Skip to content

مقام معظم رهبری: گفتمان پایه ای کشور باید پیشرفت علم و فناوری باشد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بیش از یک هزار نفر از نخبگان جوان دانشگاهی، علم را یک ارزش و وسیله ای برای رسیدن به اقتدار و ثروت ملی دانستند و تاکید کردند: امروز باید یکی از گفتمان های پایه ای کشور، گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایشان با اشاره به عقب ماندگی تاریخی ۱۵۰ ساله کشور در خصوص علم و فناوری افزودند : با وجود این عقب ماندگی، ملت ایران ازاستعدادهای فراوان و هوش بالای انسانی برخوردار است و می تواند با استفاده از این امکان ارزشمند کارهای بزرگی را برای جبران عقب ماندگی خود انجام دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری حرکت علمی و نهضت تولید علم در دوازده سال اخیر در کشور خاطرنشان کردند : در این مدت پیشرفتهای زیاد و شگرفی بدست آمده است اما به هیچ وجه نباید به این حد قانع بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه همه این پیشرفتها با اتکاء به استعدادهای داخلی و بدون کمک خارجی بدست آمده است افزودند : جوانهای با هوش و زیرک ایرانی مظلومانه و تنها ولی با اعتماد به نفس ملی توانستند نهال علم را در کشور رشد دهند و آن را به ثمر برسانند.

ایشان لازمه پیشرفت علمی و جبران عقب ماندگیها را داشتن ثروت دانستند و خاطرنشان کردند : باید به مرحله ای از توانایی برسیم که بتوانیم با استفاده از علم تولید ثروت بکنیم و از همان ثروت نیز برای پیشرفت علم بهره بگیریم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کشور باید به مرحله ای برسد که علم و ثروت همافزایی پی در پی داشته باشند افزودند : آن روزی که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانش بدست آوریم و درِ چاههای نفت را پلمپ کنیم آن روز روز خوبی برای ملت ایران خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در حرکت و پیشرفت علمی باید جهتگیریها معنوی والهی باشد خاطرنشان کردند: متأسفانه کشورهای غربی ضمن انحصار طلبی علمی ازعلم سوء استفاده کرده و آن را در جهت مخالف با منافع بشریت و ارزشهای انسانی به کار گرفته اند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار رضایت از فعالیت خوب بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری لزوم رفع برخی ناهماهنگیها میان بخشهای مرتبط با علم و فناوری را خاطرنشان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم بزرگداشت و تکریم نخبگان علمی، مسئولیت اصلی در این زمینه و همچنین معرفی نخبگان علمی به مردم را متوجه رسانه ها به ویژه رسانه ملی دانستند و افزودند : در صدا و سیما باید اهتمام بیشتری به نخبگان علمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند : من طرفدار ورزش قهرمانی و نخبه پروری در باب ورزش قهرمانی و علاقمند به قهرمانان ملی هستم اما نباید توجه به نخبگان علمی در رسانه ملی کمتر از نخبگان ورزشی و همچنین چهره های هنری باشد.

ایشان با تأکید بر اصلاح این رویه خدمت به کشور از راه علم را یک افتخار دانستند و خاطرنشان کردند : اگر کسب دانش با نیت خدمت به کشور و سربلندی ملت باشد قطعاً عبادت و یکی از حسنات خواهد بود.

در ابتدای این دیدار آقایان :کسری احمدی کمال آباد دارنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی سال ۸۷ ،ایمان مهیائه دارنده طلای المپیاد کشوری فیزیک در سال ۸۷ ،حامد ترکش اصفهانی دارنده تندیس زرین فن آفرینی از جشنواره شیخ بهایی،سجاد فولادی قلعه رتبه اول آزمون سراسری ریاضی سال ۸۷ ،امیرمهدی احمدی نژاد دارنده مدال طلای المپیاد کامپیوتر سال ۸۷ ،سیدمصطفی عماد وکیلی دانش آموخته رتبه اول رشته خاکشناسی،محمدرضا حسنی آهنگر دارنده رتبه برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی، شایان دشمیز دارنده مدال نقره المپیاد ریاضی سال ۸۷ ، بهزاد دهقان نژاد نماینده انجمن مخترعان،و خانمها زهرا ساکیانی رتبه اول آزمون سراسری علوم انسانی سال ۸۷ ،رضوان زندیه رتبه سوم المپیاد دانشجویی اقتصاد،طیبه موسوی دانش آموخته رتبه اول دکترای نانو مواد،فاطمه رهبری زاده رتبه برگزیده جشنواره رازی و گلچین صنعتی رتبه دوم جشنواره بین المللی خوارزمی مطالبی را در خصوص مسایل علمی- آموزشی و تحقیقاتی بیان کردند.

محورهای اصلی مطالبی که نخبگان جوان بیان کردند عبارتند از : لزوم کشف و شناسایی استعدادهای جوان و حمایت از آنان؛ تقویت بیش از پیش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی در میان نسل جوان؛ بازنگری در معیارهای انتخاب نخبگان ؛ حمایت از فعالیتهای علمی در فناوریهای نوین همچون نانو؛ استفاده از نخبگان جوان در ترسیم نقشه علمی کشور؛ در اختیار قرار دادن امکانات علمی برای افراد مستعد در مناطق محروم؛ پشتیبانی عملی از نخبگان و پرهیز از حمایتهای شعاری؛ جهت دهی فعالیتهای پژوهشکده ها و مقالات علمی به منظور بهره برداری مناسب؛ ایجاد زمینه مناسب برای جوانان نخبه در مراکز علمی و سازمانها؛ استفاده از ظرفیت حضور جوانان در المیپادهای جهانی برای معرفی فرهنگ و توانمندیهای ایران؛ اهتمام ویژه به پارکهای فناوری؛ تغییر سیستم آموزش از حفظ محوری به کارهای جمعی علمی و پژوهشی؛ فراهم کردن فرصت بازدیدهای علمی جوانان نخبه و آشنایی آنان با توانمندیهای کشور؛ توجه عمیق تر به قرآن کریم و استفاده عملی از توصیه ها و دستورات قرآن؛ نیاز به راهبرد جدید برای راههای میان بُر رسیدن به علوم پیشرفته؛عمل مسئولان به وعده های داده شده به نخبگان و محققان جوان؛ برخورد عادلانه در تصویب طرحهای علمی و اعطای تسهیلات؛ در اختیار قرار دادن فرصتهای مطالعاتی به اساتید و پژوهشگران جوان؛ برخورد علمی و غیر تبلیغی رسانه ها با دستاوردهای علمی؛ ساماندهی برخی قوانین دست و پاگیر بنیاد ملی نخبگان و حمایت بیش از پیش از مخترعان جوان.

همچنین در این دیدار دکتر واعظ زاده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در گزارشی اعلام کرد: فناوریهای راهبردی کشور مشخص و برای توسعه و تقویت آن برنامه ریزی شده است.

دکتر واعظ زاده با اشاره به تدوین ۲۷ سیاست برای همکاری و اعتلای مراکز پژوهشی و علمی کشور گفت : برنامه جدیدی هم برای ارتقای همکاریهای دانشگاه و صنعت و تولید کالا و خدمات صنعتی بر اساس دانش روز تدوین شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به آماده شدن مقدمات تأسیس دفاتر نخبگان در چند استان اشاره کرد و افزود : برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار دادن مخترعان واقعی، نخبگان مدیریتی، حوزوی و قرآنی کشور، شناسایی استعدادهای برتر از ابتدای ورود به مدرسه و ارتباط و هم اندیشی گسترده تر با نخبگان خارج از کشور آغاز شده است.

در پایان این دیدار نخبگان جوان دانشگاهی نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه کردند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها