Skip to content

نوآوری: ایران رتبه ۱۲۰ جهان در نو آوری

رییس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دانشجویان برای کارآفرینی و فناوری تربیت نمی شوند گفت: ایران در گزارش ۲۰۱۴ «شاخص های جهانی نوآوری» رتبه ۱۲۰از ۱۴۰ کشور جهان را در حوزه تحقیقات و نوآوری دارد.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید در نشست مشترک پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران و مدیران حوزه فناوری وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی که در محل انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برگزار شده بود گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمبود شدید اعتبارات مواجه است که این موضوع در ارائه خدمات مشکل ایجاد می کند.

وی تعداد زیاد فارغ التحصیلان را از دیگر چالش های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: تعداد این افراد به حدی رسیده که از لحاظ شغلی دچار مشکل شده اند.

دکتر خرم خورشید کمبود شدید فرصت های شغلی و تحریم هایی که به صورت های مختلف بر کشور تحمیل شده را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که وزارت بهداشت با آن مواجه شده است.

رییس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: براساس گزارش سال ۲۰۱۴ «شاخص جهانی نوآوری» ایران در میان ۱۴۰ کشور جهان رتبه صد و بیستم را از لحاظ نوآوری و تحقیقات در کلیه حوزه های علمی به خود اختصاص داده است.

دکتر خرم خورشید ادامه داد: دانشگاه های ما، دانشگاه های نسل اول (آموزشی) و نهایتا نسل دوم (تحقیقاتی) هستند و ما دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین نداریم.

وی تاکید کرد: دانشجویان ما برای کارآفرینی و فناوری تربیت نمی شوند زیرا دانشگاه ها برای اینکه بتوانند دانشجویان فناور تربیت کنند باید هم آموزش تئوری و هم آموزش عملی داشته باشند در نهایت در دانشجویان ایجاد انگیزه بکند که این موضوع در دانشگاه ها شدیدا مقفول مانده است.

رییس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: بنابر این این نیاز در وزارت بهداشت به وجود آمد که در مساله فناوری سرمایه گذاری کند و در این راستا دفتر توسعه فناوری در سال ۸۹ در وزارت بهداشت تاسیس شد.

دکتر خرم خورشید ادامه داد: وظیفه این دفتر توسعه فناوری درخصوص کالاها و محصولات سلامت- محور از قبیل دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن ها و غیره است.

وی ادامه داد: این دفتر چهار زیرگروه دارد که یکی گروه زیر ساخت های فناوری است؛ این زیرگروه مسوول مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری است.

وی ادامه داد: گروه دوم گروه فناوری های تخصصی است که نیازها و اولویت های کشور را درخصوص کالاهای سلامت – محور مشخص می کند.

رییس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: گروه همایش و پایش و گروه برنامه ریزی و سیاست گذاری دو گروه دیگر دفتر توسعه فناوری هستند.

دکتر خرم خورشید انسجام داخلی و هماهنگی بین بخشی را دو شعار اساسی این دفتر عنوان کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها