Skip to content

مراکز پژوهشی: ایجاد شرکت های کارآفرین در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از اجرای طرح کارآفرینی و حمایت از ایجاد شرکت های کارآفرین برای اولین بار در این مرکز پژوهشی خبر داد.

دکتر مهدی نکومنش در نشست مطبوعاتی به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: در راستای سیاست های دولت یازدهم و توجه شخص رییس جمهوری به تربیت دانشجوی کارآفرین به جای فارغ التحصیل جویای کار، طرح کارآفرینی برای اولین بار در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در سال جاری به اجرا گذاشته شد.

وی ایجاد ۲۰ شرکت کارآفرین تا پایان امسال را از برنامه های پژوهشگاه پلیمر عنوان کرد و گفت: این شرکت ها به همت دانشجویانی که پروژه تحصیلی آنها قابلیت تبدیل به محصول را داراست و با نظارت استادان پژوهشگاه به اجرا در می آید.

دکتر نکومنش درباره سیاست های حمایتی پژوهشگاه پلیمر از صاحبان شرکت های کارآفرین نیز توضیح داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول داده است که به هریک از این شرکت ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام بپردازد و ما هم در پژوهشگاه، علاوه بر محل استقرار و امکانات آزمایشگاهی، مشاوره های حقوقی و بازاریابی به متقاضیان ارائه خواهیم داد.

وی تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی را حدود ۳۶ شرکت ذکر کرد و گفت: نیمی از آنها به تازگی شروع به کار کرده اند، ۱۲ شرکت نیز مرحله رشد را پشت سر گذاشته اند و بقیه نیز در مراحل بینابینی هستند.

**تحقق ۶ میلیارد تومان درآمد صنعتی در پژوهشگاه پلیمر تا پایان امسال

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درخصوص حجم قراردادهای این مرکز پژوهشی با صنعت نیز بیان داشت: سال گذشته حدود ۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان قرارداد با بخش های مختلف صنعتی منعقد کردیم که دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آن تا الان دریافت شده است.

وی کل درآمد صنعتی پژوهشگاه پلیمر در سال گذشته را حدود سه و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای سال ۹۳ نیز درآمد صنعتی شش میلیارد تومانی برای پژوهشگاه پیش بینی کرده ایم که در پنج ماهه نخست سال نزدیک به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان (۴۵ درصد) آن محقق شده است.

**افزایش فرصت های مطالعاتی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

دکتر نکومنش افزایش فرصت های مطالعاتی را از جمله رویکردهای پژوهشگاه پلیمر در راستای تقویت ارتباطات بین المللی ذکر کرد و گفت: به دلیل ماهیت فعالیت پژوهشگاه، تمرکز ما بر پژوهش و تحقیق است اما در کنار آن از آموزش نیز غافل نبوده ایم و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این پژوهشگاه از سال های گذشته تاکنون مشغول به تحصیل هستند.

وی درباره نحوه پذیرش دانشجو در این پژوهشگاه نیز توضیح داد: طی سال های گذشته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شیوه آموزش محور در پژوهشگاه پلیمر پذیرفته می شدند اما از سال گذشته، پذیرش دانشجوی پژوهش محور در مقطع دکتری را نیز آغاز کردیم.

دکتر نکومنش آمار تقریبی دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهشگاه پلیمر را ۱۴۰ نفر و دانشجویان دکتری را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از دانشجویان اتباع کشورهای همسایه همچون پاکستان، عراق، ترکیه و سودان در مقطع دکتری و پسا دکتری پژوهشگاه پلیمر تحصیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای زیاد دانشجویان کشورهای همجوار به ویژه عراق، درصدد هستیم فرصت های مطالعاتی شش ماهه را افزایش دهیم تا دانشجویان بیشتری بتوانند در پژوهشگاه مشغول به آموزش و تحقیق شوند.

**برگزاری یازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر در مهرماه

دکتر نکومنش از برگزاری یازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در مهرماه امسال خبر داد و این اقدام را گامی مهم در راستای تقویت ارتباطات بین المللی این مرکز پژوهشی عنوان کرد.

وی ادامه داد: این سمینار به همت انجمن پلیمر ایران تدارک یافته و در روزهای ۱۴ تا ۱۷ مهرماه با حضور صاحبنظران و متخصصان حوزه پلیمر و پتروشیمی از کشورهای مختلف مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، آمریکا، آلمان، ایتالیا و روسیه در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار می شود.

به گفته دکتر نکومنش حدود ۸۹۰ مقاله به دبیرخانه یازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر ارسال شده که ۲۶۰ برای ارائه شفاهی در دست داوری است و آمار دقیق مقالات منتخب برای ارائه در روزهای همایش تا ۱۵ شهریورماه مشخص خواهد شد.

وی برپایی نمایشگاه دستاوردها و ابداعات پلیمر و پتروشیمی با حضور صاحبان صنایع و شش کارگاه آموزشی تخصصی را از دیگر برنامه های جنبی این همایش بین المللی برشمرد.

**رشد ۴۰ درصدی ضریب تاثیر مجله بین المللی IPJ پژوهشگاه پلیمر

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درباره فعالیت های انتشاراتی این مرکز پژوهشی نیز گفت: مجله بین المللی

IPJ بیش از ۲۰ سال سابقه انتشار دارد و به صورت ماهنامه منتشر می شود و از معتبرترین مجلات قابل استناد در علوم مهندسی کشور ما به شمار می آید.

وی یادآور شد: مطالب علمی مجله بین المللی IPJ در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تولید می شود و از سال ۲۰۱۲ طبق قرارداد منعقده، انتشارات اشپرینگر کشور آلمان، چاپ این مجله بین المللی را عهده دار شده است.

دکتر نکومنش ادامه داد: ضریب تاثیر این مجله بین المللی از ۱.۰۹ در سال ۲۰۱۲ به ۱.۴۷ در سال ۲۰۱۳ ارتقا یافته است و این رشد ۴۰ درصدی نشانگر موفقیت این مجله در محیط های علمی دنیاست.

وی انتشار چندین مجله علمی پژوهشی و علمی ترویجی در سطح بین المللی و ملی و همچنین چاپ پنج عنوان کتاب تخصصی علوم و تکنولوژی پلیمری در سال را از دیگر اقدامات انتشاراتی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اعلام کرد.

دکتر نکومنش تاکید کرد: کشور ایران به لحاظ تولید مقالات علمی در حوزه پلیمر جزو ۲۰ کشور اول دنیاست و بخش زیادی از این مقالات به همت متخصصان و استادان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تولید می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها