Skip to content

نوآوری: تنها یک ایده از هر ۳۰ هزار ایده محققان ایرانی به نتیجه می رسد

رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با انتقاد از تعداد اندک ایده‌هایی که در ایران به محصول تبدیل می شوند گفت: از هر ۳۰ هزار ایده محققان ایرانی تنها یک ایده تبدیل به محصول و خدمات قابل عرضه در بازار می شود.

دکتر غلامحسین رحیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر تبدیل ایده به یک محصول را فرآیند سخت و دشوار دانست و گفت: هم اکنون در سطح کشور بیش از ۴۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۴ هزار دانشجوی دوره دکتری داریم که بر روی پروژه‌های تحقیقاتی کار می کنند. حال اگر فقط هدف تبدیل این تحقیقات به مقاله و چاپ در مقالات علمی معتبر باشد، قطعا به تجاری کردن فناوری دست نخواهیم یافت.

مشاور وزیر علوم، رشد و توسعه علوم مختلف در کشور را نامتوازن خواند و افزود: در بعضی از رشته‌ها مانند سلولهای بنیادی، هوافضا، نانوفناوری بسیار جلو هستیم و بعضا حتی از کل منطقه هم جلوتریم ولی در خیلی از حوزه‌های دیگر به شدت عقبیم.

وی به توانمندی‌های موجود در کشور اشاره کرد و افزود: دستگاه همودیالیز در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ساخته شد ولی پودر بیکربنات که مورد نیاز این دستگاه بود از خارج وارد می‌کردیم که با بررسی‌هایی که انجام شد نمونه آزمایشگاهی این پودر تا پایان امسال تولید می شود.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مورد اولویت‌های تجاری سازی فناوری گفت: در حال حاضر پتانسیل علمی کشور نسبت به پتانسیل فناوری به مراتب بیشتر است چون علم ما در خدمت تولید و توسعه فناوری به صورت یکپارچه درنیامده است. از این رو باید پتانسیل‌های کشور شناخته شود. در وهله اول باید رساله‌هایی که سالها در کتابخانه‌ها آرام گرفته اند، ارزیابی شوند تا رساله‌هایی که قابلیت تولید کالا را دارند در اولویت قرار گیرند.

وی مرحله بعدی را تدوین آیین نامه تجاری سازی نتایج تحقیقات و فناوری ذکر کرد و گفت : با گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، حجم وسیعی از تحقیقات در دانشگاه‌ها انجام می شود که باید در قالب برنامه ای منسجم در جهت خدمت به تولید فناوری هدایت شوند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ادامه داد: این برنامه همان “آیین نامه تجاری سازی فناوری” به عنوان اولین قالب برنامه اجرایی در این زمینه است. پیرو این موارد لازم است تا یکسری برنامه در دانشگاه‌ها طراحی شود تا طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی که در دانشگاه‌ها انجام می شود، جهت داده شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها