Skip to content

منابع پژوهشی: پایگاه اطلاعاتیElsevier تا یک ماه آینده برای پژوهشگران ایرانی باز می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از باز شدن پایگاه اطلاعاتی Elsevier  تا یک ماه آینده برای استفاده پژوهشگران ایرانی خبر داد.

پذیرش مقاله های محققان ایرانی در انتشارات الزویر از اردیبهشت ۱۳۹۲ به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده است.

دکتر وحید احمدی درباره پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی که طی یکی دو سال اخیر به دلیل بدهی های ایران، خدمات رسانی به پژوهشگران ایرانی را متوقف کرده بودند توضیح داد: مقداری از مشکل بدهی به اشپرینگر ساینس (Springer Science) و پایگاه اطلاعاتی آی تریپل ای (IEEE) را حل کرده ایم.

اشپرینگر ساینس یک ناشر بین المللی است که کتابهای دانشگاهی و مجلات تخصصی علمی را منتشر می کند و مقر اصلی آن در برلین قرار دارد.

اشپرینگر پس از Elsevier  دومین ناشر بزرگ مجلات تخصصی دنیا محسوب می شود و دفترهای اصلی آن در برلین، هایدلبرگ، دوردرخت و نیویورک مستقر هستند.

آی تریپل ای (IEEE) یکی از بزرگترین انجمن حرفه ای در ارتباط با نوآوری ها و دستاوردهای پیشرفته تکنولوژیکی برای استفاده بشریت محسوب می شود.

این پایگاه اطلاعاتی، حدود یک سوم منابع فنی در زمینه های مهندسی برق، علوم کامپیوتر و الکترونیک را منتشر می کند که این منابع بیش از ۱۶۰ ژورنال و مجله را که به صورت سالیانه منتشر می شوند در برمی گیرد.

معاون وزیرعلوم، میزان بدهی های فعلی ایران به پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی را بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بخشی از این بدهی ها مربوط به گذشته است و به دلیل همین بدهی ها، بسیاری از پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی به پژوهشگران ایرانی سرویس نمی دادند.

وی از پرداخت حدود دو میلیون دلار از بدهی های ایران به پایگاه الزویر خبر داد و گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بدهی های ما مربوط به پایگاه Elsevier  است و با رایزنی که با مسوولان این پایگاه داشتیم اعلام کرده اند به محض اینکه تاییدیه پرداخت مبلغ را از بانک دریافت کنند خدمات رسانی به پژوهشگران کشور ما را از سر خواهند گرفت.

دبیر شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) پیش بینی کرد تا یک ماه آینده، پایگاه اطلاعاتی الزویر به روی پژوهشگران ایرانی باز شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پایگاه های اطلاعاتی علمی بین المللی که بعد از لغو همکاری های خود با ایران حتی حاضر به مذاکره نبوده اند الان پای میز مذاکره نشسته اند و مشکلات به تدریج در حال مرتفع شدن است.

دکتر احمدی درعین حال یادآور شد: با اینکه قرار بود دولت، برای پرداخت این بدهی ها کمک کند اما تاکنون کمکی از طرف دولت نشده و خود دانشگاه ها و وزارت علوم در تلاش برای رفع این مشکلات هستند.

Elsevier  یکی از بزرگترین ناشران مطبوعات پزشکی و علمی جهان است که مقر آن در آمستردام است.

انتشارات الزویر در اردیبهشت ۱۳۹۲ سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله های پژوهشگران ایرانی که در سازمان های دولتی کار می کنند، منع کرد.

در پی تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه تحریم های بانکی طی سالهای اخیر، مشکلات فراوانی بر سر راه مبادلات بانکی و پرداخت هزینه های اشتراک پایگاه های علمی بین المللی ایجاد شد که در نتیجه، دسترسی پژوهشگران، استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی به اطلاعات این پایگاه ها محدود و سپس متوقف شد.

با پیشرفت مذاکرات ایران و ۱+۵ و برداشته شدن بخشی از تحریم های بانکی و پرداخت مبالغی از بدهی های کشور، روزنه های جدیدی در رفع تحریم های علمی و دانشگاهی درحال گشایش است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها