Skip to content

مرجعیت علمی ایران: پیش‌نویس سند راهبردی رسیدن به مرجعیت علمی ایران در دنیا تهیه شد.

عضو کارگروه شیوه‌یابی مرجعیت علمی ایران گفت: پیش‌نویس سند راهبردی رسیدن به مرجعیت علمی ایران در دنیا در ۵۰ سال آینده تهیه شده و آماده ارائه به مراجع ذیربط است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر پیمان فلسفی عضو کارگروه شیوه‌یابی مرجعیت علمی ایرانی اسلامی در میزگردی با وضوع مرجعیت علمی گفت:‌ کارگروه شیوه‌یابی مرجعیت علمی ایران در چند ماه گذشته با حضور جمعی از اندیشمندان فعال بر شخصیت‌های علمی فرهنگی و اجرایی کشور و برخی از رجال سیاسی کشور با هدف پیگیری و تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با مرجعیت علمی کشور در ۵۰ سال آینده شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه در نهاد ریاست جمهوری در دبیرخانه پدافند غیر عامل شکل گرفته، افزود: جمعی از افراد فرهنگی و علمی از دستگاه‌های مختلف از وزارت علوم، سازمان علمی تخصصی بسیج، دانشگاه های مختلف کشور و نهادهای علمی و فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های مختلف حضور دارند.

عضو کارگروه شیوه‌یابی مرجعیت علمی ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه رسیدن به مرجعیت علمی در ۵۰ سال آینده به کرات در صحبت‌های مقام معظم رهبری تأکید شده، گفت: ما بررسی‌های علمی انجام داده‌ایم که تجزیه و تحلیل شد و فکر می‌کنیم که با وضعیتی که پیش‌می‌رویم، خواهیم توانست در آن زمانی که مدنظر مقام معظم رهبری است به مرجعیت علمی برسیم.

وی با بیان اینکه این موضوع را عملیاتی می‌بینیم،‌ تاکید کرد: این گروهی که شکل گرفته به جمع بندی خوبی دست پیدا کرده است و پیش نویس یک سند راهبردی برای ارائه به مراجع ذیربط آماده است و پیشنهادات خوبی آماده شده است.

دکتر فلسفی افزود: خوشبختانه نگاه مسئولان کشور به این قضیه، نگاه مثبتی است؛ به این قضیه شخص رئیس جمهور و دستگاه‌های مختلف از پیشرفت فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: روی نقشه جامع علمی کشور هم در ماه‌های اخیر تمرکز خوبی وجود داشته که برآیند آنها می‌تواند همین موضوع تحقق مرجعیت علمی کشور را در ۵۰ سال آینده داشته باشد، اگرچه نقشه‌ جامع علمی کشور در واقع به دنبال این است که جایگاه کشور را از نظر علمی و در ابعاد مختلف دیگر در چشم انداز ۲۰ساله کشور به عنوان یک جایگاه رفیع در منطقه ببیند ولی آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و هست در رابطه با مرجعیت علمی، مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان است.

دکتر فلسفی تصریح کرد: یعنی ما باید بتوانیم با پیش‌بینی‌هایی که به عمل می‌آید نهضت نرم‌افزاری را به قسمتی پیش ببریم که به عنوان تولید کننده علم و صادرکننده علم و کشوری که مرجع علمی شناخته می‌شود در دنیا شناخته شویم.

وی گفت: در گذشته هم این رویکرد وجود داشته و در تاریخ کشور وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ایران در زمانی در مقاطع مختلف تاریخی در مباحث مختلف به عنوان مرجع شناخته می‌شد و دانشمندان ما در گذشته از این بابت مورد توجه بودند و احیای این وضعیت و احیای این رویکرد شدنی است.

عضو کارگروه شیوه‌یابی مرجعیت علمی ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی در جهان باید تمام توان کشور و ظرفیت‌های مختلف کشور به کار گرفته شود.

وی افزود: هم اکنون یک سری حرکت‌ها شروع شده، اما لازم است که شتاب بیشتری پیدا کند.

در ادامه این نشست دکتر حسن حسین‌زاده مدرس دانشگاه در خصوص مرجعیت علمی توضیح داد: مرجعیت علمی از نظر رهبری این است که ما در مسئله علم اینقدر جلو بروم که محل رجوع قرار بگیرم یعنی طوری شود که در ۵۰ سال آینده زبان فارسی به عنوان زبان علم تلقی شود.

وی ادامه داد: یعنی هر دانشمندی در عالم وقتی می‌خواهد در یک مسئله در زمینه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم فنی مهندسی و پزشکی و همه علوم مختلف آخرین یافته علم مرزهای دانشی دست پیدا کند، به دلیل در اختیار بودن این علوم در نزد ایرانی‌ها، مجبور به فراگیری زبان فارسی شود.

این مدرس دانشگاه گفت: در این چند سال که این بحث رسیدن به مرجعیت علمی در دنیا مطرح شد‌ه، اقداماتی انجام شده اما این عدد ۵۰ سال به عنوان عدد راهبردی هدف و قله منظور و مطلوب در کلام و سخن و سیاست‌های کشور مد نظر قرار نگرفت چیزی که بیشتر جامعه علمی کشور در جریان آن قرار گرفتند بحث چشم انداز از ۲۰ سال است.

وی افزود: در حالی که بیش از عدد ۲۰ سال و چشم‌انداز ۲۰ ساله آن عدد ۵۰ ساله مطرح شده است. در حالی که در این ۸ سال گذشته حدود ۱۰ بار مقام معظم رهبری به بحث رسیدن به مرجعیت علمی ایران در جهان تأکید کرده‌اند.

دکتر حسین‌زاده گفت: شتاب رشد علمی کشور در چند سال گذشته در دنیا اول بوده‌ و رشد علمی کشور، یک جهش ۱۱ برابری نسبت به متوسط دنیا دارد.

وی افزود: اگر همین رشد و شتاب ادامه پیدا کند، چه بسا همچنانی که برخی از کارشناسان معتقدند زودتر از سال ۱۴۰۴ به اهداف چشم‌انداز می‌رسیم، می‌توانیم زودتر از ۵۰ سال به هدف مرحعیت علمی دست پیدا کنیم.

دکتر حسین‌زاده گفت: رسیدن به قله علم و فناوری سایر ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی فرهنگ سیاست و اقتصاد، جوانان و خانواده‌ها و … متاثر از علم محور شدن قرار گرفت، طبیعتا آنها هم با این نفوذ رشد تکاملی و تصاعدی پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما در مسئله علم هم پیش برویم در مسائل دیگر هم مقتدر خواهیم شد امروز راز زور گویی آمریکا که به اقتداری از نظر مادی رسیده، مسئله علم است چون آمریکا در دانش سرآمد است و به برتری رسیده است.

این مدرس دانشگاه افزود: ما باید در خود طراحی الگو علم و فناوری توجه داشته باشیم زیرا که هر وقت مسئله علم در کلام رهبری قرار دارد، ایشان فرمودند که منظور ما از مسئله علم، علم به معنای منظور و مطلوب خودمان است نه آن چیزی که در غرب وجود دارد و در واقع ما در مسئله علم یک علم اسلامی، علم با روح می‌خواهیم نه علمی که امروز از نظر مادی و تکنولوژیک ما را به قله‌ها برساند، تهی باشد.

در ادامه این نشست دکتر ایراندخت فیاض، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور گفت: بحث مرجعیت علمی یک ادبیات منحصر به فردی دارد که از نقطه‌ای شروع شد و همین که باید این ادبیات را ادبیات همه جانبه و عام کنیم در سطح جامعه که مردم با این ادبیات آشنا بشوند و این ادبیات را بپذیرند و بعد برای تحقق این ادبیات تلاش‌هایی صورت می‌‌گیرد و وفادار بشوند.

وی افزود: بحث مرجعیت علمی و فناوری ایران در ۵۰ سال آینده خیال نیست بلکه یک واقعیتی است که اتفاق خواهد افتاد. مثل بحث نهضت سوادآموزشی و فرمانی که انقلاب شد، سطح دانش و آگاهی و حکمت سطح نازلی داشت جز در بین نخبگان کشور، حضرت امام(ره) فرمودند که ما نهضتی را به پا کنیم تا بی‌سوادی را ریشه‌کن کنیم شاید اوایل حتی نخبگان کشور مخالفت می‌کردند که این امکان‌پذیر نیست، ولی این اتفاق مبارک افتاد.

دکتر فیاض با بیان این‌که مرجعیت عصر با اقتدار علمی کمی تفاوت دارد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ما در جهت عزتمندی جامعه اسلامی باید تلاش کنیم تا مستقل باشیم از لحاظ علمی و مقتدر باشیم. مستقل به این مفهوم که نیاز به غیر نداشته باشیم و اقتدار به این مفهوم که آن‌ها تعرض فکر تعرض را به خودشان راه ندهند. این مسئله الان در کشور ما در وضعیت فعلی تا حدودی محقق شده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه ما تحت تاثیر فشارهای سیاسی خارجی و از طرفی تحت تاثیر فرهنگ غنی اسلامی یک تلاش‌هایی را صورت دادیم که این فشارها از یک سو و انگیزه‌های اسلامی از سوی دیگر با همت می‌شد که از سوی دیگر جامعه ایرانی به سمت انزوا پیش نرود بلکه به سمت تحرک غنی فکری و علمی و یک واقعا تلاش جهادگرانه پیش برود و این حرکت در کشور صورت گرفت و در وضعیت کنونی در کشور ما تا حدودی استقلال علمی داریم.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بحث استقلال علمی یعنی علم که از خارج به سمت ما می‌آید به آن نیازی نداشته باشیم و در بحث مرجعیت علمی این اتوبان یک طرفه علم از خارج به داخل برعکس شود. در بحث استقلال و اقتدار علمی اتوبان دوطرفه است ما دانش را به خارج عرضه می‌کنیم و از خارج نیز دریافت می‌کنیم. به فرمایش مقام معظم رهبری باید اتوبان علم را برعکس کنیم تا علم را از داخل به خارج صادر کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها