Skip to content

مراکز پژوهشی: پژوهشگاه رویان به یک بِرند جهانی تبدیل شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که پژوهشگاه رویان باید به یک بِرند جهانی تبدیل شود، گفت: پرچم پیشرفت و اقتدار علمی را به معنای واقعی در اهتزاز نگه خواهیم داشت وکشوری نمونه را برای منطقه و جهان خواهیم آفرید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی اظهارداشت: امروز خوشحالم که روزی زیارت این عزیزان، اطلاع یافتن از دستاوردهای آنان و سخن گفتن با مسوولان آن نصیب من شد که تقریبا با آغاز سال دولت دولت تدبیر و امید همراه است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که امروز ۲۵ مرداد است، ادامه داد: ما در ۲۶ مرداد ماه سال گذشته کار را شروع کردیم و همه وزرای احکامشان را در ۲۵ مرداد دریافت کردند.

دکتر روحانی تاکید کرد: دولت کار پر تلاش، خستگی ناپذیر، شبانه روزی و جهادی با کمک مردم، حضور، ایثار، حوصله و صبر و حمایت های فوق العاده آنان در همه زمینه ها انجام می دهد.

وی ادامه داد: اگر موفق شدیم به دلیل حضور و کمک مردم و هدایت های رهبری بود و اگر جایی هنوز نقص و نقصانی وجود داد، این از ما است، هم دانش ما محدود و هم توان ما محدود است.

** دولت تصمیم گرفت از بحران های سخت عبور کند

رییس جمهوری با بیان این که در طول این ۱۲ ماه دولت تصمیم گرفت از بحران های سخت عبور کند، گفت: بحران هایی که عبورش از دید بعضی کارشناسان امکان ناپذیر بود، این را در نامه های دلسوزانه ای که برخی از متخصصان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه برای من نوشته اند به عنوان سند وجود دارد.

دکتر روحانی افزود: به من نوشتند که چرا اعلام کردید پایان سال ۹۲ تورم به زیر ۳۵ درصد می رسد و این کار، شدنی نیست و رییس جمهوری نباید چیزی اعلام کند که شدنی نیست.

وی ادامه داد: در آغاز اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به من نامه نوشتند و گفتند که این کار را شروع نکنید، این کار آن چنان دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد که شما احساس پشیمانی خواهید کرد.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اگر طرح تحول سلامت را مطرح کردیم، عده ای دلسوزانه ای به من نوشتند که -حالا تعبیر خوبی نیست البته بعد نگویند که رییس جمهوری تعبیراتش غیر فاسق بود، تعبیر خوبی نیست- ولی در آن نامه آقای استاد نوشته بود، فلانی این جا چاه ویل است و هر چه پول بریزید به جایی نمی رسد، طرح تحول سلامت درست نخواهد شد، شما اعلام نکنید.

دکتر روحانی یادآور شد: من نمی خواهم به آن اساتید یا آن دوستان ایراد بگیرم، آنها نظراتشان را نوشتند و کار خوبی انجام دادند و هر کسی نظر خودش را نوشت، می خواهم بگویم کار این قدر سخت بود که حتی صاحب نظران باورشان نمی شد که همچون کاری را می شود انجام داد.

وی ادامه داد: وقتی اعلام کردم که جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت شود، نامه نوشتند که مگر این کار شدنی است، شما می خواهید ۲ هزار کیلومتر لوله کشی کنید، ولی ما این تصمیم را گرفتیم و انشاء الله به حول و قوه الهی این کار مهم استراتژیک، یکی از کارهای استراتژیک این است که محل صدور نفت را متنوع می کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: صدور نفت متکی به یک اسکله و یک جزیره و یک مکان و آن هم در درون خلیج فارس و بعداز تنگه هرمز نیست و به بیرون تنگه هرمز می آید و در درون دریای عمان انجام می شود.

دکتر روحانی با بیان این که البته من می دانم که این کار سخت و مشکلی است، افزود: سه، چهار سال باید زحمت بکشیم اما این کار، استراتژیک و بسیار مهم است، وقتی این کار به حول و قوه الهی با تلاش عزیزان انجام شد، آن وقت خواهند نوشت که چه کار عظیمی در کشور ایران به دست مردم انجام شده است.

** بنده حسن روحانی هستم

رییس جمهوری همچنین گفت: بعضی ها می نویسند یا در رسانه می گویند که آقا ما که نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم، فکر می کنند که اگر کسی حامی دولت شد، کار خیلی بدی است و اگر مخالف دولت شد، خیلی شهامت دارد.

دکتر روحانی اضافه کرد: دولت چیزی نیست، دولت کسی نیست، دولت نماینده مردم است، هرچه افتخار دارد مال مردم است، تمام عناوین حقوقی که امروز ما داریم مال مردم است.

وی با بیان این که «بنده حسن روحانی هستم»، اظهار داشت: اما اگر رییس جمهوری ایران هستم ،این عنوان مال مردم است، مردم برای چهار سال به من امانت دادند، اگر کسی وزیر است این عنوان وزارت، امانت مردم است، ما باید امانت دار خوبی باشیم، این امانت را حفظ کنیم ، پاس بداریم و پرجاذبه تر کنیم. هر زمانی مردم انتخابات بعدی به راه انداختند ما تحویل بعدی دهیم. امانت الهی است در اختیار ما است.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: اکر کسی از دولت حمایت کرد یعنی از ملت ایران، از اکثریت قاطع ملت حمایت کرده است، ما کاری نداریم، دولت و ملت همه باید دست به دست هم بدهیم، ایرانی سرفرازتر و آبادتر و توام با توسعه قابل قبول در حد این ملت بسازیم.

** هر کجا کلمه جهاد بوده، خیر و برکت دیدیم

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی در طول ۳۴ سال فعالیت در کشور این واقعیت را برای مردم ایران و جهانیان به اثبات رساند.

وی با بیان این که امروز ملاقات پرافتخار با اندیشمندان، صاحبنظران و محققان روز بسیار شورانگیز و نشاط آفرین برای من و همچنین همراهانم بود، اظهارداشت: عزیزانی که سالیان دراز است تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی و در اجرای فرمان امام (ره) می خواهند به جهانیان ثابت کنند که ما می توانیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آنچه امام (ره) به ما گفته است که ما می توانیم؛ بر آن باور داریم و راه اماممان (ره) و راه رهبری مان را ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: پرچم استقلال را به معنای واقعی کلمه در اهتزاز نگه خواهیم داشت و پرچم پیشرفت، توسعه، اقتدار ملی و کشوری نمونه و الگو برای منطقه و جهان خواهیم آفرید.

وی ادامه داد: ما در طول این مدت و سی و چهار سالی که شما به عنوان جهاد دانشگاهی تلاش کردید و اکنون وارد سی و پنجمین سال شدید، این واقعیت را برای مردم ما و جهانیان به اثبات رساندید.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: تاکنون پس از انقلاب هر کجا کلمه جهاد با هر پسوندی که بوده، خیر و برکت دیدیم، آن وقت که جهاد سازندگی در روستاها، شهرها و مزارع فعال شد و بعد در میدان دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر طلوع و ظهور پیدا کردند و چقدر خوب درخشیدند.

وی همچنین گفت: هر کجا که عملیات بزرگ بود، ابتکار آنها را با چشم دیدیم، خود باور، مبتکر، جهادگر و ایثارگر، مخلص و مومن بودند. مگر می شود کار جهادی را بدون اخلاص، ایمان، اعتقاد، پشتکار و خودباوری شروع کرد و ادامه داد.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: اگر عملیات بزرگ خیبر را انجام دادیم، پل خیبری را آنها ساختند، اگر وارد منطقه هورالعظیم شدیم، بسیاری از فعالیت هایی که لازم بود به ثمر بنشیند تا لودرهای و بلدوزها بتوانند وارد عمق آب یک و نیم متر و دو متر شوند، چون به طور طبیعی که لودرها و بولدوزها نمی توانستند فعال شوند، کفشک هایی که طراحی، عمل و ساخته شد، اگر عملیات والفجر هشت را انجام دادیم، پل بزرگی که طراحی و ساخته شد، پل بعثی که ما در برابر بمباران صدامیان حفظ کرد و ادامه دادیم، همه کار جهادی بود.

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: هر کجا جهاد بود برکت و خیر، مردم سالاری و خداباوری بود.

دکتر روحانی ادامه داد: در جهاد خودکفایی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس ما دیدیم چگونه با شور و شوق و تلاش سلاح ها را ساختند و مونتاژ کردند و توانستند در کنار ابزار و وسایلی که داریم ما را در میدان جنگ یاری کنند.

وی یادآور شد: آن روز که به ما می گفتند چند هفته و چند ماه دیگر هواپیماهای اف ۱۴ کارایی خود را از دست می دهد چون موشک های فونیکس تمام می شود، این جهاد خودکفایی بود که به ما روحیه می داد و وقتی به آن سفارش دادیم موشکی را جایگزین فونیکس کند، آنها قبل از این که این موشک در انبارهای ما دیده نشود، موشک های جدید را به این هواپیما سوار کردند.

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: ما توانستیم جنگ را با حضور فعال در فضا و زمین و دریا با تلاش جهاد گران ادامه دهیم و جهاد دانشگاهی هم از روز اول با تلاش، کوشش و فعالیت همواره راه را برای توسعه و تعالی کشور آماده و فراهم کرده است.

** اساس توسعه، علم، دانش، پ‍ژوهش و فناوری است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه هر معنایی داشته باشد و هر پلکانی برای آن در نظر بگیریم بی تردید پایه توسعه علم ، دانش ، پ‍ژوهش و فناوری است، هیچ شک نکنید.

دکتر روحانی یادآور شد: کشوری که به پیشرفت رسیده در سایه علم و دانش به آنجا رسیده است ، کشوری به پیشرفت رسیده که از تجربه دیگران استفاده کرده است. هیچ خجالت نمی کشیم که بگوییم این تجربه را از این کشور اروپایی یا آن کشور آسیایی یاد گرفتیم یا یاد خواهیم گرفت، یا دانشجو می فرستیم که یاد بگیرد.

وی با بیان این که از پیغمبرمان (ص) باید بیاموزیم، ادامه داد: در جنگ احزاب وقتی همه طرح ها مطرح شد، سلمان فارسی گفت یا رسول الله ما ایرانیان تجربه ای داریم که من دلم می خواهد آن تجربه را در محضر شما عرضه کنم و آن این که در چنین مواقعی که شهر ما محصور به کوههای بلند است و یک قسمت هست که دشمن می تواند نفوذ کند و می خواهیم خط دفاعی بسازیم از خندق استفاده می کنیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: پیامبر (ص) نگفت من رسول الله هستم. مدینه العلم هستم. وصل به آسمانم، تو می خواهی به من رهنمود بدهی آن هم از یک کشور دیگر، از ایران، از ایرانیان.

دکتر روحانی افزود: پیغمبر (ص) فکر و مشورت کرد و گفت پیشنهاد خوبی است. بیل ها و کلنگ ها را آوردند، خود پیغمبر (ص) هم شروع به کندن خندق کرد.

وی ادامه داد: آنها آمدند و گفتند یا رسول الله ما مستقلیم، مسلمانیم آنها ایرانی هستند! یک کشور دیگر ، یک آیین دیگر، تو به عنوان آخرین سفیر الهی! نه، از تجربه این مرد که از دیار دیگر می گوید و از مردمی بزرگ، باید استفاده کنیم و پیغمبر(ص) استفاده کرد.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: پیغمبر (ص) نگفت اول باید آن شاه ایران، خسرو پرویز به شهر مدینه بیاید، زانو بزند و تواضع کند، اسلام را بپذیرید. همه بیایند، تواضع کنند و همه در تمام ایران به نفع اسلام شعار بدهند آن وقت ما از علم و تجربه آنها استفاده می کنیم. نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است یا خصمانه خواهد شد. هرچه می خواهد بشود علم که مرز نمی شناسد.

**اسلام در علم مرز نمی شناسد

دکتر روحانی همچنین گفت: من نمی دانم بعضی ها آنچه به نام اسلام می گویند، چگونه و از کجا آورده اند؟ اسلام در علم مرز نمی شناسد، ما از هرکجا باید استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما ۷۰ سال در این کشور سابقه برنامه ریزی ملی داریم. ۳۵ سال قبل از انقلاب و ۳۵ سال بعد از انقلاب اما هنوز یک برنامه مدون، دقیق و حساب شده برای انتقال علم و فناوری از بیرون به داخل یا از داخل به بیرون تدوین شده و دقیق نداریم، این یکی از نواقص ما است.

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: ما باید یک برنامه برای دانش، علم ، پژوهش، فناوری و همه زنجیره ها تا رسیدن به بازاریابی و برند تدوین و طی کنیم.

دکتر روحانی همچنین گفت: جهاد دانشگاهی کار بزرگی تا امروز انجام داده است، اما افق بلند را پیش روی خود بگذارد و بگوید رویان نه به عنوان مرکزی برای ناباروری، نه مرکزی برای سلول های بنیادی، نه مرکزی برای شبیه سازی، بلکه رویان باید تبدیل به یک برند جهانی شود. هرکجای دنیا، هر محصولی وقتی روی آن نوشته رویان، همه اعتماد کنند.

وی یادآور شد: اگر می خواهید روح آن عزیز مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی پدر پژوهشگاه رویان که آن همه زحمت کشید، در آن جهان شاد باشد، رویان باید به نقطه اوج برسد.

رییس جمهوری اضافه کرد:ممکن است شما بگوید امروز روز جهاد دانشگاهی است نه رویان؟ می دانم، رویان یکی از نمونه هایی است که خوب درخشیده و تبلور یافته است.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع پیوست اخلاقی در بیوتکنولو‍ژی، زیست فناوری اشاره کرد و اظهارداشت: بدانید این مهم ترین پیوست است. آثار کارهایی که ما می کنیم در ۵ یا ۱۰ سال معلوم نمی شود.

وی افزود: از سلول بنیادی و از پیوند اگر استفاده می کنیم سلول بنیادی همان سلولی است که هنوز شکل و رنگ و تمایز ندارد و می شود در محیطی آن را هول داد و رنگ و تمایز آن محیط را بگیرد.

رییس جمهوری گفت: اما اگر از سلول بنیادی خود فرد استفاده کردیم به نظر من در حدی که می توانم حس و درک کنم (البته من متخصص این رشته نیستم)، شاید مشکلات احتمالی اش کمتر باشد. اما اگر از جای دیگر آوردیم یا از دام به انسان استفاده کردیم، هنوز خیلی چیزهای ناشناخته وجود دارد. ما نمی دانیم این سلول بنیادی همراه خودش چه چیزهایی خواهد آورد. ما کوله بارش را باز نکردیم.

**دست بردن در خلقت باید با احتیاط و قدم های کوتاه و آهسته باشد

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: به خاطر داشته باشیم هر سلول بنیادی حتی بی تمایز یک کوله بار دارد، این که در آن کوله بار چیست،چه نوع میکروب و ویرسی است و ۶ سال بعد چه آثاری خواهد داشت باید به هر فردی که می خواهیم این پیوند را انجام دهیم، بگوییم.

وی افزود: باید بگوییم ما این کار را انجام می دهیم، این خواص را دارد و ممکن است آثار ناشناخته ای هم داشته باشد که در آینده پدیدار می شود، از ابتدا بدان و راضی باش که نزد خداوند و آینده و امروز جامعه مسوول نباشیم.

رییس دولت یازدهم همچنین گفت: ما شبیه سازی انجام می دهیم و از این شبیه سازی دارو می سازیم، شیر بیشتر از حیوان می گیریم و این کار بسیار بزرگی است و من اصلا قصد ندارم این کار بزرگ را کوچک کنم. همانطور که اگر ساعت ها می ماندم و به سخنان شما گوش می دادم هم استفاده و هم لذت می بردم.

دکتر روحانی تاکید کرد: همه اندیشمندان،صاحب نظران بدانید که دست بردن در خلفت باید با احتیاط و قدم های کوتاه و آهسته انجام شود، البته در صنعت هم بسیاری از کارهای ما دست بردن در خلقت است. همه جراحی هایی که آقای دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) همچون آب مروارید و آب سیاه انجام می دهد یا حتی انواع ایمپلنت ها همه از این نوع است.

وی با بیان این که ما آثار جانبی ایمپلنت ها را نمی دانیم، یادآور شد: ما نمی دانیم آثار جانبی این کارها در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده چه می شود، البته این موارد نباید باعث شود ما از فعالیت بترسیم. همان طور که سال هاست که بر سر خوب یا بد بودن برنج تراریخته بحث است.

رییس جمهوری همه این اقدامات را به نوعی دخالت در خلقت دانست و اظهارداشت: تمام کارهایی که تصنعی برای بهره برداری و بهره وری بیشتر از انواع موجودات شامل درخت و حیوان است، نمی دانیم چه آثاری دارد، این به معنی این نیست که شهامت کار نداشته باشیم.

وی خطاب به پژوهشگران گفت: در تحقیق باید آزادی عمل کامل داشته باشید، در علوم انسانی هم این گونه است وقتی می خواهیم در علوم انسانی و برای جامعه نسخه تجویز کنیم، در علوم زیستی هم جایی که قصد درمان بیمار یا پیوند داریم، با تغییرات مختلف شبیه سازی انجام دهیم باید در بهره برداری دقت بسیار کنیم، این دقت را به خاطر سرعت کاهش ندهیم.

رییس دولت یازدهم افزود: البته فتوای علما و فقها در بسیاری موارد دست شما را بازگذاشته است و از بسیاری از کشورهای اروپایی که قید و بند بسیار دارند، شما آزادی عمل بیشتری در فقه دارید.

وی تصریح کرد: اما در عین حال بسته و استاندارد اخلاقی همواره مد نظر ما باید باشد به ویژه آنجا که مربوط به حیات و زندگی یک انسان است.

**جهاد دانشگاهی و بخش های علوم و فناوری و سلامت در کنار هم باشند

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: تا تجاری سازی، تا تبدیل شدن به یک برند جهانی، باید همکاری کنیم، زیرا شما می خواهید در نهایت محصولی تولید کنید که در بازار جهانی به فروش برود، اگر این کار را نکنید و استاندارد جهانی نداشته باشید فقط می توانید در داخل مصرف کنید.

دکتر روحانی با یادآوری این که در این کار بزرگ دستگاه های مختلف بار رسالت سنگین را بر دوش دارند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک مرکز عمومی غیردولتی فعال و موفق است که در کنار آن دنیایی از تحقیقات در وزارت علوم وجود دارد و در کنارش تحقیقات فراوانی که در بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

وی افزود: شما با بسیاری از مراکز در ارتباط هستید، شما باید از آنها استفاده کنید و آنها نیز باید از تحقیقات شما استفاده کنند، همچنین شرکت های دانش بنیان و معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری در این راستا تلاش می کنند.

رییس جمهوری به حضور وزیران بهداشت و علوم ، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس جهاد دانشگاهی در این دیدار اشاره کرد و ادامه داد: این چهار مسوولی که در این دیدار با یک فاصله کوچک کنار هم نشسته اند، باید این فاصله را کم کنند، برای مثال فاصله ای که بین صندلی آقایان طیبی و قاضی زاده هاشمی است باید در عمل به هم بچسبند،این گونه می تواند به نفع مردم و جامعه باشد.

دکتر روحانی تاکید کرد: در این راستا با هم مشورت کنید، البته شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای سر هر چهار نفر است، در گذشته دعواهایی بود، من بعضی چیزها را مطالعه می کنم که باورم نمی شود، بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم شکایت بوده و از هم شکایت می کردند.

وی همچنین گفت: امروز به حمدالله از این موارد در دولت یازدهم وجود ندارد، هم جهاد دانشگاهی، هم بخش سلامت و هم بخش علوم و فناوری در کنار هم و با هم هستند و کار موازی نباید در پژوهش انجام شود.

وی با یادآوری این که پژوهش به عنوان یک کار فرعی و تفننی نباید انجام شود با ذکر مثالی گفت: یک تحقیقی را با پنج میلیون انجام می دهند و جای دیگر می بینیم با ۳۰۰ میلیون همان تحقیق انجام می شود، من دو تحقیق را مشاهده کردم، تحقیق پنج میلیونی ۳۰۰ برابر از نظر ارزش بیشتر از تحقیق دیگر بود از این رو حواسمان باشد با کمترین خرج بیشترین محصول را تحویل دهیم.

وی اضافه کرد: اگر تحقیقی از لحاظ تحقیق کاربردی برای کشور ضروری باشد، دولت اصلا محدودیت برای پول تحقیقات در هیچ شرایطی ندارد، اگر بفهمیم یک موسسه یک پژوهش و کار بزرگ برای کشور انجام می دهد هر چقدر پول بخواهد در اختیارش قرار می دهیم.

دکتر روحانی افزود: پژوهش همان طوری که باید از لحاظ اندیشه و نقد آزاد باشد، باید از لحاظ حمایت مالی هم در قید و بند نباشد تا فرد بتواند کار کند.

وی ادامه داد: حتی من به دکتر سورنا ستاری رییس بنیاد نخبگان کشور گفتم اگر شما در شرکت های دانش بنیان کاری انجام می دهید و مطمئن نیستید، دولت محصول را می خرد تا مطمئن باشید و کار را انجام دهید، ممکن است در نمونه موفق باشد در نیمه صنعتی به مشکل برخورد یا برعکس، یا در بازاریابی مشکل یابد، دولت در این راستا باید متکفل بشود، بخرد و برعهده گیرد.

وی اضافه کرد: مرکز رویان جایگاهی است که چه بخش سلامت، چه بخش داروسازی و چه بخش خصوصی باید خودش برای آن داوطلب شود، داروهای گران قیمت مال شما است، داروهای بیوتکنولوژی است گاهی یک گرم آن میلیون ها دلار قیمت دارد، شما باید ثروت آفرین باشید و رویان خوشبختانه از ایده تا ثروت کار خود را انجام می دهد.

رییس جمهوری تاکید کرد: هر مقدار که ضروری باشد دولت حتما کمک می کند و محدودیتی در این زمینه ندارد.

** همه دستگاه ها باید سفارش دهنده تحقیقات باشند

دکتر روحانی خطاب به پژوهشگران رویان تصریح کرد: تمام دستگاه های ما باید سفارش دهنده تحقیقات و پژوهش های شما باشند و از شما استفاده کنند؛ وقتی محصولاتتان به بازار می آید آن وقت، زمان نشاط شما است، وقتی شما یک داروی کمیاب را تولید می کنید، وقت نشاط شما است و وقتی یک بیمار را درمان می کنید آن وقت نشاط شما است.

وی افزود: البته علوم جدید نانو، بیوتکنولوژی و هوافضا علومی هستند که هم نشاط آفرین و هم وقتی به ثمر می رسد، غرورآفرین هستند هر چند ما تنها نیاز به تحقیقات فقط در علوم نو نداریم و هر جا نیاز است باید تحقیقات انجام شود؛ ما در اقتصاد، آب، محیط زیست، کشاورزی و مسایل اجتماعی مشکل داریم که باید سفارش دهنده باشیم و تحقیقات در این زمینه ها انجام شود.

وی، خطاب به رییس جهاد دانشگاهی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: خواهش می کنم نشست شما چهار نفر بیشتر برگزار شود و زمان هایی که لازم است من هم برای حضور آمادگی دارم؛ تقسیم کار ضروری است و آنچه ما بیشتر می خواهیم باید به شما بگوییم و آنچه جامعه ما نیاز بیشتری به آن دارد جامعه ما و رسانه ها باید به شما بگویند.

رییس قوه مجریه، جهاد دانشگاهی را واسطه ای بین مرکز علوم، دانشگاه و جامعه عنوان کرد و گفت: کار شما کاری بسیار ارزشمند و جهادی است؛ همه باید جهاد کنیم در حد و حقی که باید در راه خدا تلاش کنیم؛ احتمالا من جهادگر باشم اما در حدی که خدا می خواهد نباشم که در این صورت باید جلوتر بروم.

دکتر روحانی افزود: در دین اسلام چیزی که مشکل آفرین و مخمصه آفرین است، وجود ندارد؛ اصلا حکمی از سوی خداوند که مشکل آفرین باشد، ایجاد نشده است.

وی با تاکید بر این که شما باید هم تحول داشته باشید و هم پیوستگی خاطرنشان کرد: اسلام به ما یاد داده است که نباید کوچک ترین مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد که بگوییم این تحقیق ما ادامه تحقیق آن آغازاست.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: چه کاری است وقتی چیزی را درست می کنیم بگوییم آن از نوع خارجی بهتر است؟ عملا وقتی استفاده شد این موضوع معلوم می شود.

دکتر روحانی اظهارداشت: امروز کار بزرگی را که در جهاد دانشگاهی و مخصوصا رویان اتفاق افتاده است، دیدم؛ بدانید ملت قدردان شما و دولت پشتیبان شما خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رییس جمهوری امروز با حضور در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

رییس جمهوری پس از بازدید از این پژوهشگاه در جمع پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی سخنرانی کرد.

رییس جمهوری را در این بازدید، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان همراهی می کردند.

همچنین دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری در این بازدید حضور داشتند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها