Skip to content

مسابقه پژوهشی

خبرنامه الکترونیک فرزان در هر شماره، مسابقه ای را با موضوعات گوناگون علمی و پژوهشی مطرح نماید. علاقمندان شرکت در مسابقه می توانند پاسخ های خود را حداکثر تا ۱۵ روز پس از انتشار نشریه از طریق پست الکترونیک ارسال نمایند. موسسه فرزان به برندگان این مسابقه، به قید قرعه، جوایزی اهدا می نماید.
مسابقه شماره ۵ :

متن زیر، مربوط به چکیده یک مقاله تحقیقاتی است. لطفاً این چکیده را به دقت مطالعه فرمائید و اشکالات آن را از لحاظ نگارش، متدولوژی و آمار بازگو نمائید.
شرکت کنندگان می بایست به حداقل ۳ مورد از اشکالات مربوطه اشاره نمایند.

عنوان: بررسی تأثیر مصرف داروی اکستازی بر روی غلظت پتاسیم
مقدمه: مصرف داروهای آمفتامینی با عوارض گوناگون متابولیک همراه می باشد(۱). هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر مصرف این داروها بر میزان غلظت پتاسیم در نوجوانان مصرف کننده این داروهاست
روش مطالعه: در یک مطالعه کار آزمایی بالینی، ۲۵ نفر از نوجوانان ارجاع شده به اورژانس بیمارستان مسمومیتها با علائم مسمومیت اکستازی گزینش می شوند. هم چنین از بین نوجوانان بستری در بخش داخلی همان بیمارستان، ۲۵ نفر بدون سابقه مصرف اکستازی انتخاب می شوند. سپس غلظت پتاسیم در دو گروه با هم مقایسه می شوند.
نتایج: بین غلظت پتاسیم دو گروه، تفاوت آماری مشاهده شد (۱۵/۰±۱/۴ در برابر ۱۰/۰ ± ۹/۳).
با این حال در گروه مطالعه، بین مقدار پتاسیم و مقدار مصرف اکستازی، رابطه آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: مصرف اکستازی در نوجوانان، مقدار پتاسیم را افزایش می دهد. لذا برای جلوگیری از عوارض قلبی ناشی از تغییرات پتاسیم، منع مصرف اکستازی در بین نوجوانان ضروری است.

 

 

ضمن تشکر از تمامی دوستانی که در مسابقه شماره قبل پاسخ های خود را ارسال کرده بودند، پس از بررسی پاسخ های رسیده، خانم مرضیه سعیدی به عنوان برنده مسابقه انتخاب شده است که از ایشان دعوت می شود برای دریافت جایزه خود با ما تماس بگیرند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها