیگر اعضای شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص برنامه‌های آموزشی مطرح کردند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها