Skip to content

مقاله: Citation mapping ، تصویری که همه چیز را می گوید

یافتن و فهم ارتباط میان کارهای تحقیقی انتشار یافته می تواند کلیدی برای راهنمایی به سمت تحقیقی کامل و دنبال کردن گرایشات باشد. از این رو به طور اجمالی citation mapping به پژوهشگران در تجسم تصویری (visual) ارتباطاتِ ارجاعات به مقالات و رابطه بین مقالات، با فراهم نمودن نموداری درختی، تعاملی و انعطاف پذیر کمک شایانی می کند.

کاربران Web of science از این ابزار جهت دنبال کردن تصویری منابعی که در یک مقاله به آنها ارجاع داده شده و یا مقالاتی که به آن مقاله ارجاع داشته اند استفاده می کنند. ابزار تهیه نقشه ی ارجاعات با در اختیار گذاشتن امکان تعیین جهت (ارجاعات داده و یا گرفته شده) و تعداد رده های مورد نظر(تعیین یک یا دو رده از مقالات برای دنبال کردن ارجاعات) و قابلیت هایی همچون: اختصاص رنگ بندی به مقالات بر اساس ویژگی مورد نظر، تغییر چیدمان نقشه برای مشخص کردن ارتباطات ارجاعی دارای بیشترین اهمیت و نیز ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص همه مقالات و لینک آنها در Web of science امکان مشاهده و درک تصویری را  به خوبی فراهم می آورد.

این نقشه به این دلیل که درک و تجسم ذهنیِ رده ی دوم ارجاعات به یک مقاله با در اختیار داشتن تعداد ارجاعات و لیستی از لینک آنها کار آسانی نمی باشد به خصوص مورد توجه افرادیست که درک فضایی و تصویری بهتری دارند.

توجه: برای استفاده از این ابزار در Science of web، به آخرین نسخه جاوا بر روی مرورگر خود نیاز خواهید داشت.

برای دریافت جاوا به این آدرس مراجعه کنید:

http://www.java.com/en/download/index.jsp

همچنین برای مشاهده اسلاید هایی جهت آشنایی بیشتر با این ابزار می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.farzaninstitute.com/Farzan Files/Citation Map.ppt

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها